arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۵۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۹ - ۱۳ آذر ۱۴۰۱

دبیر ستاد امر به معروف اصفهان: پیشنهاد ستاد این بود که جرم بودن بی‌حجابی در حد اعلای قانونی آن باقی بماند، اما حدی از آن هم به‌عنوان تخلف در نظر گرفته شود / فوت خانم امینی پشت پرده ‎ایی داشت / برخی با ایجاد چالش بزرگ برای کشور در پی حذف و لغو تذکر لسانی بودند

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان گفت: پیشنهاد مجموعه ستاد امر به معروف درباره حجاب این بود که جرم بودن بی‌حجابی در حد اعلای قانونی آن باقی بماند، اما حدی از آن هم به‌عنوان تخلف در نظر گرفته شده و برای آن جریمه‌های گام به گام و بازدارنده ایجاد شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان گفت: پیشنهاد مجموعه ستاد امر به معروف درباره حجاب این بود که جرم بودن بی‌حجابی در حد اعلای قانونی آن باقی بماند، اما حدی از آن هم به‌عنوان تخلف در نظر گرفته شده و برای آن جریمه‌های گام به گام و بازدارنده ایجاد شود.

حجت‌الاسلام محسن مظاهری، صبح امروز، ۱۳ آذرماه در ویژه‌‎‎برنامه جهاد تبیین که با موضوع «بررسی مسائل روز کشور» برگزار شد، اظهار کرد: اگر قانون و عمل به قانون نباشد و افراد خود را ملزم به اجرای قانون ندانند، در جامعه هرج و مرج و انحطاط ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی می‌فرمایند انسان موجودی استخدام‌گر و در پی سلطه بر دیگران است، زمانی خوی قدرت‌‎طلبی او تمایل به سلطه بر مردم و زمانی تمایل به شهوت دارد و تنها قوانین هستند که می‌تواند او را کنترل کرده و مانع نزاع، درگیری و استعمار مردم شود؛ قوانین الهی نیز همین کاربرد را دارند و برای کنترل انسان از زیاده‌‎روی، اسراف و سلطه‌‎گری آمده‌اند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با بیان اینکه حتی کشورهای اروپایی داعیه‌‎دار آزادی، برای اجرای قوانین خود بسیار مصر هستند، گفت: در همان کشورها، قانون‌گذار افرادی را با اختیار کامل برای مراقبت از اجرای قانون مشخص می‌کنند و این اقتضای جوامع مختلف است و در جامعه ما هم اگر دعوت و تأکید بر عمل به قانون و نهی از خطا و قانون‌گریزی نباشد، به تدریج مشکلاتی ایجاد می‌شود. رسالت پلیس راهنمایی و رانندگی و سایر نیروهای انتظامی در همین موضوع است.

مظاهری با اشاره به اینکه قوانین مقدس اسلام بر رسالت همه مردم برای امربه معروف و نهی از منکر تأکید دارند، خاطرنشان کرد: برگزاری ارزش‌ها و شعائر اسلامی در عرصه عمومی جامعه، ضمانت حفظ جامعه اسلامی است و عَلَم این شعائر اسلامی، عفت عمومی جامعه و رأس هرم عفت عمومی حجاب است، به همین دلیل بعد از انقلاب، امام(ره) با قدرت ایستادند و اعلام کردند حجاب به‌عنوان امر الهی باید به‌عنوان قانون شناخته و اجرا شود، رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه می‌فرمایند: درباره حجاب آنچه حرام شرعی است، نباید در صحنه اجتماعی باشد.

وی تصریح کرد: دشمن در پی شکستن عفت عمومی جامعه و انفجار شهوت است و یکی از لوازم این اقدام، از بین بردن قانون حجاب است. در موضوع حجاب طی این سال‌ها کمتر کار کرده‌‎ایم و در طول دو سال گذشته دشمن وارد گام دوم یعنی کشف حجاب و برقراری پوشش ناهنجار شده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان گفت: از ابتدای امسال و طبق دستور عمومی درباره این موضوع یعنی تذکر لسانی و برخورد با کشف حجاب و از ابتدای خردادماه تا پایان شهریورماه که آخرین گروه برای تذکر صرفاً لسانی فعالیت کردند، قریب به ۷ هزار نفر تذکر گرفتند، در حالیکه نه با کسی زد و خورد شد، نه خون از دماغ کسی آمد و نه هیچ مصداقی از شکایت وجود داشت. موضوع فوت خانم امینی پشت پرده‎ایی داشت و دسیسه‌ه‎ای برای مقابله با این روند بود، در واقع برخی با ایجاد چالش بزرگ برای کشور در پی حذف و لغو این اتفاق مبارک و ارزشمندِ تذکر لسانی بودند.

