arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۱۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۹ - ۲۹ دی ۱۴۰۱

حمله داسیلوا به نهادهای اطلاعاتی برزیل: تصور کردم کودتا شد

اظهارات تازه لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهوری جدید برزیل در حالی مطرح می‌شود که انتقاد او از ارتش کشورش افزایش یافته و این فرمانده کل قوای برزیل در روزهای اخیر، ارتش را به دلیل عدم اقدام کافی علیه حامیان بولسونارو محکوم کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رئیس‌جمهوری برزیل گفت که سرویس‌های اطلاعاتی این کشور در هشتم ژانویه، زمانی که ساختمان‌های برازیلیا مورد یورش هواداران راست افراطی ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری سابق قرار گرفت، شکست خوردند.

به گزارش رویترز، این اظهارات تازه لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهوری جدید برزیل در حالی مطرح می‌شود که انتقاد او از ارتش کشورش افزایش یافته و این فرمانده کل قوای برزیل در روزهای اخیر، ارتش را به دلیل عدم اقدام کافی علیه حامیان بولسونارو محکوم کرده است.

لولا چهارشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی گلوبونیوز گفت: ما مرتکب یک اشتباه اصلی شدیم؛ اینکه من در آن روز «اطلاعات» نداشتم. ما اطلاعات ارتش داریم، اطلاعات نیروی هوایی، آژانس اطلاعات برزیل، اما هیچکدام از این‌ها به من هشدار ندادند.

لولا قبلا گفته بود که مشکوک است که در شورش هشت ژانویه، تبانی‌ از سوی «اعضای نیروهای مسلح» صورت گرفته باشد؛ ناآرامی‌ای که طی آن چندین هزار هوادار بولسونارو به ساختمان کنگره، کاخ ریاست جمهوری و دیوان عالی حمله‌ور شده و آن را غارت کردند.

رئیس‌جمهوری برزیل در مورد این غارت‌ها گفت: این تصور را داشتم که این آغاز کودتاست.

لولا تاکید کرد که مایل است تا روابط متمدنانه با نیروهای مسلح برزیل ایجاد کند اما خاطرنشان کرد که آنها نباید درگیر سیاست شوند. او قرار است طی روزهای آینده با فرماندهان ارتش، نیروی دریایی و هوایی دیدار کند.

 رئیس‌جمهوری برزیل گفت: نمی‌خواهم با این قوا مشکل داشته باشم، همینطور آنها. اما آن دسته از افرادی که می‌خواهند وارد سیاست شوند، باید یونیفرم‌های خودشان را کنار گذاشته، از سمت‌هایشان استعفا دهند و بعد وارد سیاست شوند.

پیشتر لولا بیش از ۵۰ تن از افسران نظامی محافظ کاخ ریاست جمهوری و دفتر مشاور امنیت ملی را برکنار کرده و بعد از شورش برازیلیا عدم اعتماد خود را ابراز کرد. این اخراج‌ها در ابتدا شامل ۴۰ نظامی بود و بعدا نام ۱۳ نظامی دیگر هم به لیست‌ اخراجی‌ها افزوده شد.

در این مصاحبه لولا بار دیگر گفت که دهم فوریه با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در واشنگتن دیدار خواهد کرد. این دو مقام پیشتر تماسی تلفنی در رابطه با تحولات برازیلیا داشتند. این ناآرامی مشابه شورش شش ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا از طرف هواداران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا بود.

نظرات بینندگان