arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۵۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۶ - ۱۳ آذر ۱۴۰۱

اولین سفر یک مقام اسرائیلی به بحرین / رئیس اسرائیل وارد منامه شد

اسحاق هرتسوگ رئیس اسرائیل وارد منامه پایتخت بحرین شد. این اولین سفر یک مقام اسرائیل به بحرین است. هرتسوگ پس از بحرین به امارات متحده عربی می‌رود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دویچه‌وله: روز یک‌شنبه ۴ دسامبر اسحاق هرتسوگ رئیس جمهوری اسرائیل وارد منامه پایتخت بحرین شد. این اولین سفر یک مقام اسرائیل به بحرین است. هرتسوگ پس از بحرین به امارات متحده عربی می‌رود.

اسحاق هرتسوگ رئیس جمهوری اسرائیل برای اولین بار به بحرین سفر کرد. او روز یک‌شنبه ۴ دسامبر وارد فرودگاه منامه شد. بحرین اولین مقصد سفر دوروزه هرتسوگ به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است.

رئیس جمهور اسرائیل در فرودگاه منامه مورد استقبال وزیر خارجه بحرین و مامور ویژه این کشور در امور اسرائیل قرار گرفت. هرتسوگ و همسرش قرار است ناهار را  با احمد بن‌عیسی آل‌خلیفه پادشاه بحرین صرف کنند.

هرتسوگ را در این سفر یک هیأت صنعتی و تجاری همراهی می‌کنند. این اولین سفر یک مقام ارشد اسرائیلی به بحرین است.

رئیس جمهور اسرائیل پیش از این سفر از آن به عنوان "یک قدم تاریخی دیگر در روابط میان اعراب و اسرائیل" نام برد و هدف آن را بیش از هرچیز "پیام صلح در منطقه" دانست. 

هرتسوگ همچنین با اشاره به امضای توافق ابراهیم با چند کشور عربی، ابراز امیدواری کرد که کشورهای بیشتر و بیشتری به چرخه صلح با اسرائیل بپیوندند.

توافق ابراهیم به ابتکار دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا میان اسرائیل با امارات متحده عربی و بحرین امضا شد.

بعد ازظهر امروز نیز قرار است هرتسوگ با اعضای یک انجمن یهودی محلی دیدار کند و پس از آن با هیأت توسعه اقتصادی بحرین ملاقات خواهد کرد.

نمایندگانی از سازمان نوآوری اسرائیل، استارت‌اپ مرکزی ملی، موسسه صادرات اسرائیل و دیگر مقامات تجاری، هرتسوگ را در این سفر همراهی می‌کنند.

هرتسوگ روز دوشنبه پنجم دسامبر به امارات متحده عربی رفته و با محمد بن‌زاید آل نهیان حاکم ابوظبی دیدار خواهد کرد. در جریان این ملاقات دو کشور درباره همکاری در فضا با یکدیگر تبادل نظر خواهند کرد.

هرتسوگ همچنین در فوروم فضایی ابوظبی، مجمعی درباره سیاست اکتشاف فضایی که نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز در آن حضور خواهد داشت، شرکت خواهد کرد.

در ماه ژانویه نیز هرتسوگ در سفری دوروزه به ابوظبی و دبی رفته بود.

تظاهرات مخالفان در بحرین

در آستانه سفر هرتسوگ به اسرائيل، روز جمعه دوم دسامبر گروه‌های مخالف دولت بحرین دست به تظاهرات زده و شعار "مرگ بر اسرائيل" سر دادند. 

برخی از آنها پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود "هرتسوگ جنایتکار است" و "بحرین پذیرای تو نیست".

یک پورتال اپوزیسیون در بحرین نیز گزارش کرد که تظاهرکنندگان پرچم‌های اسرائیل را به آتش کشیده و با پلیس ضد شورش درگیر شدند.

مقامات محلی به این تظاهرات اجازه برگزاری دادند اما در روز ورود هرتسوگ به بحرین تظاهرات را ممنوع کردند. 

اقدامات چند ماه گذشته

ماه گذشته بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین اسرائیل با سلمان بن حامد الخلیفه، ولیعهد و نخست وزیر بحرین تلفنی گفت وگو کرد. در این مکالمه هردو طرف خواستار گسترش روابط دو کشور شدند و نتانیاهو از الخلیفه برای دیدار از اسرائیل دعوت کرد.

در ماه اکتبر نیز  چتربازان اسرائیلی در کنار سربازان بحرین، امارات متحده عربی و ایالات متحده به مناسبت دومین سالگرد امضای توافقنامه ابراهیم، پرش مشترکی بر فراز بحرین انجام دادند.

نظرات بینندگان