arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۱۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۹ - ۳۰ دی ۱۴۰۱

مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل: طالبان به ما گفتند شاید بهتر بود بدون محرم نمی‌آمدیم

سیما باهوس، مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل متحد که در ترکیب هیأت سازمان ملل به ریاست امینه محمد، معاون دبیرکل این سازمان به افغانستان آمده، به ولایت هرات در غرب افغانستان سفر کرده است.او در پاسخ به سئوالی درباره‌ی تعامل با رهبران طالبان، گفته است: «ما با طالبان دیدار داشتیم. آن‌ها به ما گفتند که شاید [بهتر بود] ما نباید بدون محرم خود اینجا [افغانستان] حضور یابیم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اطلاعات روز افغانستان: سیما باهوس، مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل متحد که در ترکیب هیأت سازمان ملل به ریاست امینه محمد، معاون دبیرکل این سازمان به افغانستان آمده، به ولایت هرات در غرب افغانستان سفر کرده است.

باهوس امروز (جمعه، ۳۰ جدی) در گفت‌وگو با لیز دوست، خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی گفته است که طالبان «بزرگ‌ترین بحران حقوق زنان در جهان» را بر زنان افغانستان تحمیل کرده‌اند.

او افزوده است: «من معتقدم که ما باید به تعامل با طالبان ادامه دهیم تا این احکام [ممنوعیت زنان و دختران از دسترسی به حق آموزش و کار] را لغو کنیم. ما باید نتایج چنین احکامی را در مورد زنان و توسعه اجتماعی و اقتصادی این کشور [افغانستان] توضیح بدهیم.»

سیما باهوس افزوده است که افغانستان بدون زنان و دخترانش نمی‌تواند راه خود را در جامعه جهانی باز کند.

او در پاسخ به سئوالی درباره‌ی تعامل با رهبران طالبان، گفته است: «ما با طالبان دیدار داشتیم. آن‌ها به ما گفتند که شاید [بهتر بود] ما نباید بدون محرم خود اینجا [افغانستان] حضور یابیم.»

این درحالی است که با وجود لابی‌های سازمان ملل، مقام‌های کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی، طالبان از تصمیم‌شان برای ممنوعیت حضور زنان در دانشگاه‌ها و کار عقب‌نشینی نکرده‌اند.

این گروه بلافاصله پس از تسلط دوباره بر افغانستان در ماه اسد سال گذشته‌ی خورشیدی، دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکاتب منع کرد.

نظرات بینندگان