arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۵۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۲۳ - ۱۳ آذر ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس: نگرانی جدی درباره ناترازی گاز در سال‌های آینده وجود دارد / چالش‌های تولید گاز از پارس جنوبی تأمین قطعات و تجهیزات یدکی مورد نیاز است

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به چالش‌ها و مسائل اثرگذار بر عملیات تولید گاز از پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: از چالش‌های مهم این بخش، تأمین قطعات و تجهیزات یدکی مورد نیاز است که انتظار داریم در این زمینه با همکاری نمایندگان محترم مجلس، قوانین و مقررات برای تأمین یک سری از کالاهای خاص به منظور استفاده در سکوهای پارس جنوبی تسهیل شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس توجه هرچه بیشتر نهادهای حاکمیتی به موضوع فشارافزایی و نگهداشت تولید از میدان پارس جنوبی را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: با توجه به روند رو به رشد مصرف گاز در کشور و نگرانی جدی درباره ناترازی گاز در سال‌های آینده، الگوی مصرف اصلاح شود.

به گزارش شرکت نفت و گاز پارس، مدیران و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در سفری دو روزه به عسلویه و کنگان در استان بوشهر، از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی و محل احداث تأسیسات خشکی ایستگاه تقویت فشار در پارس دو بازدید و در جلسه تشریح فعالیت‌های مرتبط با تولید از بخش فراساحل پارس جنوبی، ارایه گزارش پیشرفت طرح توسعه فاز ۱۴ و برنامه‌های نگهداشت و افزایش توان تولید از میدان پارس جنوبی شرکت کردند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با استقبال از حضور مدیران و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پارس جنوبی، این دیدارها را در ابعاد گوناگون مهم دانست و بر ضرورت تشکیل جلسات تخصصی به منظور رفع موانع و مشکلات در حوزه‌های مختلف از جمله مطالبات نیروی انسانی، طرح‌های توسعه و تولید گاز تاکید کرد.

پیگیری طرح‌های نگهداشت تولید و اصلاح الگوی مصرف

محمدحسین متجلی در جریان جلسه مشترک با مدیران و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، توجه هرچه بیشتر نهادهای حاکمیتی به موضوع فشارافزایی و نگهداشت تولید از میدان پارس جنوبی را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: با توجه به روند رو به رشد مصرف گاز در کشور و نگرانی جدی درباره ناترازی گاز در سال‌های آینده، انتظار می‌رود با اتخاذ تدابیر صحیح از سوی مسئولان، الگوی مصرف اصلاح شود.

متجلی اظهار کرد: بر اساس برنامه مصوب، مکلف به تولید ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز هستیم که در شرایط فعلی این میزان تولید با حداکثر ظرفیت از سکوهای فراساحل در حال انجام است تا دچار ناترازی گاز نشویم، با این حال امیدواریم بخشی از فشارهای ناشی از افزایش مصرف، از طریق اصلاح الگوی مصرف، از بخش تولید برداشته شود و مصرف‌کنندگان هم در این زمینه همکاری لازم را با خدمتگزاران خود صنعت نفت و گاز داشته باشند.

وی به چالش‌ها و مسائل اثرگذار بر عملیات تولید گاز از پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: از چالش‌های مهم این بخش، تأمین قطعات و تجهیزات یدکی مورد نیاز است که انتظار داریم در این زمینه با همکاری نمایندگان محترم مجلس، قوانین و مقررات برای تأمین یک سری از کالاهای خاص به منظور استفاده در سکوهای پارس جنوبی تسهیل شود.

تسریع در پرداخت ماده ۱۰ و بازنگری در طرح طبقه‌بندی مشاغل

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، توجه به مطالبات نیروی انسانی شاغل در مناطق عملیاتی به ویژه منطقه پارس جنوبی را از دیگر مسائل مهم عنوان کرد و افزود: با توجه به وضعیت خاص کار در صنعت نفت بخصوص کارکنان عملیاتی شاغل در پارس جنوبی و شرایط عملکردی و همچنین مخاطرات کاری که بخصوص همکاران ما در سکوهای گازی دارند، لازم است مسأله حذف سقف حقوق کارکنان عملیاتی پارس جنوبی با جدیت و حساسیت مضاعفی از طریق شورای حقوق و دستمزد پیگیری و حل شود.

وی افزود: من از نمایندگان محترم و خدوم مردم در مجلس شورای اسلامی که از شرایط کاری همکاران ما در دمای بالای ۶۰ درجه بر روی سکوهای گازی و تأسیسات خشکی مطلع هستند، تقاضا دارم با توجه به نقش و سهم کارکنان پارس جنوبی در تأمین گاز و ارزش‌آفرینی برای کشور، با دید مثبت، تدبیر ویژه‌ای را برای حل این موضوع اتخاذ کنند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: در حوزه کارکنان ارکان ثالث نیز در پیمان‌های طرف قرارداد، شرایط ویژه منطقه عملیاتی عسلویه در طرح طبقه‌بندی مشاغل به خوبی گنجانده نشده و لازم است در این زمینه بازنگری شود تا نیروهای پیمانکاری نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار شوند.

اسماعیل امیری، معاون طرح‌های توسعه شرکت نفت و گاز پارس نیز در بخشی از این جلسه به وضعیت فاز ۱۱ و توسعه میدان گازی مشترک بلال اشاره کرد و گفت: در حال حاضر از مجموعه طرح‌های پارس جنوبی عملیات توسعه فاز ۱۱ در بخش فراساحل در حال اجراست و در فاز اول تولید زودهنگام، حفاری ۴ حلقه چاه و نصب یک سکوی سرچاهی در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: هم‌اکنون دکل حفاری بر روی موقعیت ۱۱B در حال فعالیت و آماده‌سازی دو حلقه چاه است که پس از نصب عرشه و تکمیل حفاری چاه‌ها، تولید اولیه از این موقعیت آغاز می‌شود.

در جریان این جلسه، ضمن ارایه گزارشی از وضعیت فعالیت‌های شرکت نفت و گاز پارس در حوزه‌های عملیات تولید و طرح‌های توسعه از سوی مدیران تولید و عملیات و مهندسی و ساختمان این شرکت و مجری طرح توسعه فاز ۱۴، به سوالات کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیرامون وضعیت توسعه میادین مشترک، طرح‌های نگهداشت تولید و افزایش توان تولید، تأمین مالی طرح‌های در حال توسعه، میزان بازگشت سرمایه در طرح‌های گازی، میزان سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در طرح‌های گازی و جانبی پارس جنوبی و وضعیت نیروی انسانی شاغل در پارس جنوبی، پاسخ داده شد.

نظرات بینندگان