arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۵۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۲ - ۱۲ آذر ۱۴۰۱

ارسال پیامک امروز ۳۰ ساله شد / فرستادن عجیب و غریب نخستین اس ‌ام ‌اس تاریخ

۳۰ سال پیش یعنی در سوم دسامبر سال ۱۹۹۲ برای نخستین بار یک پیامک یا همان اس‌ام‌اس ارسال شد.نیل پاپ‌ورت یکی از مهندسان این شرکت که در ساخت این فناوری مشارکت داشت، در روز سوم دسامبر سال ۱۹۹۲ اولین پیام کوتاه را فرستاد. در آن زمان تلفن‌های همراه صفحه‌کلید نداشتند و برای نوشتن پیام کوتاه از رایانه استفاده شد!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

۳۰ سال پیش یعنی در سوم دسامبر سال ۱۹۹۲ برای نخستین بار یک پیامک یا همان اس‌ام‌اس ارسال شد.

این فناوری در سال ۱۹۹۲ در گروه سما تلکام شرکت مخابراتی ودافون در انگلستان اختراع شد.

نیل پاپ‌ورت یکی از مهندسان این شرکت که در ساخت این فناوری مشارکت داشت، در روز سوم دسامبر سال ۱۹۹۲ اولین پیام کوتاه را فرستاد. اولین پیامک یا SMS با عبارت «کریسمس مبارک» ارسال شد

در آن زمان تلفن‌های همراه صفحه‌کلید نداشتند و برای نوشتن پیام کوتاه از رایانه استفاده شد!

مت مکانن مخترع پیامک ایده ارسال آن از طریق شبکه‌ تلفن‌های همراه را مطرح کرد. او البته همواره از اینکه به‌عنوان خالق پیامک نامیده شود طفره می‌رفت و معتقد بود این فناوری حاصل تلاش و خرد جمعی بوده ‌است.

او در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۴ (۱۰ تیر ۱۳۹۴) در ۶۳ سالگی و پس از مبارزه با بیماری درگذشت.

استفاده از خدمات پیام کوتاه برای نخستین مرتبه در سال ۱۳۸۱ در ایران شکل گرفت.

همچنین باید به این نکته اشاره کرد که واژه پیامک به‌خوبی جایگزین عبارت SMS شده است که دقیقا همان معنی و مفهوم را می‌رساند.

در ایران فناوری پیام کوتاه با دنیای تبلیغات بیگانه نیست و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از خدمات پیام کوتاه در ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۸۱ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. از این سال به بعد استفاده از پیام کوتاه به‌‌تدریج در میان کاربران ایرانی تلفن همراه فراگیر شد.

نظرات بینندگان