مظاهری با اشاره به اینکه از ۷ هزار نفر که تذکر لسانی دریافت کردند، نزدیک به ۸۰ درصد عمل را برای بار دوم تکرار نکرده و اصلاح رفتار داشتند، بیان کرد: در اصفهان نیز از ابتدای خرداد تا پایان شهریور، نزدیک به ۷۰۰ نفر تذکر گرفتند و هیچ مصداقی از بدرفتاری، خشونت و شکایت نبود، اما باید این روند برای مقابله با این کار ارزشمند انجام می‌شد تا دستگاه‌‎ها و افراد جرئت تذکر لسانی نداشته باشند.

وی افزود: هر مجموعه و سازمان و کشوری قوانین خاص خود را دارد، در کشور ما هم قانون اعلام می‌کند که حریم خصوصی هر شخص برای او و در آن آزاد است، ولی در عرصه عمومی جامعه باید قوانین را رعایت کرد و نمی‌توان به بهانه آزادی هر عملی انجام داد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با بیان اینکه بی‌حجابی در ماده ۴۸ قانون اساسی به‌عنوان جرم شمرده شده و برای آن حبس و جریمه نقدی در نظر گرفته شده است، گفت: پیشنهاد مجموعه ستاد امر به معروف در این خصوص این بود که جرم بودن بی‌حجابی در حد اعلای قانونی آن باقی بماند، اما حدی از آن هم به‌عنوان تخلف در نظر گرفته شده و برای آن جریمه‌‎های گام به گام و بازدارنده ایجاد شود و در نهایت و در صورت اصرار بر انجام، به‌عنوان جرم شناخته شود و اگر این اتفاق بیفتد، جریمه‌ها خود به خود بازدارنده خواهد بود.

مظاهری با اشاره به خلاءهای قانونی موجود در برخورد با این تخلف، گفت: در این خصوص هم ضمیه‌‎های قانونی به کمیسیون فرهنگی داده شده، این پیشنهادات برای حفظ قوانین و جامعه مطرح شده و بسیار همسو و سازگار با اصول مدنی است.

وی تصریح کرد: هدف دشمن از راه‌‎اندازی این جریان، نه براندازی، بلکه عقب راندن مردم از توصیه و امر به معروف است و امروز دشمن به این خواسته رسیده است که دستگاه‌ها و مردم در مقابل ناهنجاری‌های جامعه ترسیده و سکوت کنند، در حالیکه مردم باید در مقابل تخلف‌‎ها تذکر دهند و در صورت تذکر همگانی و تکرار این عمل، حتماً موثر خواهد بود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان ادامه داد: برای اجرای درست قوانین، حفظ عفت عمومی و حفظ خانواده باید نهاد بالادستی مطالبه‌گر این مسائل باشد و در همین رابطه پیشنهاد شده که برای این موضوع و سایر موضوعات، هرچه سریع‌تر وزارت خانواده ایجاد شده و هویت بگیرد و ضامن انجام این امور در سطح جامعه باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه براساس چه شواهدی وجود گشت ارشاد را مفید می‌دانید؟ تأکید کرد: اگر گشت ارشاد نتیجه نداشت، دشمن با این شدت و حدت آن را زیر سوال نمی‌‎برد. گشت ارشاد فقط در خصوص ناهنجاری پوششی بود و بالای ۹۰ درصد هم مفید واقع شده و بدون تکرار بوده است، در اصفهان بعضی از این افراد وارد بحث شده و طی صحبت با مشاوران ما قانع می‌شدند.

مظاهری با اشاره به موارد کاری ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: یکی از موضوعاتی که به شدت دنبال آن هستیم، خدمت‌رسانی به ارباب رجوع است که موارد آن به دقت بررسی می‌شود، همچنین بعضی از تخلفات مالی کشف شده، به واسطه گزارش‌های رسیده به مجموعه ما بود، انتصابات نابجا و موضوعات دیگر از موارد مورد توجه ستاد امر به معروف است، در واقع ما در پی نهادینه کردن امر به معروف هستیم، گشت ارشاد ربطی به ستاد امر به‌معروف نداشته و مدت‌هاست که ستاد گشتی نداشته است، اما به‌عنوان یکی از مصادیق معروف که متولی خاصی ندارد، از آن دفاع و نسبت به آن مطالبه‌‏گری می‌کنیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان خاطرنشان کرد: در سیره عملی اهل بیت و امیرالمومنین(ع)، مأمورانی بودند که با رفت و آمد در عرصه عمومی، مانع رواج منکر در جامعه می‌شدند علاوه بر اینکه در آن زمان و با تأکید پیامبر و اهل بیت(ع) بر امربه معروف و نهی از منکر، خود مردم نسبت به انجام منکر در جامعه حساس بودند.

وی تأکید کرد: گشت ارشاد مسئولین در ستاد امر به‌معروف و نهی از منکر، از مدت‌ها قبل فعال است و تعداد زیادی از شکایات در خصوص ترک فعل مسئولین، اصناف دستگاهای حاکمیتی، خدماتی، ورزشی آموزشی و ... توسط ستاد بررسی و ارجاع می‌‎شود.

نظرات بینندگان