arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۶۸۵۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۰ - ۲۲ آذر ۱۴۰۱
بذرافشان، رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران در گفتگو با «انتخاب»:

علت اصلی افزایش قیمت طلا، بالا رفتن نرخ و نوسانات بازار ارز و بحث اوراق سکه در بورس است

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران درخصوص علت افزایش قیمت طلا، بیان می‌کند که با توجه به اینکه افزایش انس جهانی و تقاضا نداشته‌ایم، علت اصلی افزایش قیمت طلا، افزایش نرخ و نوسانات بازار ارز و اوراق سکه در بورس است. در بازار‌های داخلی با توجه به نوسانات و افزایش قیمت ارز، خبر‌های سیاسی و اقتصادی در سطح دنیا و یک سری مسائلی که بیشترش به افزایش قیمت بازار‌های داخلی بر می‌گردد در ۷۲ ساعت گذشته، روند افزایشی داشته‌ایم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران درخصوص علت افزایش قیمت طلا، بیان می‌کند که با توجه به اینکه افزایش انس جهانی و تقاضا نداشته‌ایم، علت اصلی افزایش قیمت طلا، افزایش نرخ و نوسانات بازار ارز و اوراق سکه در بورس است. در بازارهای داخلی با توجه به نوسانات و افزایش قیمت ارز، خبرهای سیاسی و اقتصادی در سطح دنیا و یک سری مسائلی که بیشترش به افزایش قیمت بازارهای داخلی بر می‌گردد در 72 ساعت گذشته، روند افزایشی داشته‌ایم.

نادر بذرافشان در گفت و گو با «انتخاب» در تحلیل خود از افزایش قیمت در بازار فعلی طلا، عنوان کرد: «بخشی به افزایش قیمت انس جهانی طلا مربوط می‌شود که ما در 72 ساعت گذشته به آن شکل افزایش انس جهانی نداشته‌ایم. در بازارهای داخلی با توجه به نوسانات و افزایش قیمت ارز، خبرهای سیاسی و اقتصادی در سطح دنیا و یک سری مسائلی که بیشترش به افزایش قیمت بازارهای داخلی بر می‌گردد در 72 ساعت گذشته، روند افزایشی داشته‌ایم.»

وی ضمن بیان اینکه در بازارهای داخلی چندان افزایش تقاضا نداشته‌ایم و طی 72 ساعت گذشته به صورت مقطعی یک تا سه درصد افزایش تقاضا بیشتر می‌شد، افزود: «در کل بازار روال عادی خود را دارد طی می‌کند و یک مقداری نوسانات بازار ارز، یک بازار افزایشی و هیجانی درست کرده است که فکر می‌کنم با توجه به اینکه در بازارهای جهانی شاهد افزایش خاصی نبودیم، مقداری از این افزایش قیمت به صورت کاذب است.»

بذرافشان ادامه داد: «سیاست‌های بانک مرکزی در رابطه با اوراق سکه در بورس حرکت خوبی بود که حدود 20 روز پیش این اتفاق افتاد و باعث شد قیمت‌ها به یک ثبات نسبی برسد و حتی کاهش هم داشته باشد؛ ولی روزهای اول مقداری فاصله‌اش با بازارهای داخلی خیلی زیاد بود و نسبت به بازار داخلی، قیمت‌های اوراق سکه در بورس خیلی پایین قیمت‌گذاری می‌شد. در روزهای بعد از آن، مقداری روند قیمتی‌اش با بازار داخلی نزدیک و باعث شد افزایش بیشتری داشته باشیم.»

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر ضمن بیان اینکه بخشی از افزایش قیمت بازار طلا به افزایش قیمت ارز هم برمی‌گردد، گفت: «این دو عامل تحت تاثیر هم قرار گرفتند و منجر به این شد که در بخشی روند افزایش قیمتی‌ها را داشته باشیم که در 72 ساعت این افزایش خیلی زیاد است. با توجه به اینکه بازار خیلی تقاضا ندارد و روال عادی را دارد طی می‌کند، در صورتی که پیرو سیاست‌های بانک مرکزی، در مورد فروش سکه در اوراق بورس بتوان تغییری داد و مقداری فاصله با بازار داخلی را موقع اعلام، پایین‌تر کند، می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. فکر می‌کنم شرایط اوراق سکه در بورس باعث افزایش شد.»

بذرافشان ادامه داد: «در صورتی که دو موضوع بازار ارز و شرایط اوراق سکه در بورس کنترل شود، با توجه به اینکه در بازارهای جهانی تغییر خاصی نداشته‌ایم و از سوی دیگر در این سه روز گذشته چهار تا هفت دلار کاهش داشته‌ایم و همچنین بر عکس دفعات گذشته، بازار داخلی شاهد افزایش تقاضا نبود، می‌توانند نقش مهمی را داشته باشند. به اعتقاد من قیمت‌ها کاذب و بیش از اندازه بالا رفته است. توصیه ما به مردم هم این است که به این بازارها ورود نکنند و سعی کنند موقعی که بازار به ثبات می‌رسد، اقدام به خرید کنند.»

بذرافشان در پایان تاکید کرد: «با این تفاصیل با توجه به اینکه افزایش انس جهانی و تقاضا نداشته‌ایم، علت اصلی افزایش قیمت طلا، افزایش نرخ و نوسانات بازار ارز و اوراق سکه در بورس است.»

 

نظرات بینندگان