arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۱۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۸ - ۲۸ دی ۱۴۰۱

فوم بتن چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فوم بتن ، نوعی تن سبک است که از سیمان ، ماسه یا خاکستر بادی، آب و فوم ساخته می شود. فوم بتن به صورت دوغاب فوم دار یا ملات فوم دار می باشد. فوم بتن را می توان به عنوان یک ماده سیمانی تعریف کرد که حداقل از 20 درصد فوم تشکیل شده است، که در دستگاه فوم بتن ترکیب و توسط میکسر، مخلوط می شود.  

فوم بتن یک ماده فوق العاده مفید است که برای تولید حجم زیادی از مواد پرکننده فضای خالی نسبتا کم استحکام استفاده می شود،که می توان آن را به راحتی در درزهای طولانی و شکاف های عمیق پمپ کرد و حفره ها را پر کرد. فوم بتن بسیار روان است و بدون نیاز به تسطیح یا تراکم به مکان های مورد نیاز پمپاژ می شود. علاوه بر این، بتن های فوم از طریق ترانشه ها جریان می یابد و لوله ها، اتصالات و موانع را محصور می کند.

فوم بتن چیست؟

چرا به آن فوم بتن می گویند؟

فوم بتن به عنوان سیمان ماسه ای با هوای زیاد یا دوغاب سیمانی با بیش از 20 درصد حجمی هوا طبقه بندی می شود. یک ماده سیمانی که حداقل 20 درصد از فوم تشکیل شده باشد. هوا به طور مکانیکی با استفاده از یک فوم از پیش ساخته شده که با مواد پایه سیمانی مخلوط می‌شود تا چگالی سبک‌تر و مواد مخلوطی تولید کند، به جریان می‌افتد. در محل، فوم بتن ها معمولاً با حداقل 50 درصد حجمی هوا، بسته به مخلوط تا 85 درصد تولید می شوند. چگالی آنها از 400 کیلوگرم بر متر مکعب تا 1800 کیلوگرم بر متر مکعب با مقاومت های 0.5n/mm2 تا 12n/mm2 متغیر است. نام "فوم بتن" می تواند کمی گمراه کننده باشد، یک توصیف مناسب تر می تواند "ملات فوم دار" یا "گروت فوم دار" نام های رایج دیگر "بتن سبک هوادهی" و "بتن سبک سلولی" می باشد.

خواص فوم بتن

فوم بتن در درجه اول به عنوان پرکننده فضای خالی استفاده می شود، سرعت بالای انبساط و خواص سیال آن اغلب آن را به یک ماده پرکننده بسیار مقرون به صرفه تر از بتن سفت و کم سیمان یا مواد سخت و سست که نیاز به تراکم دارند تبدیل می کند. کارایی فوم بتن بسیار بالا است. خواص فوم بتن باعث می شود که در اکثر ساخت و سازها و تعمیران و غیره مورد استفاده قرار بگیرد. هنگامی که جریان مخلوط برای مدت طولانی تری ثابت بماند، راه اندازی مجدد حالت اولیه آن بسیار دشوار است. فوم بتن در حالت تازه ماهیت تیکسوتروپیک دارد. احتمال خرابی در فوم بتن به دلیل محتوای زیاد هوا کاهش می یابد. هنگامی که دمای مخلوط افزایش می یابد، به دلیل انبساط هوا، حفره ها و شکاف ها را بهتر پر می کند. اگر مقدار ماسه مصرفی بیشتر باشد یا از سنگدانه های درشت غیر از مشخصات استاندارد استفاده شود، احتمال جداسازی وجود دارد.

