arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۵۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۷ - ۱۲ آذر ۱۴۰۱

تعیین سقف «۶۰ دلاری» برای نفت روسیه؛ گروه هفت و استرالیا هم به اتحادیه اروپا پیوستند

کشور‌های عضو گروه هفت به همراه استرالیا روز جمعه همانند اتحادیه اروپا بر سر تعیین سقف «۶۰ دلاری» برای هر بشکه نفت روسیه توافق کردند. این توافق پس از تصمیم روز گذشته ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در محدود کردن بهای نفت وارداتی روسیه به «۶۰ دلار» برای هر بشکه اتخاذ شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: کشورهای عضو گروه هفت به همراه استرالیا روز جمعه همانند اتحادیه اروپا بر سر تعیین سقف «۶۰ دلاری» برای هر بشکه نفت روسیه توافق کردند.

این توافق پس از تصمیم روز گذشته ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در محدود کردن بهای نفت وارداتی روسیه به «۶۰ دلار» برای هر بشکه اتخاذ شد.

به گزارش فرانس‌پرس، توافق اصولی بر سر این تصمیم پیش‌تر میان اعضا حاصل شده بود اما چنین اقدامی برای نهایی شدن نیاز به چراغ سبز ورشو داشت که در نهایت روز جمعه از سوی مقامات لهستانی نشان داده شد.

موافقت لهستان بلافاصله زمینه اجرایی کردن توافق پیشین بر سر این موضوع را فراهم آورد و سبب شد تا کشورهای گروه هفت و استرالیا نیز به این تصمیم بپیوندند.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که این سازوکار از روز دوشنبه همزمان با آغاز تحریم واردات محموله‌های دریایی نفت روسیه اجرایی خواهد شد.

کشورهای گروه هفت و استرالیا نیز با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که بر سر تعیین سقف حداکثر «۶۰ دلار» برای هر بشکه نفت خام روسیه که از طریق دریا حمل می شود، به اجماع رسیده‌اند.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا پس از حصول این توافق میان اعضای گروه هفت و استرالیا با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال از چنین تصمیمی آنرا «ثمره ماه‌ها تلاش میان متحدان» دانست.

وزرای دارایی کشورهای گروه هفت پیش‌تر، در اوایل ماه سپتامبر بر سر این راه‌کار و به منظور محروم و محدود کردن مسکو از دسترسی به منابع مالی مورد نیاز برای پیش‌برد تهاجم نظامی خود به اوکراین به توافق رسیده بودند.

تحریم کنندگان به عبارت دقیق‌‌تر بر این موضوع تکیه داشتند که بهای تعیین شده باید به اندازه کافی بالا باشد تا روسیه همچنان نسبت به ادامه فروش نفت به آنها علاقه نشان دهد؛ اما این سقف در عین حال باید کم‌تر از بهای روز بازار باشد تا محدودیت‌هایی را در درآمد‌های حاصل از فروش نفت برای مسکو فراهم کند.

بنابراین، به موجب چنین ساز و کاری که از روز دوشنبه ۵ دسامبر به اجرا گذاشته می‌شود هر بشکه نفت روسیه که از طریق دریا حمل شده باشد تنها با بهای ۶۰ دلار یا پایین‌تر از سوی کشورهای اتحادیه اروپا، گروه هفت و استرالیا خریدای می‌شود.

بر اساس این ساز وکار، در صورت انجام معامله‌ای فراتر از سقف تعیین شده، ارائه خدمات مجاز حمل و نقل دریایی (همچون بارگیری، بیمه و غیره) برای شرکت‌ها ممنوع خواهد بود.

روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت خام جهان، پیش از این هشدار داده بود که صادرات خود را به کشورهایی که برای نفت این کشور سقف قیمت تعیین کنند قطع خواهد کرد.

روسیه بدون نظر گرفتن سقف تعیین شده از سوی کشورهای غربی مشکل چندانی برای یافتن خریداران جدید به قیمت بازار نخواهد داشت.

قیمت هر بشکه نفت روسیه در حال حاضر حدود ۶۵ دلار در نوسان است که تنها اندکی بالاتر از سقف تعیین شده از سوی اروپا است؛ موضوعی که از تاثیر محدود سازوکار کشورهای غربی در تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه دست کم در کوتاه مدت حکایت دارد.

نظرات بینندگان