arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۱۴۳۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۰ - ۲۹ دی ۱۴۰۱

محیط زیست: در تهران "مازوت‌سوزی" نداریم/ تولید گاز متان در مراکز دفن زباله تهران

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد: نیروگاه‌های استان تهران و کارخانجات اطراف تهران از مازوت استفاده نمی‌کنند و بنابراین در تهران مازوت‌سوزی نداریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد: نیروگاه‌های استان تهران و کارخانجات اطراف تهران از مازوت استفاده نمی‌کنند و بنابراین در تهران مازوت‌سوزی نداریم.

 زهره عبادتی در این باره گفت: ما در حال حاضر در نیروگاه‌هایی که در اطراف تهران هستند و در استان تهران، سوخت مازوت نداریم.

وی درباره تولید گاز متان در مراکز دفن زباله جنوب تهران نیز گفت: زمانی که زباله را دفن می‌کنیم‌، یکسری فرآیندهای بی‌هوازی در مراکز دفن اتفاق می‌افتد تا پسماندها تجزیه شوند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: زمانیکه فرآیند دفن پسماند بی‌هوازی است، یکی از گازهایی که ناشی از این فرآیند تولید می‌شود، گاز متان است. بنابراین تولید گاز متان در مراکز دفن پسماند، موضوعی طبیعی است، مگر اینکه مدیران اجرای پسماند، از روش‌هایی غیر از روش دفن استفاده کنند، اما تا زمانی که روش مدیریت پسماند، دفن زباله است، گاز متان هم تولید می‌شود.

عبادتی تاکید کرد: البته باید توجه داشته باشیم که متان، گازی است که می‌تواند تبدیل به انرژی شده و گرما و برق تولید کند. بنابراین گازی اقتصادی است. منتها نیازمند این است که در مراکز دفن پسماند، این گاز با روش‌های مهندسی، استحصال شود. حتی در همه جای دنیا نیروگاه‌هایی را در کنار مراکز دفن زباله ایجاد می‌کنند تا از این گاز استفاده کنند.

وی گفت: ما در این زمینه پیگیری‌هایی را انجام دادیم. شهرداری تهران هم برنامه‌هایی دارد که امیدواریم زودتر اجرا شود. هرچند قبلا هم برنامه‌هایی ارائه شد،اما متأسفانه به دلیل تحریم‌ها امکان اجرای پروژه‌ها ایجاد نشد. با این حال اطلاع داریم که پروژه استحصال گاز متان در برنامه‌های شهرداری تهران وجود دارد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد، مجددا درباره بحث سوخت مازوت در تهران، تاکید کرد: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم و باتوجه به حساسیت و آلودگی که در کلانشهر تهران وجود داشت، نیروگاه‌های استان تهران سوخت مازوت مصرف نمی‌کنند.

وی افزود: کارخانجاتی هم که در اطراف تهران هستند اعم از کارخانجات بزرگ سیمان، علی‌رغم اینکه گازشان تامین نشده، غیر فعال شدند، اما از مازوت استفاده نکردند. بنابراین در تهران مازوت‌سوزی نداریم.

نظرات بینندگان