arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۰۰۸۰
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۰ - ۱۹ دی ۱۴۰۱

جلیلی: کسانی مدعی شعار زن، زندگی، آزادی هستند که بدترین رفتار‌های ضدزندگی را داشته‌اند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کسانی مدعی شعار زن، زندگی، آزادی هستند که بدترین رفتارهای ضدزندگی را داشته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کسانی مدعی شعار زن، زندگی، آزادی هستند که بدترین رفتارهای ضدزندگی را داشته‌اند.

سعید جلیلی در نشست ویژه «نقش زن در سعادت جامعه» سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار اظهار کرد: امروز کسانی مدعی شعار زن-زندگی-آزادی هستند که بدترین رفتارهای ضدزندگی را طی سال‌ها مورد استفاده قرارداده است، مستبدانه‌ترین رفتار را علیه ملت‌ها بکار گرفته و متحدتینش از مستبدترین کشورها در منطقه هستند.

وی ادامه داد: تمدن غرب در حرکتی که حداقل از ۵قرن پیش دنبال می‌کند تا چهارقرن هیچ توجهی به جایگاه زن نداشت. در این ۵قرن که غرب مدعی دوران روشنگری است، از چه زمانی زن به‌رسمیت شناخته و وارد عرصه‌های سیاسی و اجتماعی شد؟ اولین حق رای به خانم‌ها در انگلیس در ۱۹۱۸م ، در آمریکا ۱۹۲۰م، در ایتالیا ۱۹۲۵، در فرانسه ۱۹۴۴م، و در سوییس ۱۹۷۱م بوده، یعنی تا چند قرن بعد از شروع حرکت تمدنی خود زن خارج از عرصه‌های اجتماعی بوده است.

جلیلی خاطر نشان کرد: در یک دعوای درون گفتمانی در تمدن غرب، لیبرال‌ها معتقد بودند که اگر زن می‌خواهد در عرصه‌های اجتماعی حضور داشته باشد باید خصال مردانه کسب کند، اندیشه‌ای که از دید فمنیست‌ها و حتی برخی سوسیالیست‌ها یک حرکت ضدزن بود. در این نگاه حقوق مرد معیار قرار می‌گیرد و بعد می‌خواهند در حقوق زن تسری پیدا کند.بعد از تلفات ده‌هامیلیونی جنگ جهانی اول و دوم، غرب که باکمبود نیروی کار مواجه شد باهمان نگاه غلط که به زن دارد، از زن برای کمبود نیروی کار در اقتصاد خود بهره برد و با این نگاه از ظرفیت زن در جامعه برای فروش کالا استفاده کرد و فاجعه‌بارتر اینکه بعداز مدتی خود زن تبدیل به کالایی برای خرید و فروش ولی در شکل به اصطلاح مدرن شد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه با انقلاب اسلامی حرکتی آغاز شد که علیرغم خواست دشمنان، تغییرات سیاسی را شکل داد، گفت: غرب امروز نگران این است که این حرکت، ادعاهای او را در زمینه‌های مختلف به یک چالش تمدنی جدی بکشد. تمدن غرب با اندیشه‌ای روبروست که در همه‌ی زمینه‌ها حرف دارد. اگر فلان اندیشمند غربی می‌گوید: «فهم حقایق انتزاعی و مبانی علوم نیازمند تعمیم است که از ادراک زن خارج است...وظیفه زن اعمال اصولی‌ست که مردان کشف کرده‌اند». اما اندیشه دینی در موضوع زن، او را فاقد ادراک نمی‌داند بلکه انسان را دارای ویژگی‌های فطری می‌داند که همه انسان‌ها از زن و مرد در فهم حقایق کلی، در آن اشتراک دارند. در این اندیشه در برخی موارد زنان به‌عنوان نمونه برای همه جامعه اعم از مرد و زن معرفی می‌شود. چناچه قرآن زمانی که می‌خواهد برای مومنین مثالی بزند، بیان میفرماید: «ضرب اللَّه مثلا للّذین امنوا امرأة فرعون». قرآن فارغ از محاسبات قبیله‌ای و فارغ از اینکه شخص فرعون مذموم است، زمانی که می‌خواهد نه‌فقط برای خانم‌ها بلکه برای تمام کسانی که ایمان آورده‌اند مثال بزند، همسر فرعون را بیان می‌کند. چنان‌که از حضرت مریم(س) با عظمت یاد می‌کند.

وی در پایان اظهار کرد: در اندیشه دینی از حضرت زهرا(س) و در سطوح دیگر حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) به‌عنوان اسوه مردم یاد می‌شود. در زمان شکل‌گیری انقلاب اسلامی محور این انقلاب، شهر قم بود که محور جمع شدن مردم در آن شهر مرقد یک خانم است. حال اندیشه‌ای قرار است شکل بگیرد که نگاه آن به زن اینگونه است. اگر تمدن غرب کمتر از صدسال است که به این نتیجه رسیده که به زنان امکان مشارکت سیاسی بدهد، در آیات قرآن به صراحت بیان شده که زنان می‌آمدند و با پیامبر بیعت می‌کردند، در عرصه سیاست و اجتماع مشارکت اینگونه داشته‌اند. اندیشه دینی برای زنان که نیمی از جامعه بشری هستند نگاه مبتذل ابزاری و کالایی را ندارد بلکه نگاهی متعالی دارد.

نظرات بینندگان