arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۸۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۹ - ۰۵ دی ۱۴۰۱

سران چین و روسیه در روزهای آینده گفت‌وگو می‌کنند

سخنگوی کرملین از گفت‌وگوی پوتین و شی در سال جاری خبر داد. او خبر تماس تلفنی میان پوتین و مکرون را تکذیب کرد. رئیس‌جمهوری چین ابراز امیدواری کرده که طرف‌های درگیر در جنگ اوکراین خویشتندار و به دنبال راه حل سیاسی باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دویچه وله: سخنگوی کرملین از گفت‌وگوی پوتین و شی در سال جاری خبر داد. او خبر تماس تلفنی میان پوتین و مکرون را تکذیب کرد. رئیس‌جمهوری چین ابراز امیدواری کرده که طرف‌های درگیر در جنگ اوکراین خویشتندار و به دنبال راه حل سیاسی باشند.

به گفته دفتر ریاست جمهوری در مسکو، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و شی جین‌پینگ، همتای چینی او، قصد دارند پیش از پایان سال جاری میلادی با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

خبرگزاری دولتی روسیه "تاس"، روز دوشنبه ۲۶ دسامبر (۵ دی‌ماه) به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گزارش داد که هر دو طرف در زمان مناسب جزئیات را اعلام خواهند کرد. او به زمان این گفت‌وگو اشاره‌ای نکرد.

کرملین می‌گوید به دنبال تماس با غرب نیست. پسکوف برنامه‌ریزی تماس تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه برای روزهای آینده را تکذیب کرد.

سخنگوی پوتین افزود: «همچنین هیچ تبریک سال نو به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا وجود نخواهد داشت.»
به گزارش رویترز، پوتین و شی در دیدار خود در اوایل ماه فوریه ۲۰۲۲ شراکت نامحدود میان دو کشور را اعلام کردند. سفر پوتین به پکن سه هفته پیش از آغاز تهاجم ۲۴ فوریه روسیه به اوکراین صورت گرفت.

شی و پوتین آخرین بار در ماه سپتامبر در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان دیدار کردند.

از آنجا که کشورهای غربی روسیه را به دلیل جنگ تهاجمی در اوکراین به طور گسترده تحریم کرده‌اند، شراکت با چین برای پوتین اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

چین به اقدامات تنبیهی و محکومیت شدید بین‌المللی علیه جنگ روسیه نپیوسته است. با این وجود، پوتین در ماه سپتامبر اذعان کرد که چین درباره وضعیت اوکراین "پرسش‌ها و نگرانی‌های خود را ابراز کرده است".

دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری سابق روسیه که اکنون در مقام معاون پوتین در راس شورای امنیت ملی است، چند روز پیش در پکن به دیدار شی جین‌پینگ رفت.

به گزارش خبرگزاری دولتی چین، شین هوا، شی به مدودف گفت که چین امیدوار است که همه طرف‌های بحران اوکراین خویشتن‌دار باشند و نگرانی‌های امنیتی از طریق ابزارهای سیاسی حل شود.

نظرات بینندگان