arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۸۷۱۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۰ - ۰۸ دی ۱۴۰۱

نگرانی از شیوع کرونا پس از آزاد شدن سفر خارجی برای شهروندان چینی

آزاد شدن دوباره سفر خارجی برای شهروندان چین سبب نگرانی‌ بخصوص در کشورهای منطقه شده است. بعضی کشورها مثل ژاپن، مالزی و تایوان محدودیت‌هایی مثل داشتن تست منفی کرونا را برای مسافران چینی اعلام کرده‌اند. هند هم پیش از اعلام اینکه سفر خارجی برای چینی‌ها آزاد می‌شود، محدودیت‌هایی را در نظر گرفته بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: آزاد شدن دوباره سفر خارجی برای شهروندان چین سبب نگرانی‌ بخصوص در کشورهای منطقه شده است. بعضی کشورها مثل ژاپن، مالزی و تایوان محدودیت‌هایی مثل داشتن تست منفی کرونا را برای مسافران چینی اعلام کرده‌اند. هند هم پیش از اعلام اینکه سفر خارجی برای چینی‌ها آزاد می‌شود، محدودیت‌هایی را در نظر گرفته بود.

بنا بر گزارش‌ها آمریکا هم ممکن است برای کسانی که از چین سفر می‌کنند محدودیت‌هایی را در نظر بگیرد.

مقام‌های آمریکایی شفاف نبودن دولت درباره شیوع ویروس کرونا در چین را دلیل نگرانی خود عنوان کرده‌اند اما چین می‌گوید محدودیت‌های کرونایی باید «بر پایه شواهد علمی» باشند.

بعد از اینکه دیروز اعلام شد سفر خارجی از ۱۸ دی آزاد است، بلافاصله وبسایت‌های مسافرتی و گردشگری با هجوم مراجعان مواجه شدند، نیم ساعت پس از اعلام خبر، بر اساس آمار وبسایت تریپ‌دات‌کام که در رسانه‌های چین نقل شد، جستجو برای مقصدهای مسافرت ده برابر پارسال شد، پرطرفدارترین کشورها ماکائو، هنگ‌کنگ، ژاپن، تایلند و کره‌جنوبی بودند.

پیش از تغییر مقررات، شهروندان بشدت از سفر خارجی منع می‌شدند و به گفته شرکت های گردشگری، فروش تور یا بسته‌های گردشگری ممنوع شده بود.

آزاد شدن سفر خارجی در حالی اعلام شده که چین با شیوع کرونا روبرو است، در هفته گذشته روزانه چهار هزار مبتلا و چند جان‌باخته اعلام شده است. سه هفته پیش آمار ابتلای روزانه سی هزار نفر بود.

اما آمار دقیق ابتلا و مرگ بر اثر کرونا در چین در دست نیست چرا که انتشار رسمی اطلاعات متوقف شده است. در حالیکه گزارش شده بیمارستان‌ها زیر فشار از پا درآمده‌اند و سالمندان زیادی جان خود را از دست می‌دهند.

خبرگزاری‌ها از قول یک مقام دولت آمریکا بدون ذکر نام نقل کرده‌اند که «نگرانی جامعه بین‌المللی از شیوع کنونی کرونا و نبود اطلاع رسانی شفاف از جمله اطلاعات ژنتیکی ویروس شایع فعلی رو به افزایش است.»

این مقام گفته است دولت آمریکا بر اساس «توصیه‌های علمی کارشناسان سلامت جامعه» و در «مشورت با شرکایش» سیاست‌گذاری می‌کند.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین کشورها و رسانه‌های غربی را متهم کرد که تغییر مقررات کرونا در چین را «تحریف» و «بزرگنمایی» می‌کنند.

او گفت چین معتقد است که تمام کشورها باید واکنش «متناسب بر مبنای علمی» به کرونا نشان دهند و این مقررات «نباید تعاملات عادی فرد با فرد را تحت تاثیر قرار دهد».

وانگ ونبین همچنین خواستار «تلاش مشترک برای سفر برون مرزی و حفظ زنجیره جهانی تامین کالا و تقویت بازتوانی و رشد اقتصادی شد.»

یک ماه پیش که دولت چین اعلام کرد مقررات شدید قبلی را کنار می‌گذارد، بسیاری از شهروندان از بازگشت به زندگی عادی ابراز خوشحالی کردند اما در همان موقع کارشناسان بهداشتی و درمانی هشدار داده بودند که ویروس در حال شیوع است و این می‌تواند باعث فشار شدید بر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شود.

در همین حال، جان لی رهبر هنگ کنگ هم اعلام کرد جز ماسک که اجباری می ماند، تمام مقررات کرونا لغو می‌شوند چون «میزان واکسیناسیون نسبتا بالاست که یک سد ضدهمه‌گیری ایجاد می‌کند.»

آمریکا از تمام کسانی که از خارج به این کشور سفر می کنند گواهی واکسیناسیون می خواهد.

توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا این است که تمام کسانی که وارد آمریکا می شوند گواهی تست منفی کرونا هم نشان دهند اما این الزام قانونی ندارد.

سیاست «کرونای صفر» که پس از همه‌گیری کرونا در چین اعمال شد و شی‌جین‌پینگ رئیس‌جمهور با اصرار آن را تاکنون ادامه داد از ۱۶ آذر کنار گذاشته شد، در چند مرحله و در عرض یک ماه.

دلیل این چرخش ناگهانی یک هفته اعتراض‌های گسترده و کم‌سابقه در دو دهه اخیر بود و معترضان سیاست‌های کرونایی سختگیرانه دولت را زیر سوال بردند و حتی به سخره گرفتند.

اکنون شهروندان برای ورود به اماکن تست منفی لازم ندارند، سفر داخلی آسان شده و مبتلایانی که علائم ندارند یا علائمشان خفیف است بجای مراکز دولتی می‌توانند خود را در خانه قرنطینه کنند.

از بیش از یک سال پیش، در داخل و خارج چین، به سیاست‌های بسیار سختگیرانه‌ای که تا دو هفته پیش ادامه داشت انتقاد می‌شد، علاوه بر ضرر عظیم اقتصادی که تاثیرش را در تولید ناخالص ملی چین هم نشان داد، لطمه‌های اجتماعی و روانی قرنطینه و تعطیلی‌ طولانی هم محل انتقاد بود و اینکه چنین رویکردی کم‌فایده و در درازمدت ناممکن است.

نظرات بینندگان