arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۷۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۷ - ۲۶ آذر ۱۴۰۱
امانی، عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با «انتخاب»:

آلودگی هوا هر سال تکرار می‌شود، هیج کاری هم برای مقابله با آن رخ نمی‌دهد / شرایط حمل و نقل عمومی در تهران بحرانی ست / حتی اتوبوس‌های دست دوم را هم وارد نکردند / تعجب می‌کنم که معاون رئیس جمهور در بحث آلودگی هوا مطالبه گر شده، درحالیکه باید پاسخگو باشد

ناصر امانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه باوجود قابل پیش‌بینی بودن آلودگی هوا در این فصل سال، چرا جهت مقابله با این مسئله شهرداری تهران از پیش چاره‌اندیشی نکرد، گفت: «از روز اول که شهردار تهران این صحبت را کرد که مسئله مبارزه با آلودگی هوا بر عهده شهرداری تهران است، ما انتقاد داشتیم. چراکه این یک مسئولیت ملی است. اینکه شهردار تهران گفت که مسئولیت آلودگی هوا با من است و با حکم رئیس جمهور این حل می‌شود، ما همان زمان ایراد گرفتیم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک عضو شورای شهر تهران درخصوص مشکل حمل و نقل عمومی و اهمیت آن برای مقابله با آلودگی هوا، می‌گوید که ما الان هزار دستگاه واگن مترو کم داریم. آیا این تعداد را شهرداری می‌تواند با آن مقدار بودجه خودش وارد کند؟ قطعا نمی‌تواند و باید دولت کمکش کند. در بخش اتوبوسرانی بعد از 10 سال، امسال 150 دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران دادند که اصلا به حساب نمی‌آید و در سیستم اتوبوس‌رانی شهر تهران گم می‌شود. این 150 دستگاه اتوبوس اضافه شده، ساخت داخل است. فعلا حرفش است که دولت قرار بوده یک تعداد اتوبوس دست دوم بخرد که یک تعدادی از آن هم سهمیه شهرداری تهران بوده ولی هنوز یک دستگاه هم وارد نشده است.

ناصر امانی در گفت و گو با «انتخاب» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه باوجود قابل پیش‌بینی بودن آلودگی هوا در این فصل سال، چرا جهت مقابله با این مسئله شهرداری تهران از پیش چاره‌اندیشی نکرد، گفت: «از روز اول که شهردار تهران این صحبت را کرد که مسئله مبارزه با آلودگی هوا بر عهده شهرداری تهران است، ما انتقاد داشتیم. چراکه این یک مسئولیت ملی است و ما برای آن قانونی تحت عنوان هوای پاک داریم که بر اساس آن 23 سازمان که عمدتا دولتی هستند، وظیفه اصلی حل بسترهای ایجاد آلودگی هوا در شهرها، از جمله تهران را برعهده دارند. اینکه شهردار تهران گفت که مسئولیت آلودگی هوا با من است و با حکم رئیس جمهور این حل می‌شود، ما همان زمان ایراد گرفتیم.»

وی ادامه داد: «واقعیت این است که شهرداری یکی از سازمان‌هایی است که باید پاسخگو باشد ولی الان اذهان عمومی و رسانه‌ها به محض اینکه با آلودگی هوا مواجه می‌شوند، به دلیل همان اشتباهی که شهردار خود انجام داد، سوالات را  متوجه شورا و شهرداری می‌کنند.»

امانی درخصوص وظایف شهرداری برای مقابله با آلودگی، بیان کرد: «شهرداری بر اساس قانون هوای پاک، 10 وظیفه دارد از جمله؛ توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه حمل و نقل پاک و تبدیل کردن موتورهای دیزیلی سیستم‌های خود به سیستم‌های برقی، توسعه فضای سبز و ایجاد پارک‌ها و بوستان‌ها در شهر تهران و همچنین فراهم کردن بستر اصلی معاینات فنی اتوموبیل‌ها. در حالی که وظایف اصلی بر عهده سازمان محیط زیست، وزارت صمت و وزارت نفت و بسیاری از سازمان‌های دولتی کشور است. علت اینکه هیچکس، هیچ کاری نمی‌کند این است که این وظیفه بین 23 سازمان و وزارتخانه توزیع شده است و همه به هم پاس‌کاری می‌کنند.»

این عضو شورای شهر تهران افزود: «من تعجب می‌کنم که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، خودشان در رسانه‌ها دارند به عنوان مطالبه‌گر صحبت می‌کنند در حالی که باید پاسخگو باشند. معاون رئیس جمهور باید وزارتخانه‌ها و حتی شهرداری تهران را به عنوان یکی از آن 23 سازمان فرا بخواند و بپرسد برای حل آلودگی هوا کدام یک از وظایفتان را انجام داده‌اید؟ بعد در رسانه‌ها اعلام کنند که فلان وزارتخانه یا فلان سازمان وظایف خود را به هر دلیل انجام ندادند تا مردم بدانند چه کسانی کوتاهی کرده‌اند.»

