arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۱۴۷۲
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۵ - ۲۹ دی ۱۴۰۱

امیرعبداللهیان: علیرغم روابط ممتاز تهران و مسکو، جدا شدن کریمه، لوهانسک و دونسک را از اوکراین به رسمیت نشناختیم

ما حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها را در چارچوب حقوق بین‌الملل به رسمیت شناختیم. به همین دلیل علیرغم روابط ممتاز تهران و مسکو ما جدا شدن کریمه از اوکراین را به رسمیت نشناختیم، ما جدا شدن لوهانسک و دونسک را از اوکراین به رسمیت نشناختیم. به دلیل اینکه بر اصول ثابت خودمان در سیاست خارجی تاکید داریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امیرعبداللهیان در مصاحبه با شبکه "تی‌ار‌تی" درباره سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران به گفتگو پرداخت

 

وزیر امور خارجه ایران درباره جنگ اوکراین اظهار کرد: جنگ اوکراین یک وضعیت پیچیده‌ای را تجربه می‌کند. برخی از اندیشکده‌های روابط بین‌الملل در غرب معتقدند که جنگ اوکراین مبدا جدید تاریخ روابط بین‌الملل است. خب جمهوری اسلامی ایران موضعش از ابتدای این جنگ کاملا روشن است و در عالیترین سطح ما این را مورد تاکید قرار دادیم. ما مخالف جنگ هستیم. بر راه حل سیاسی تمرکز داریم. ضمن اینکه اقدامات تحریک کننده ناتو و برخی از کشورهای غربی را عامل اساسی و یک عامل مهم این جنگ می‌دانیم. تلاش‌های زیادی را در این مدت بین اوکراین و مسکو چه در سطح وزرای خارجه، چه در سطح رئیس جمهور کشور داشتیم و امیدواریم که هرچه زودتر اوکراین به مرحله صلح برسد و جنگ در این کشور پایان بیابد.

 

وی ادامه داد: ما سیاست دوگانه نداریم. همانطوری که مخالف جنگ در عراق، سوریه، یمن، فلسطین و افغانستان بودیم و هستیم، مخالف جنگ و آوارگی در اوکراین هستیم. از طرف دیگر ما حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها را در چارچوب حقوق بین‌الملل به رسمیت شناختیم. به همین دلیل علیرغم روابط ممتاز تهران و مسکو ما جدا شدن کریمه از اوکراین را به رسمیت نشناختیم، ما جدا شدن لوهانسک و دونسک را از اوکراین به رسمیت نشناختیم. به دلیل اینکه بر اصول ثابت خودمان در سیاست خارجی تاکید داریم. وقتی می‌گوییم جنگ در اوکراین راه حل نیست این را به عنوان یک سیاست اصولی بهش باور داریم و بر آن تکیه می‌کنیم.

نظرات بینندگان