arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۵۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۹ - ۱۲ آذر ۱۴۰۱

رحیمی جهان آبادی، نماینده مجلس: ئیس‌جمهور قبل از اینکه کابینه را از اکثریت بیندازیم، آن را ترمیم کند / برخی استانداران دولت به معنای واقعی کلمه «تعطیل» اند

نماینده مردم تایباد و تربت جام در مجلس گفت: به‌نظر من کابینه آقای رئیسی همتراز و همپای خود آقای رئیسی حرکت نمی‌کند ، به‌نظرم نیاز است دولت با مجلس وارد تعامل و گفت‌وگو شود و بخشی از این وزرا را تغییر دهد قبل از اینکه مجلس وارد شود و کل کابینه را از اکثریت بیندازد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: نماینده مردم تایباد و تربت جام در مجلس گفت: به‌نظر من کابینه آقای رئیسی همتراز و همپای خود آقای رئیسی حرکت نمی‌کند ، به‌نظرم نیاز است دولت با مجلس وارد تعامل و گفت‌وگو شود و بخشی از این وزرا را تغییر دهد قبل از اینکه مجلس وارد شود و کل کابینه را از اکثریت بیندازد.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده مردم تایباد و تربت جام در مجلس شورای اسلامی  در خصوص ضعف و قوت‌های کابینه دولت و لزوم انجام برخی اصلاحات در چینش اعضای کابینه دولت و همچنین اصلاح برخی سیاست‌ها در جهت عمل به وعده‌هایی که از سوی رئیس‌جمهور مطرح شده است، گفت: نظر من این است که دولت می‌تواند کابینه قوی‌تری داشته باشد. این یک واقعیت است که دولت آقای رئیسی در شرایط بدی شروع به کار کرد و بدشانسی هم آورد؛ از یک طرف در اوج تحریم‌ها، فشارها، کمبود مالی و ضعف مالی و از طرف دیگر با این تنش‌های اجتماعی و اعتراضات مواجه شد و خیلی از مسائلی که هر دولتی را زمین‌گیر می‌کند.

وی ادامه داد: الان به‌نظر من بعد از گذر از این اغتشاشات و آرام شدن اوضاع و از طرف دیگر با کسب یک تجربه یک سال و اندی و در اختیار داشتن مسئولیت قوه مجریه، زمان آن رسیده است که کابینه را ترمیم کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: به‌نظر من کابینه آقای رئیسی همتراز و همپای خود آقای رئیسی حرکت نمی‌کند و آقای رئیسی با توجه به اینکه قول‌ها و وعد‌هایی به مردم داده و بر اساس آن‌ها توقعاتی در مردم ایجاد شده، باید منطبق بر آن وعده‌ها و در جهت تحقق‌ آن‌ها اصلاحاتی در کابینه انجام دهد.

رحیمی‌ جهان‌آبادی درخصوص وزارت‌خانه‌هایی که در تراز رئیس‌جمهور نیستند و نیاز به اصلاح دارند، اظهار داشت: برای مثال الان وزارت کشاورزی به نظر من نمی‌تواند هم‌پای دولت و مطالبات مردم حرکت کند، وزارت راه مشکل داشت که خب وزیر تغییر کرده و ان‌شاءالله وزیر جدید بتواند همکاری لازم را داشته باشد. یا برخی وزارتخانه‌های دیگر مانند وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عقیده من هیچ عملکرد قابل دفاعی ندارد، وزارت ارشاد هم عملکرد مناسب و قابل دفاعی ندارد.

وی با اشاره به لزوم آغاز اصلاحات از سوی دولت خاطرنشان کرد: این‌ها مواردی است که به‌نظرم نیاز است دولت با مجلس وارد تعامل و گفت‌وگو شود و بخشی از این وزرا را تغییر دهد قبل از اینکه مجلس وارد شود و کل کابینه را از اکثریت بیندازد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: این راهکاری است که ما داریم، ما هم در صحبت‌هایی که داشتیم اینطور متوجه شدیم که آقای رئیسی اهل تعامل و گفت‌وگو است، حرف مردم و نمایندگان را می‌شنود و این تغییراتی که دارد انجام می‌شود مانند وزارت کار و وزارت راه در همین جهت است و ممکن است برخی تغییرات دیگر هم انجام شود که در اثر همین شنیدن صدای نقدهاست.

وی ادامه داد: تغییرات در یکی دو وزارتخانه دیگر و بعضی از استانداران می‌تواند در دستورکار باشد، برخی از استانداران آقای رئیسی واقعا ضعیف هستند، یعنی واقعا تعطیل‌اند به مفهوم واقعی کلمه و اگر این‌ها را تغییر ندهند، فشار روی دولت زیاد می‌شود.

نماینده مردم تایباد و تربت جام در رابطه با لزوم اصلاح سیاست‌ها در دولت ابراز داشت: به نظر من دولت دارد در انجام وعده‌های خود ضعیف ظاهر می‌شود و این ضعیف ظاهر شدن دولت دارد سرمایه اجتماعی کشور را از بین می‌برد؛ چون مردم اعتماد و توجه کردند و الان توقع دارند این مطالبات برآورده شود.

وی اضافه کرد: بحث مسکن، اشتغال، حفظ ارزش پول ملی، مهار تورم و ... وعده‌های متعددی بود که مطرح شد و هیچکدام از این‌ها اتفاق نیفتاده و ما هم نگران هستیم. در واقع این انتقادات و نگرانی‌هایی که مطرح می‌کنیم برای کمک به دولت و به دلیل همین نگرانی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه عنوان کرد: البته سیاست آقای رئیسی در برخی امور هم بسیار مثبت بوده است، برای مثال در حوزه بهبود روابط با همسایگان آقای رئیسی و وزارت خارجه خیلی خوب عمل کرده است. در حوزه توجه به مسائل اقتصادی در سیاست خارجی به نظر من وزارت خارجه بسیار مثبت و موفق عمل کرده است. اصلا می‌توان گفت یکی از نقاط قوت دولت آقای رئیسی وزارت امور خارجه است که دارد خوب و موفق عمل می‌کند ولی سایر وزارتخانه‌ها به نظرم یک مقداری به تغییر و تحرک بیشتری نیاز دارند.

نظرات بینندگان