arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۵۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۱۳ آذر ۱۴۰۱

پیشنهادهای مطرح شده در دیدار فعالان سیاسی با شمخانی چه بود؟

آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت: پیشنهاد دادیم کافی است گشت ارشاد جمع شود و مقاومت مدنی در این سطح در برابر این اجبار گسترش پیدا نکند / تغییرات برخی افراد و ترکیب ها در برخی سطوح متناسب به خواست جامعه، آزادی برخی زندانیان و توقف صدور احکام اعدام را نیز پیشنهاد دادیم / اگر حاکمیت دست به این اقدامات بزند، ما هم از این اصلاحات شجاعانه حمایت می‌کنیم
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

پیشنهادهای مطرح شده در دیدار فعالان سیاسی با شمخانی چه بود؟

ایسنا: دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به همراه جمعی از فعالان سیاسی امروز؛ یکشنبه صبح با علی شمخانی دبیرشورای عالی امنیت ملی دیدار کرد.

 آذر منصوری سخنرانی خود در این دیدار را منتشر کرده و با بیان این‌که «در اقصی‌ نقاط کشور همه آنان که در این اعتراضات جان باختند فرزندان ما هستند»، اظهار کرده است: امیدوارم این گفت‌وگوها نتیجه‌بخش باشد. متاسفانه خود گفت‌گو هم که باید با آن بر سر تحلیل و ارزیابی وضع موجود و راه‌حل‌ها به توافق رسید، معنا و مفهوم خود را از دست داده است. در حالی‌که گفت‌وگو نه‌تنها راه‌حل بلکه مسئله امروز ایران است. اگر قرار است گفت‌وگو به حل منازعه ختم شود، باید مشروط و منوط به پذیرش عقلانیت استراتژیک برای گفت‌وگو باشد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ادامه همچنین با بیان این‌که «نباید تجربه گفت‌وگوهای بعد از اعتراضات آبان ۹۸ را از نظر دور داشت» خاطرنشان کرد که اگر جامعه مدنی می‌توانست به نقش واسط خود قدرتمند عمل کند، امروز اعتراضات به خیابان کشیده نمی‌شد و مطالبات از مسیری به مراتب کم‌هزینه‌تر به نتیجه می‌رسید.

منصوری در این دیدار با اشاره به موضوع گشت ارشاد، تاکید کرده است: در همین یک فقره پوشش زنان و گشت‌های ارشاد، سالهاست انذار و هشدار داده شد و پیشنهاد دادیم کافی است گشت ارشاد جمع شود و مقاومت مدنی در این سطح در برابر این اجبار گسترش پیدا نکند. جامعه خودش به معدلی هنجار از پوشش خواهد رسید و این رویه شما در نهایت به ضدیت روبه‌افزایش با پوشش اسلامی ختم خواهد شد و این مناقشه ویرانگر است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با طرح این پرسش که «زنان ایرانی سؤال می‌کنند این جامعه اسلامی که قرار است پوشش من نماد آن باشد، چه آورده‌ای برایم داشته که من با این پوشش به آن افتخار کنم؟» تصریح کرده است: چه می‌شد اگر زنده‌یاد اعظم طالقانی برای یک‌بار هم که شده به‌عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری در رقابت‌ها حضور پیدا می‌کرد؟ نگویید که او رجل سیاسی نبود که حال و روز کشور گواه است حذف زنان از گردونه مدیریت کلان کشور ما را با چه وضعیتی روبه‌رو کرده است. فرضاً یک دوره یکی از زنان که هم سواد و هم تجربه‌اش را داشت با پوشش اسلامی رئیس‌جمهوری ایران و حاکمیت هم با او همراه می‌شد، آیا ما امروز با مناقشه بر سر حجاب مواجه بودیم؟

منصوری در بخش دیگری از این دیدار با بیان این‌که« همانطور که پوشش من انتخاب من است باید به دیگران هم حق انتخاب داده شود» ادامه داد: من به چشم خود دیدم که این اجبار و اصرار چگونه در زیر پوست شهر در حال تبدیل‌شدن به ضد خود است و سوگمندانه باید گفت شد آنچه نباید می‌شد.

وی با اشار به ریشه‌های اعتراضات اخیر، یادآور شده است: اگر به پیمایش‌های متعددی که با موضوع سرمایه اجتماعی و ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان انجام شده توجه شده و حاکمیت متناسب با نتیجه این پیمایش‌ها، سیاستگذاری‌های خود را اصلاح کند، اعتراض به خیابان کشیده نخواهد شد.این را هم جامعه‌شناسان و هم اقتصاددانان از مدت‌ها پیش هشدار داده‌اند. زخم‌های جامعه اگر درمان نشود، روزبه‌روز عمیق‌تر خواهد شد و مترصد فرصتی برای سرباز کردن.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از این دیدار با برشمردن پیشنهادات خود به حاکمیت برای آینده، گفته است: حاکمیت در سه سطح باید تلاش کند؛ سطح اول و در کوتاه مدت با مردم گفت‌وگو کند، خطاها را بپذیرد، بلندگوهایی که نفرت می‌پراکنند و مردم را عصبانی می‌کنند کنترل کند. اینستاگرام، واتس‌اپ، توئیتر و تلگرام، فیسبوک و کلاب هاووس را رفع فیلتر کند. لااقل به یکی از احزابی که درخواست مجوز تجمع کرده‌اند، مجوز بدهد و مطمئن باشد این یک اقدام ظرفیت‌ساز است.

منصوری تغییرات برخی افراد و ترکیب ها در برخی سطوح متناسب به خواست جامعه، آزادی برخی زندانیان، توقف صدور احکام اعدام را نیز پیشنهاد داده و با تاکید بر ضرورت برگزاری انتخابات سالم و رقابتی برای انتخابات ۱۴۰۲ افزوده است: برای حل مسئله تحریم‌ها و نجات اقتصاد کشور مشکلات و چالش‌های با امریکا و غرب حل شود و سیاستگذاری‌ها برای استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور اصلاح شود.

دبیرکل حزب اتحاد ملت در ادامه اصلاح قانون اساسی مبتنی بر حقوق ملت و کاهش عواملی که این حقوق را تضعیف می‌کند را پیشنهاد داده و گفته است: این اقدامات باید مرحله‌به‌مرحله طی شود. اگر اراده‌ای نه برای جمع‌شدن که برای حل مسئله وجود دارد، گام‌ها در سه سطح و مرحله به مرحله باید انجام شود.

منصوری در پایان سخنانش در این نشست تصریح کرده است: اگر حاکمیت دست به این اقدامات بزند، ما هم از این اصلاحات شجاعانه حمایت می‌کنیم. ما نه برنامه‌ای برای انتخابات داریم و نه به دنبال سهمی در قدرت هستیم. آنچه برای ما مطلوب است تحقق یک حکمرانی خوب در کشور است که خیر ملک و ملت را توامان به دنبال خواهد داشت.

نظرات بینندگان