روش های تولید فوم بتن

تولید فوم بتن شامل رقیق شدن سورفکتانت در آب است که از یک مولد فوم عبور داده می شود که فومی با فرم پایدار تولید می کند. فوم تولید شده به صورت مخلوط با ملات سیمانی یا دوغاب، به طوری که مقدار فوم با چگالی مورد نیاز تولید می شود. از این سورفکتانت ها در ساخت پرکننده های با چگالی کم نیز استفاده می شود. در اینجا، برای به دست آوردن هوای 15 تا 25 درصد، فوم مستقیماً به مخلوطی از سیمان کم و ماسه غنی اضافه می شود. دو روش اصلی برای تولید فوم بتن عبارتند از :

روش پیش فوم

این روش تولید فوم بتن را می توان در محل یا خارج از سایت تکمیل کرد. فوم بتن با پر کردن قطعه یک کامیون بتن آماده استاندارد تولید می شود، سپس بقیه حجم با فوم ساخته می شود و از تیغه های داخل "درام" برای مخلوط کردن مواد استفاده می شود. پمپاژ به عنوان یک عملیات ثانویه رخ می دهد. مزایای این روش عبارتند از :

  • قابل تولید خارج از سایت
  • فقط به یک مولد فوم اولیه نیاز دارد
  • ایده آل برای مشاغلی که به حداقل فوم نیاز دارند

معایب این روش عبارتند از :

  • کیفیت اختلاط بستگی به کیفیت تیغه های اختلاط روی کامیون دارد
  • حجم در حین اختلاط و پمپاژ از بین می رود، بنابراین نیاز به کف کردن بیش از حد است
  • چگالی ثبت شده قبل از پمپاژ با چگالی تحویل شده متفاوت خواهد بود
  • در صورت وجود هر گونه مشکل در چگالی، تغییر مواد فوم شده در بار میانی دشوار است
  • روش ناکارآمد برای انتقال مواد به سایت. به تحویل های زیادی نیاز دارد، در زمانی که فقط نیمه پر است.
  • در دراز مدت به دلیل هزینه های بار بخشی که توسط تامین کنندگان مخلوط آماده متحمل می شود، هزینه بر است

 

روش درون خطی

تولید فوم بتن به روش خطی می تواند بتن هایی با فوم سبک و چگالی سنگین تر را تولید کند. دستگاه های تولید فوم بتن که محموله های کامل مواد را حمل می کنند به سایت تحویل داده می شود. مولد فوم خطی و سیستم پمپاژ، مواد تمیز و پایه را پمپ می کند، در حالی که فوم را تحت فشار به خطوط بتنی تزریق می کند، سپس این ماده از طریق یک سری صفحات مخلوط کن در خط مخلوط می شود. مزایای این روش عبارتند از:

  • فقط تحویل کامل میکسر که تعداد کل تحویل ها را به حداقل می رساند
  • بدون هزینه بار بخشی برای مواد حمل نشده
  • محلول کامل تولید فوم و پمپاژ
  • چگالی قابل تنظیم مداوم (در صورت نیاز در طول یک بار)
  • امکان تولید مواد از قطعات تشکیل دهنده (بچینگ سیلو در محل)
  • به طور کلی سرعت تولید و تحویل سریعتر محصولات نهایی
  • در صورت نیاز قادر به ارائه یک محلول پیش فوم جداگانه است

معایب این روش عبارتند از:

  • ماشین آلات پیچیده و سفارشی مورد نیاز است
  • کارکرد و نگهداری تجهیزات ممکن است گران باشد
  • سوله های بزرگ بتن فوم سبک که برای ساخت جاده در زمین های احیا شده استفاده می شود
  • محل های بزرگ بتن فوم سبک که برای تولید اسلب به منظور ساخت جاده در زمین های احیا شده استفاده می شود.

فوم بتن چیست؟

مخلوط پایه فوم بتن

مخلوط های پایه برای فوم بتن ها با یک "بتن" معمولی که بتن فوم از ماسه، سیمان و آب استفاده می کند، متفاوت است. محتوای سیمانی که به عنوان CEM1 یا سیمان پرتلند معمولی طبقه بندی می شود استفاده می شود، با این حال مواد سیمانی مانند خاکستر سوخت پودر شده و سرباره کوره بلند دانه بندی شده زمینی را می توان در مقادیر مختلف مورد استفاده قرار داد، استفاده از آنها بستگی به در دسترس بودن و همچنین سطح واکنش به آن دارد.

