arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۶۲۴۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۹ - ۱۷ آذر ۱۴۰۱

امضای توافقنامه مشارکت استراتژیک میان عربستان و چین / دیاکو حسینی، تحلیلگر سیاست خارجی: سفر رییس‌جمهور چین به ریاض، تصور «رابطه ویژه» بین تهران و پکن متعاقب توافق ۲۵ ساله را منسوخ کرد

خبرگزاری دولتی عربستان روز پنجشنبه در جریان سفر رسمی شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، اعلام کرد که عربستان سعودی و چین یک توافقنامه مشارکت استراتژیک جامع امضا کرده اند. دیاکو حسینی، تحلیلگر سیاست خارجی در این خصوص می گوید: سفر رییس‌جمهور چین به ریاض، تصور «رابطه ویژه» بین تهران و پکن متعاقب توافق ۲۵ ساله را منسوخ کرد. او معتقد است: چین همان قدر به امنیت کشورهای عرب نسبت به برتری ایران اهمیت خواهد داد که آمریکا می داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری دولتی عربستان روز پنجشنبه در جریان سفر رسمی شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، اعلام کرد که عربستان سعودی و چین یک توافقنامه مشارکت استراتژیک جامع امضا کرده اند.

به گزارش «انتخاب» به نقل از الشرق الاوسط، ملک سلمان بن عبدالعزیز با حضور محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در کاخ الیمامه ریاض با شی جینپینگ دیدار کرد.

خبرگزاری دولتی عربستان م گوید که آن‌ها راه‌های تحکیم روابط تاریخی بین دو کشور را مورد بحث قرار دادند.

پس از این دیدار، پادشاه و رئیس جمهور چین توافقنامه مشارکت استراتژیک جامع امضا کردند.

«تصور "رابطه ویژه" بین تهران و پکن متعاقب توافق ۲۵ ساله منسوخ شد»

دیاکو حسینی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در واکنش به این توافقنامه در توییتر نوشت: سفر رییس‌جمهور چین به ریاض، تصور "رابطه ویژه" بین تهران و پکن متعاقب توافق ۲۵ ساله را منسوخ کرد. همین طور این عقیده را که عربستان سعودی نمی تواند نقش آمریکا را در سیاست خارجی خود جایگزین کند. 

او ادامه داد: چین همان قدر به امنیت کشورهای عرب نسبت به برتری ایران اهمیت خواهد داد که آمریکا می داد.

نظرات بینندگان