arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۰۷۰۷
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۸ - ۲۵ دی ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۲۵ دی ۱۴۰۱؛ از اعدام علیرضا اکبری تا تایید اجرای بخش‌هایی از طرح صیانت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

نظر جمیله کدیور درباره «شعارهای مستهجن» در حوادث اخیر
جمیله کدیور درباره «شعارهای مستهجن» در حوادث اخیر نوشت: وقتی جوانان شاهد ادبیات تند و خشن در رسانه ها اعم از رسانه ملی و مدعوین آن یا در برخی خبرگزاری ها و رسانه های مکتوب وابسته به نهادها، یا در مواضع و خطبه های بعضی ائمه جمعه و طی اظهارات برخی متولیان امر؛ به علاوه، وقتی مجال طرح نظرات خود را از طریق شیوه های مرسوم نمی بینند؛ تحقق وعده های مسئولان برای فراهم کردن فضایی به منظور بیان اعتراض و خواست خود را به شیوه منطقی و متمدنانه نمی یابند؛ کرسی های آزاد اندیشی دانشگاهها در حد حرف باقی می ماند، شرایط برای این فراهم می شود که برخی جوانان که قیود ارزشی مستحکمی نداشته باشند ، دست به هنجارشکنی بزنند و پا از حیطه ادب و اخلاق بیرون نهند.

تشکیل پرونده برای فرزندان بی‌حجاب مسئولان در خارج از کشور سید علی خان محمدی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: برای برخی از فرزندان مسئولان که در خارج از کشور بی حجاب شدند، پرونده تشکیل داده است. او گفت: «بی حجابی» یک «تخلف» است که «شورای عالی انقلاب فرهنگی» وظایفی را برای ستاد تعیین کرده که بنا به این استناد قانونی، فعالیت‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر، جهت گیری خواهد داشت.

واکنش به حقوق ۳۳ میلیونی دخترِ دهه هشتادی عضو شورای شهر تهران
مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران درباره حقوق ۳۳ میلیونی دختر دهه هشتادی عضو شورای شهر تهران گفت: وقتی این خبر را دیدم موضوع را پیگیری کردم و گفتند حقوق عقب افتاده این فرد داشته به همین دلیل این میزان حقوق را دریافت کرده است. حالا چرا حقوق این فرد عقب افتاده داشته باید این موضوع هم بررسی شود. چمران بیان کرد: افرادی که مسوول دفتر هستند حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون حقوق دریافت کنند. چمران گفت: کسی که عضو شورای شهر می‌شود می‌توانند رییس دفترش را با خودش بیاورد. این عضو شورا هم دخترش را برای این کار با خود به شورای شهر آورد.

۵ استان در شرایط هشدار تامین گاز
محمدرضا جولایی مدیر مرکز راهبری گاز کشور گفت: اگر میزان مصرف به همین روال ادامه داشته باشد استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، گلستان و مازندران با چالش مواجه خواهند شد.

امروز بارش برف در تهران سنگین‌تر از برف قبلی خواهد بود
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی با تکذیب بارش ۵متری برف در کشور و پیش‌بینی بارش سنگین برف طی فردا در تهران گفت: در استان لرستان بارش باران شدید خواهد بود. ضیائیان گفت: روز یکشنبه بارش برف در تهران، البرز، قزوین، زنجان، قم و همدان آغاز می‌شود که در شهر تهران بارش برف بیشتر از بارش‌ برف قبلی خواهد بود و باعث بروز مشکلاتی برای تردد وسایل نقلیه خواهد شد.

«لانه جاسوسی ۲»
عبدالله گنجی، عضو شورای اطلاع رسانی دولت با اشاره به اعدام علیرضا اکبری و واکنش انگلیس به آن نوشت: «حالا بستن سفارت یا اخراج سفیر هیچ، لااقل بچه حزب الهی ها اینجا تاریخ را به هم پیوند دهند که این سفارت کارکردش در امتداد سفارت آمریکا است و میشود نام آن را همیشه لانه جاسوسی٢ گذاشت.»

تایید اجرای بخش‌هایی از طرح صیانت
احمد نادری، عضو هیات رییسه مجلس می گوید: چیزی به اسم طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس وجود ندارد؛ با توجه به اختلاف نظر در مجلس ترجیح داده شد که این طرح کنار گذاشته شود لذا به شورای عالی فضای مجازی ارجاع داده شد. بخش‌هایی از این طرح در این شورا به تصویب رسید و قاعدتا وارد مرحله اجرا می شود.

دستور ادامه عرضه خودرو در بورس کالا
احسان خاندوزی وزیر اقتصاد تاکید کرد با توجه به مصوبه شورای عالی بورس و ارواق بهادار و عدم دریافت مصوبه از سایر نهادها، عرضه خودرو در بورس کالا بر اساس مصوبه شورای عالی بورس طبق روال گذشته ادامه یابد.

اعدام علیرضا اکبری
قوه قضاییه اعلام کرد: «حکم علیرضا اکبری فرزند علی دارای تابعیت مضاعف ایرانی-انگلیسی که به اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس به مجازات اعدام محکوم شده بود، اجرا شد.»

انگلیس دادستان کل ایران را تحریم کرد
وزیر خارجه انگلیس در واکنشی به اعدام علیرضا اکبری اعلام کرد که لندن دادستان کل ایران را تحریم کرده است.

نخست‌وزیر عراق باز هم بر نام جعلی «خلیج ع. ر.ب.ی» تاکید کرد
السودانی نخست‌وزیر عراق در پاسخ به سئوال خبرنگار شبکه DW در مورد نامگذاری خلیج فارس یا خلیج ع ر ب ی گفت: «کشورهای خلیج ع ر ب ی» این یک واقعیت است و نمی‌خواهیم وارد این مسأله بشویم که عده‌ای تلاش کردند برای آن جنجال کنند.»

انگلیس سفیر خود را بطور موقت از تهران فراخواند
وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه واکنش این کشور به اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری اعلام کرد که سایمون شرکلیف سفیر لندن را به طور موقت از تهران فراخوانده است. وی مدعی شد که لندن در حال بررسی اقدامات بعدی در واکنش به حکم اکبری است.

مجازات سامان صیدی اعدام تشخیص داده نشده
حسین سرتیپی وکیل سامان صیدی (یاسین) در توییتی نوشت که پرونده سامان صیدی ««برای رسیدگی مجدد به ایرادات هفتگانه دیوان عالی کشور به دادستانی ارجاع شد. به فرض انتساب رفتار ادعایی مجازات وی اعدام تشخیص داده نشده است.»

نظرات بینندگان