arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۵۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۸ - ۱۳ آذر ۱۴۰۱

محیط زیست: ۲ توله یوزپلنگ پیدا شده در پارک ملی توران ماده هستند

بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ۲ توله یوزپلنگ پیدا شده در منطقه پناهگاه حیات وحش توران ماده هستند و این مهم، امید را برای افزایش جمعیت این گونه ارزشمند تقویت کرده است. او گفت: توله یوزهای پیدا شده بین ۱۶ تا ۲۰ روزه هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ۲ توله یوزپلنگ پیدا شده در منطقه پناهگاه حیات وحش توران ماده هستند و این مهم، امید را برای افزایش جمعیت این گونه ارزشمند تقویت کرده است.

بهرامعلی ظاهری افزود: توله یوزهای پیدا شده در پارک ملی توران بین ۱۶ تا ۲۰ روزه هستند.

وی با بیان اینکه توله‌زایی یوزپلنگ خارج از زمان زایش بوده، تصریح کرد: زایمان یوزپلنگ به طور معمول در اوایل بهار انجام می‌شود، زیرا دمای هوا و سایر شرایط طبیعی برای رشد و نمو توله‌ها مناسب است؛ اما زایمان یوز در نیمه دوم پاییز در طبیعت توران پدیده‌ای نادر بوده و احتمال بقای توله‌ها را در طبیعت بسیار دشوار می‌کند.

طاهری گفت: برای بررسی سلامت توله یوزپلنگ‌ها، از متخصص داخلی دام کوچک دانشکده دامپزشکی، متخصص داخلی دام بزرگ سازمان محیط زیست کشور و متخصص مامایی و بیماری‌های تولیدمثل و برخی اعضای متخصص دیگر در این حوزه استفاده شده و این افراد اکنون در منطقه حضور دارند و در حال فعالیت هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان ادامه داد: وضعیت توله یوزپلنگ‌ها بررسی شده و در حالت پایدار قرار دارد.

توله یوزپلنگ‌ها چگونه پیدا شدند
ظاهری گفت: چوپان مهدیشهری روز پنجشنبه در حین چرای دام خود در پناهگاه حیات وحش توران صدای حیوان را می‌شنود و به نزدیکی صدا می‌رود و در نهایت ۲ توله‌یوزپلنگ را مشاهده می‌کند و می‌گیرد. پس از آن موضوع را در روز جمعه به محیط‌بانان گزارش می‌کند و از همان موقع جست وجو برای یافتن مادر ۲ یوزپلنگ آغاز شد که تاکنون با وجود تلاش‌ها هنوز مادر توله‌ها پیدا نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: چهار دوربین تله‌ای در محدوده اصلی ۲ توله‌یوزپلنگ پیدا و ۴۰ دوربین تله‌ای در دیگر نقاط پارک ملی توران نصب شده و تصاویر برای یافتن مادر توله یوزپلنگ‌ها بررسی می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر امروز مادر ۲ توله یوزپلنگ پیدا نشود تصمیم‌گیری بر پرورش دستی توله‌ها است.

ظاهری درباره انتقال توله یوزها به پارک پردیسان تهران یا نگهداری در توران گفت: هنوز تصمیم نهایی در این خصوص گرفته نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در پاسخ به پرسش چرایی حضور چویان در توران تصریح کرد: منطقه ۱۰۰ هکتاری پارک ملی توران از دام خالی شده و دام در پناهگاه حیات‌وحش و منطقه حفاظت شده توران وجود دارد.

ظاهری تصریح کرد: وسعت مجموع پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده حیات وحش توران یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پارک ملی توران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، در شهرستان شاهرود استان سمنان یکی از مناسب‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی روی زمین است.

بر پایه گزارش‌ها، ایران از دهه ۷۰ میلادی به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ‌ آسیایی شناخته شده، از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی نیز می گویند. اکنون یوزپلنگ آسیایی، ایران و بخش‌هایی از استان سمنان را خانه امن خود یافته و برای حفظ این امنیت و زیستگاه باید بیش از پیش تلاش کرد.

یوزپلنگ‌ها بر خلاف چهره پر ابهت و گیرایشان، دارای شرایط زیست عجیبی هستند که با وجود وسواس‌های خاص زندگی، توران در استان سمنان را برای زندگی برگزیده و بقا یافته است، پارک توران تنها زادگاه زادآور یوزپلنگ آسیایی در دنیا است و امید است با به نتیجه رسیدن تلاش‌ها برای زادآوری موفق، تعداد یوزپلنگ‌های آسیایی افزایش یابد.

یوزپلنگ جزو گربه‌سانان محسوب می‌شود و گربه‌سانان امکان زادآوری ۲ بار در سال و دوره بارداری سه ماه دارد و معمولا فصل‌هایی که رطوبت هوا بیشتر است، برای جفت‌گیری این گونه ارزشمند مناسب است.

براساس تحقیقات انجام شده، دی و بهمن بهترین‌ ماه‌های سال برای جفت‌گیری یوزپلنگ آسیایی است که پس از ۹۰ روز معمولا در اردیبهشت ماه توله به دنیا می‌آید.

یوزپلنگ جزو پستانداران چندهمسری است و از ۲ تا سه سالگی بالغ شده و تا هشت سالگی قدرت زادآوری دارد و نوع زایش یوزپلنگ آسیایی چندقلوزایی است.

نظرات بینندگان