arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۵۹۳۲
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۲ - ۱۵ آذر ۱۴۰۱

سخنگوی قوه قضائیه: سخنگوی قوه قضائیه: در پرونده شهید عجمیان برای ۱۶ نفر قرار جلب صادر شده / ۵ نفر به اعدام محکوم شدند

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده شهید عجمیان گفت: بر اساس احکام صادره، ۵ نفر از متهمان به اتهام افساد فی‌الارض به اعدام محکوم شدند و ۱۱ متهم دیگر از جمله سه جوان کمتر از ۱۸ سال به حبس‌های طویل‌المدت محکوم شدند؛ احکام صادره غیرقطعی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ستایشی سخنگوی قوه قضائیه درباره نوع رسیدگی پرونده شهید عجمیان گفت: اهتمام بر این بوده که رسیدگی پرونده اغتشاشگران به استناد مدارک موجود و با دقت فراوان و بر اساس قانون باشد. در مشهد که دو نفر از حافظان امنیت به شهادت رسیدند هم این وضعیت است، در اصفهان و در تهران و همین کرج و شهادت شهید عجمیان هم همین وضعیت است. دوازدهم آبان که آن حادثه دلخراشی رخ داد و شهید عجمیان به شهادت رسید، تعدادی اغتشاشگران به بهانه چهلم یک فرد در بهشت سکینه کرج حضور داشتند که اقدام به بستن آزادراه کرج - قزوین می‌کنند، عبور و مرور را مختل می‌کنند و مأمورین را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و سید روح‌الله عجمیان را با ضرب و شتم و مظلومانه به شهادت می‌رسانند.

وی ادامه داد: با نظارت رییس کل دادگستری استان البرز و دادستان مرکز استان، پرونده‌ای جنایی تشکیل شد و بازپرس ویژه تعیین شد و دستورات لازم برای شناسایی و بازداشت متهمان صادر شد، و پیگیری ریاست قوه قضائیه داشت، فرایند شناسایی و دستگیری همه عوامل دخیل صورت گرفت و تحقیقات لازم و محاکمه سریع در دستور کار قرار گرفت و تاکید شده بود که احکام بازدارنده و قاطع باشد.

ستایشی افزود: در پی دستورات رییس قوه قضائیه و اهتمام ویژه سربازان گمنام امام زمان، متهمان به ویژه متهمانی که با ضربات چاقو موحب شهادت شهید عجمیان شدند، به تدریج شناسایی و بازداشت و گرفتار شدند و جای فرار نیست. بلافاصله در ۲۱ آبان متهمان اصلی دستگیر شدند و کیفرخواست پرونده صادر شد. در این پرونده برای ۱۶ نفر از متهمان قرار جلب بازرسی صادر شده و در ۹ آذر، جلسات دادگاه انقلاب استان البرز برای رسیدگی به اتهامات ۱۳ نفر و همزمان در دادگاه کیفری یک برای سه متهم زیر ۱۸ سال با حضور وکلای آن‌ها و مددکاران بهزیستی و خانواده آنها، دادگاه تشکیل شد که ۱۴ آذر ماه، احکام اولیه صادر شد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: بر اساس احکام صادره، ۵ نفر از متهمان به اتهام افساد فی‌الارض به اعدام محکوم شدند و ۱۱ متهم دیگر از جمله سه جوان کمتر از ۱۸ سال به حبس‌های طویل‌المدت محکوم شدند؛ احکام صادره غیرقطعی است.

نظرات بینندگان