مخلوط پایه فوم بتن دارای محتوای سیمان بسیار بالاتری است (حداقل 350 کیلوگرم در متر مکعب - 1200 کیلوگرم بر متر مکعب) در مقایسه با مخلوط استاندارد "بتنی" برای دال ها یا حتی بتن سازه ای. دلیل این امر این است که:

  • هوا به طور تصاعدی مقاومت بتن را کاهش می دهد
  • آب مقاومت بتن را به صورت خطی کاهش می دهد

یک مخلوط فوم بتن معمولاً دارای محتوای آب بالاتری نسبت به بتن سنتی است، تا بتوان آن را پمپاژ کرد و با فوم مخلوط کرد. نه تنها این، بلکه از نظر تاریخی عوامل کاهنده آب یا نرم کننده ها به خوبی با هم مخلوط نمی شوند.

پروتئین های هیدرولیز شده یا سورفکتانت های مصنوعی رایج ترین اشکالی هستند که بر اساس آنها فوم ساخته می شود. کارکردن با مواد فوم مصنوعی ساده‌تر و ارزان‌تر است. آنها را می توان برای مدت طولانی تری ذخیره کرد. برای تولید این فوم ها به انرژی کمتری نیاز است. فوم های مبتنی بر پروتئین گران هستند اما از استحکام و عملکرد بالایی برخوردار هستند. فوم می تواند دو نوع باشد:

  • فوم مرطوب
  • فوم خشک

فوم های مرطوب با چگالی کمتر از 100 کیلوگرم بر متر مکعب برای ساخت فوم بتن توصیه نمی شود. این فرآیند فومی تولید می کند که دارای حباب هایی با اندازه های 2 تا 5 میلی متر است. فوم خشک در طبیعت بسیار پایدار است. محلولی از آب و عامل کف‌ساز به دلیل محدودیت‌هایی که توسط هوای کمپرسور وارد محفظه اختلاط می‌شود، وارد می‌شود. فوم تولید شده دارای اندازه مناسب حباب است که کوچکتر از فوم مرطوب است. که کمتر از 1 میلی متر است. اینها ساختاری از حباب ها را به وجود می آورند که با یکدیگر مساوی هستند.

چرا فوم بتن ها سنگدانه یا سنگ ندارند؟

به منظور تولید یکنواخت و همگن، مواد باید کاملاً مخلوط شوند و باید حداقل "ریزش" یا جداسازی سنگدانه ها وجود داشته باشد. با افزودن حجم زیادی از هوا و آب، سنگ ها و سایر سنگدانه های بزرگ به سادگی به ته مخلوط می افتند و ترکیبی ایجاد می کنند که در نتیجه محصول نهایی پایین تری ایجاد می کنند. داشتن حداکثر شن و ماسه 5 میلی متر به این معنی است که تمام بایندر و پرکننده به صورت معلق در اطراف فوم نگه داشته می شود زیرا سیمان هیدراته و سخت می شود.

فوم بتن چیست؟

در پایان

استفاده از مواد و مصالح و دستگاه های با کیفیت ، در ساخت و سازها باعث می شود تا ساختمان هایی ایمن و عایق ساخته شود. استفاده از فوم بتن در ساخت و سازها به دلیل ویژگی های برتری که دارد روز به روز بیشتر شده و به عنوان یک مصالح پر طرفدار و محبوب در ساخت و سازها مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت توسعه عمران داتام با تولید دستگاه های تولید فوم بتن در انواع مدل ها و سایز ها به کارفرمایان کمک می کند تا بتواند از انواع فوم بتن در ساختمان سازی های خود استفاده کنند. علاوه بر فوم بتن و دستگاه فوم بتن سایر تجهیزات ساخت و ساز مانند کلایمر ، اجاره کلایمر ، دستگاه شاتکریت ، بلوک سبک و غیره به مستریان گرامی ارائه می شود. جهت خرید محصولات و یا قیمت دستگاه فوم بتن به سایت عمران داتام به نشانی: omrandatam.com مراجعه کرده و یا با شماره 09122129034 –  5 - 02176218992 تماس بگیرید.

نظرات بینندگان