arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۵۷۵۹
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۳ - ۱۳ آذر ۱۴۰۱

پژوهشی جدید: مغز نوجوانانی که در دوران قرنطینه کرونا زندگی کرده‌اند، سریع‌تر پیر می‌شود

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد مغز نوجوانانی که در طول دوره قرنطینه ناشی از همه‌گیری کرونا زندگی کرده‌اند، علائمی از پیری زودرس را نشان می‌دهد. محققان برای انجام این تحقیق، اسکن‌های MRI مربوط به ۸۱ نوجوان را که قبل از همه‌گیری و بین نوامبر ۲۰۱۶ تا نوامبر ۲۰۱۹ گرفته شده بودند، با اسکن‌های ۸۲ نوجوانی که بین اکتبر ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۲، در طول همه‌گیری، اما پس از لغو قرنطینه‌ها گرفته شده بود، مقایسه کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد مغز نوجوانانی که در طول دوره قرنطینه ناشی از همه‌گیری کرونا زندگی کرده‌اند، علائمی از پیری زودرس را نشان می‌دهد.

محققان برای انجام این تحقیق، اسکن‌های MRI مربوط به 81 نوجوان را که قبل از همه‌گیری و بین نوامبر 2016 تا نوامبر 2019 گرفته شده بودند، با اسکن‌های 82 نوجوانی که بین اکتبر 2020 تا مارس 2022، در طول همه‌گیری، اما پس از لغو قرنطینه‌ها گرفته شده بود، مقایسه کردند.

پس از تطبیق 64 شرکت‌کننده در هر گروه از نظر عواملی مانند سن و جنس، محققان متوجه شدند تغییرات فیزیکی مغز که در دوران نوجوانی رخ می‌دهد، مانند نازک‌شدن قشر و رشد هیپوکامپ و آمیگدال، در گروه پس از قرنطینه بیشتر از گروه قبل از همه‌گیری بوده است که نشان می‌دهد چنین فرایندهایی سرعت گرفته؛ به عبارت دیگر، مغز آن‌ها سریع‌تر پیر شده است.

«ایان گوتلیب»، استاد روانشناسی دانشگاه استنفورد و محقق اصلی این مطالعه درباره پیری زودرس نوجوانان می‌گوید:

«اختلاف سنی مغز حدود سه سال بوده است. با توجه به اینکه قرنطینه کمتر از یک سال طول کشیده، انتظار چنین افزایش زیادی را نداشتیم.»

طبق توضیحات ارائه‌شده توسط محققان، شرکت‌کنندگان ابتدا موافقت کرده بودند تا در مطالعه‌ای شرکت کنند که به تأثیر استرس اولیه زندگی بر سلامت روان در دوران بلوغ می‌پردازد. در‌نتیجه، شرکت‌کنندگان از نظر علائم افسردگی و اضطراب نیز مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

افزایش مشکلات سلامت روانی همراه با پیری زودرس

علاوه بر این، گروه پس از قرنطینه، مشکلات سلامت روانی بیشتری را گزارش کرده‌اند که شامل مواردی از جمله علائم شدیدتر اضطراب، افسردگی و مشکلات درونی می‌شود.

با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا سلامت روانی ضعیف‌تر این گروه که در مطالعه ثبت شده است، از پیری زودرس مغز آن‌ها ناشی می‌شود یا این موضوع به‌تنهایی می‌تواند خبر بد دیگری برای نوجوانان باشد.

گوتلیب در این رابطه گفت:

«هنوز این موضوع را نمی‌دانیم. ما شروع به اسکن مجدد همه شرکت‌کنندگان 20 ساله خواهیم کرد، بنابراین درک بهتری از اینکه آیا این تغییرات ادامه دارند یا با گذشت زمان شروع به کاهش می‌کنند، خواهیم داشت.»

او در ادامه توضیح می‌دهد که برای افراد مسن، این تغییرات مغزی اغلب با کاهش عملکرد شناختی آن‌ها ارتباط دارد.

منبع: دیجیاتو

نظرات بینندگان