arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۵۶۲۸
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۲ - ۱۲ آذر ۱۴۰۱

عضو کمیته پیگیری وضعیت هنرمندان بازداشتی: حدود ۴۰ سینماگر بازداشت شده‌اند؛ برای ۱۵۰ نفر محدودیت در نظر گرفته شده

یک عضو کمیته پیگیری وضعیت هنرمندان بازداشتی خبر از بازداشت حدود ۴۰ سینماگر در جریان اعتراضات اخیر داد و تاکید کرد که اکثر این افراد را چهره‌های گمنامی تشکیل می‌دهند که هنوز خانواده‌هایشان اسامی‌شان را اعلام نکرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شرق: یک عضو کمیته پیگیری وضعیت هنرمندان بازداشتی خبر از بازداشت حدود 40 سینماگر در جریان اعتراضات اخیر داد و تاکید کرد که اکثر این افراد را چهره‌های گمنامی تشکیل می‌دهند که هنوز خانواده‌هایشان اسامی‌شان را اعلام نکرده‌اند.

مهدی کوهیان، عضو کمیته پیگیری هنرمندان بازداشتی درباره علت بازداشت میترا حجار، بازیگر سینما و تلویزیون اظهار کرد: «منزل خانم حجار امروز توسط ماموران تفتیش شد و او پس از تفتیش، بازداشت شده است. ما اطلاعی از ضبط وسایل الکترونیکی او نداریم.»

او ادامه داد: «تمام اطلاعات ما فعلا در همین حد است که منزل خانم حجار تفتیش شده و بازداشت شده‌اند. در طول این مدت هم در حال پیگیری موضوع هستیم ولی هنوز متوجه نشده‌ایم که نهاد بازداشت کننده خانم حجار چه نهادی است و حکم بازداشت توسط کدام شعبه صادر شده یا نهاد بازداشت کننده کجاست.»

این عضو کمیته پیگیری هنرمندان در ادامه در پاسخ به سوالی در ارتباط با تعداد بازداشت شدگان از اهالی سینما اظهار کرد: «تعداد کسانی که بازداشت شده‌اند در واقع حدود 40 نفر است اما همه آن‌ها افراد مشهور نیستند. افراد گمنام بسیاری در میان بازداشت شدگان اهالی سینما هستند که ما برای حفظ حریم شخصی آنان تا زمانی که خانواده‌هایشان اسامی بازداشت شدگان را اعلام نکنند، از رسانه‌ای کردن اسامی افراد خودداری می‌کنیم.»

او تصریح کرد: «تاکید ما بر این است که نباید تصور شود که تعداد بازداشت شدگان اهالی سینما کم است یا فقط به افراد چهره ختم می‌شود.»

کوهیان در بخش دیگری از اظهاراتش خبر از تهیه لیستی از سینماگرانی داد که در جریان اعتراضات اخیر با محدودیت مواجه شدند و گفت: «ما لیستی 150 نفره متشکل از افرادی داریم که در طول وقایع اخیر احضار شدند، بازداشت شدند، تفهیم اتهام شدند، ممنوع الخروج شدند و یا به شکل‌های مختلف توسط نهادهای مربوطه احضار و با محدودیت‌هایی مواجه شدند.»

این عضو کمیته پیگیری وضعیت هنرمندان بازداشتی با انتقاد از نوع مواجه امنیتی با هنرمندان گفت: «ما گفت‌وگوهای مفصلی با نهادهای مربوطه درباره وضعیت سینماگران داشتیم، علت تعجب ما هم از وضعیت موجود همین مساله است، چراکه در جریان این رایزنی‌ها، صحبت‌های دیگری مطرح می‌شود، قول و قرارهایی گذاشته می‌شود، نوید کاهش فضای امینی و سوءتفاهم داده می‌شود اما در عمل رفتارهای دیگری با سینماگران و هنرمندان صورت می‌گیرد.»

او خاطرنشان کرد: «ما چهارشنبه گذشته در خدمت یکی از مسئولان قوه قضائیه بودیم. در جریان این دیدار، او بسیار خوش بین بود که این فضا تغییر کند ولی دیدیم که چند روز بعد این اتفاق رخ داده و یک نفر دیگر هم بازداشت شد. تعجب می‌کنیم که نهادهای تصمیم‌گیر قصد دارند این فضا را مدیریت ‌کنند و التهابات را کاهش دهند یا در جهت افزایش سوء تفاهم و بدبینی‌های موجود میان اهالی فرهنگ و هنر و رسانه گام بر می‌دارند.»

نظرات بینندگان