arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۰۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۱

چرا گردشگر به اصفهان نمي‌آيد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تهران امروز: صداي ناله آثار تخريب شده ميراث فرهنگي بالاخره به گوش شوراي شهر اصفهان رسيد! درست زماني كه بسياري از آثار تاريخي اين شهر خط خورد يا تخريب شد تا يكي از شهرهاي توريستي كشور، جاي خالي مسافران وگردشگران خود را به‌وضوح احساس كند. «عباس حاج رسولي‌ها»رئيس شوراي شهر اصفهان امروز درحالي زنگ خطر تخريب آثار تاريخي اصفهان را به درآورد كه برنامه‌ريزي‌هاي اين شورا خود يكي از عوامل اصلي تخريب ميراث فرهنگي اصفهان درچند سال اخير بوده‌است.

هرچند بي‌توجهي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري به وضعيت آثار تاريخي نصف‌جهان هم ضربه بزرگ‌تري به اين آثار زده است. تخريبي كه به شناخته شده‌ترين ميراث‌هاي تاريخي شهر از جمله مسجد شيخ لطف‌الله، پل سي وسه پل،مسجد جامع عباسی، گنبد امام، باغ‌چهلستون و... هم رسيد. حاج رسولي‌ها به تهران‌امروز مي‌گويد:«اصفهان در بعد ميراث‌فرهنگي درك نشده و تخريب آثار تاريخي آن را زنگ خطري براي مسئولان است.»

اين در حالي است كه ايشان مدتي پيش در پاسخ به نگراني‌هاي دوستداران ميراث فرهنگي براي گذر مترو از زير سي وسه پل گفته بود: «نترسيد، حواسمان به ميراث فرهنگي هست!» او يكي از مدافعان بزرگ گذر مترو از زير چهارباغ عباسي بود. وي و مسئولان شهرداري آنقدر در مقابل دوستداران وكارشناسان ميراث فرهنگي ماندند تا مترو از چهارباغ گذشت و بهار اين باغ تاريخي را به خزان جاودانه تبديل كرد. شكايت دوستداران ميراث فرهنگي هم به جايي نرسيد! او حتي تمام تلاش‌هاي دوستداران ميراث فرهنگي براي جلوگيري از تخريب اين باغ را در يك مصاحبه ناديده گرفت و در پاسخ به اين پرسش كه ممكن است مسئولان قطار شهري درباره ميدان نقش جهان مانند عبور مترو از زير چهارباغ عباسي عمل كنند، آن‌وقت ديگر چه كاري مي‌توان انجام داد؟ گفته بود:«براي چهارباغ عباسي اين بحث را نداشتيم،‌ همه مديريت‌ها آمدند و رفتند، ولي در طول اين مدت هيچ صحبتي در اين‌باره نشد.»

همچنين نام حاج‌رسولي‌ها در صدر نام خوانده های پرونده شكايت تخريب سي وسه‌پل مترو به شعبه دوم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت بود. پرونده‌اي كه او و علیرضا ذاکر اصفهانی، استاندار اصفهان، شهردار و رئیس قطار شهری به اتهام تخريب ميراث فرهنگي اين شهر به تهران كشاند! اكنون او در يك چرخش 180 درجه‌اي مي‌گويد: «جای تاسف دارد كه آثار تاریخی شهر اصفهان نابود می‌شود و مسئولان نسبت به آن بی‌توجه هستند.»

حاج‌رسولی‌ها، با ابراز تاسف از اینکه وضعیت گردشگری اصفهان در شرایط مطلوبی نیست، مي‌گويد:«‌متاسفانه گردشگری ما متولی دلسوزی ندارد و در چند سال اخیر مدیریت شهری و سازمان‌های مردم‌نهاد برای حفظ گردشگری در این شهر تلاش کردند.» هرچند اعتراض او به مسئولان ميراث فرهنگي كاملا واقعيت دارد و تازه‌ترين سند آن هم تخريب «مسجد جامع اصفهان» است.

مسجدي كه هنوز مهر ثبت‌جهاني آن در يونسكو خشك نشده است، اما بدون شك يكي از عوامل بزرگ تخريب ميراث فرهگني اصفهان، برنامه‌ريزي‌هاي شوراي تحت مديريت اوست! حاج رسولی‌ها با اشاره به اینکه اصفهان بیش از ۶ هزار اثر تاریخی دارد، مي‌گويد:«دولت برای حفظ و مرمت این آثار باید بودجه خوبی را تخصیص دهد. این در حالی‌است که رقم تخصیص یافته در این بخش خیلی ناچیز و اندک است و واقعا جای تاسف دارد كه آثار تاریخی شهر اصفهان نابود می‌شود و مسئولان نسبت به آن بی‌توجه هستند.» همچنين او مي‌گويد:«کاهش گردشگران اصفهان در چند سال اخیر مسئله‌ای است که به این شهر آسیب جدی وارد کرده، بی‌شک مدیریت شهری وظایف مهم‌تری دارد و نمی‌تواند ورود کافی به این مسئله داشته باشد. رئيس شوراي شهر درحالي امروز از وضعيت تخريبي آثار تاريخي يكي از شناخته شده‌ترين شهرهاي ايران در جهان متعجب است كه اين شورا و شهرداري اصفهان از جمله عواملي بودند كه با ساخت برج جهان نما بر بلنداي ميدان نقش جهان، اين ميدان تاريخي را تا مرز خروج از آثار تاريخي ثبت شده در ميراث جهاني يونسكو بردند!
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
آرمین 23
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
0
4
ما که از آقایان می شنویم در هر ایام تعطیل, سفرها 30 تا 50 درصد رشد داشته!!! و همه از خوشحالی و فراوانیه درآمد, یک لحظه هم از فکر سفر بیرون نمی آیند.. یعنی خدای نکرده حقیقت ندارد؟؟؟!!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
0
3
به خاطر اینکه کویر است و خشک! اعمال شاقه را هم به آن اضافه کنید!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
0
3
دلیل اصلیش خشکی زاینده رود راستی پروژه انتقال اب خزر به فلات کویری چه شد؟؟
نظرات بینندگان