امانی خاطرنشان کرد: «آلودگی هوا هر سال تکرار می‌شود و نه تنها در تهران کاهش پیدا نکرده است بلکه امسال، در روز سه شنبه با شدیدترین انباشت آلاینده‌ها در تهران مواجه بودیم و روز چهارشنبه در بعضی از مناطق شهر، این عدد به 200 رسید که هیچ اتفاقی هم برای مقابله با آن رخ نمی‌دهد. معتقدم قانون هوای پاک قانون خوبی است ولی چون ضمانت اجرا برایش در نظر نگرفته‌اند، حتی اگر سازمان محیط زیست هم بخواهد کاری کند ابزاری برای برخورد با وزارتخانه‌ها و شهرداری ندارد، به همین دلیل این دور باطل هر سال تکرار می‌شود.»

وی در پاسخ به این پرسش که شهرداری در انجام وظایف محول شده در قانون هوای پاک، چه قدر موفق عمل کرده است، گفت: «آن بخشی از وظایف که بر عهده شهردار تهران است مثل توسعه حمل و نقل عمومی، بسیار موثر است. یعنی ما اگر بتوانیم حمل و نقل عمومی، به ویژه مترو و اتوبوسرانی را توسعه دهیم، منجر می‌شود مردم کمتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده و خودروهای تک‌سرنشین در سطح شهر کمتر تردد کنند. دست‌کم مردم وقتی می‌پرسند که اگر نخواهیم از خودرو استفاده کنیم، از چه وسایلی استفاده کنیم؟ بتوانیم پاسخ دهیم که بفرماید این هم اتوبوس ولی به شرط اینکه 45 دقیقه مردم را در هوای سرد در ایستگاه‌ها معطل نکنیم، به شرط اینکه اتوبوس وسط بزرگراه خراب نشود و مردم را گرفتار تاکسی پیدا کردن نکنیم، به شرط اینکه در ایستگاه‌های مترو انباشت مسافران را نداشته باشیم که معطل آمدن واگن‌های مترو باشند.»

 امانی همچنین درباره کمبود واگن‌های مترو مطرح کرد: «ما الان هزار دستگاه واگن مترو کم داریم. آیا این تعداد را شهرداری می‌تواند با آن مقدار بودجه خودش وارد کند؟ قطعا نمی‌تواند و باید دولت کمکش کند.»

وی همچنین درخصوص کمبود تعداد اتوبوس‌های عمومی، بیان کرد: «در بخش اتوبوسرانی بعد از 10 سال، امسال 150 دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران دادند که اصلا به حساب نمی‌آید و در سیستم اتوبوس‌رانی شهر تهران گم می‌شود. به بیانی دیگر برخی از وظایف شهرداری مثل توسعه حمل و نقل عمومی، تبدیل کردن موتورهای دیزلی به برقی، نیاز به کمک دولت است. چراکه بخشی باید از خارج کشور وارد شود و بخشی هم بودجه‌های فوق‌العاده می‌خواهد که در توان شهرداری نیست. بنابراین این دو وظیفه مهم بدون کمک دولت امکان تحقق ندارد. ضمن اینکه معتقدم شهرداری تهران می‌توانست بیش از این در حوزه حمل و نقل عمومی تلاش کند ولی در بخشی از وظایفش هم بدون کمک دولت امکان فعالیت ندارد.»

امانی همچنین در خصوص کیفیت اتوبوس‌های اضافه شده و وارد کردن اتوبوس‌های دست دوم، گفت: «هنوز اتوبوس دست دوم وارد نشده است. این 150 دستگاه اتوبوس اضافه شده، ساخت داخل است. فعلا حرفش است که دولت قرار بوده یک تعداد اتوبوس دست دوم بخرد که یک تعدادی از آن هم سهمیه شهرداری تهران بوده ولی هنوز یک دستگاه هم وارد نشده است.»

این عضو شورای شهر تهران درباره علت وارد نشدن اتوبوس‌های دست دوم، تصریح کرد: «علت را باید از وزارت کشور سوال کرد، من چندان در جریان نیستم. البته یک عده‌ای با واردات آن‌ها، چه دست دوم و چه نو مخالف هستند و می‌گویند به صنایع داخلی آسیب می‌زند در حالی که صنایع داخلی پاسخگوی نیاز ما نیست. یعنی اگر همه کارخانه‌های تولید اتوبوسرانی کشور با همه ظرفیت خود در طول سال کار کنند، حتی نیاز شهر تهران را هم نمی‌توانند برطرف کنند چه رسد به نیاز کل کشور.»

امانی در پایان تاکید کرد: «به اعتقاد من با توجه به شرایط بحرانی که در حمل و نقل عمومی داریم، باید از مقامات بالاتر این مجوز واردات اتوبوس و واگن را بگیرند چرا که هیچ چاره‌ای نداریم.»

نظرات بینندگان