arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۱۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۰۸ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱

اختلاف نظر درباره لیست ساختمان‌های ناایمن/ از شهرداری انکار از شورای شهر اصرار

شهردار تهران در حالی وجود لیست ساختمان‌های ناایمن را تکذیب می کند که یکی از اعضای شورای شهر تهران خبر از انتشار این لیست داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باشگاه خبرنگاران: ساختمان‌های ناایمن در پایتخت؛ موضوعی اساسی و مهم که چندین سال است مورد توجه دستگاه‌های متولی و رسانه‌های خبری قرار گرفته که کم و بیش با چالش‌هایی هم روبرو بوده است، چالشی که آن را با ساختمان پلاسکو می‌شناسند و حوادث تلخ ریزش آن ساختمان قدیمی هنوز از ذهن‌ها پاک نشده است. این ساختمان‌ها که در ابتدا تعدادشان ۱۲۹ مورد بود در حال حاضر به ۱۱۹ مورد رسیده، اما هنوز شهروندان و خبرنگاران از نام تمامی این ساختمان‌ها اطلاعی ندارند و گاهی اوقات از گوشه و کنار، نام تعدادی از آن‌ها منتشر می‌شود.

 

درباره ساختمان های ناایمن القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران گفته است که ساختمان‌های ناایمن موجود در شهر تهران حاصل ترک فعل‌هایی است که در سال‌های گذشته رخ داده و بر همین اساس اولویت‌گذاری در این زمینه یک ضرورت است تا به مراتب اهمیت تحت پیگیری قانونی قرار گیرند. همچنین در همین زمینه از شهرداری تهران خواسته می‌شود تا در اسرع وقت فهرست ساختمان‌های ناایمن بنا بر درجه اهمیت در اختیار دادگستری استان تهران قرار داده شود تا مورد پیگیری قضائی قرار گیرد.

 

بارها درباره انتشار این لیست میان برخی مسئولان اختلاف نظرهایی وجود داشته، عده ای این کار را به صلاح و تعدادی دیگر به صلاح نمی دانند و معتقدند که انتشار لیست جز التهاب در جامعه نتیجه‌ای ندارد و می‌تواند از نظر روانی شهروندان را دچار چالش و مشکلات متعددی کند؛ اما حدود یک ماه پیش بود که شهردار تهران در جمع خبرنگاران این موضوع را تکذیب کرد و گفت که لیست ساختمان‌های ناایمن هیچ‌گاه وجود نداشته است! حالا با توجه به این صحبت شهردار تهران، روز گذشته یکی از اعضای شورای شهر تهران اعلام کرد که لیست ساختمان های ناایمن منتشر می شود، در حال حاضر این لیست در اختیار سازمان آتش نشانی شهرداری تهران است و وجود دارد و انتشار چنین لیستی موجب شفافیت می شود همچنین مردم دیگر می دانند کدام ساختمان ها ناایمن است و جانشان به خطر می‌افتد.

 

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در این خصوص تاکید کرده که لیست نهایی ساختمان‌های ناایمن شهر تهران را باید شهرداری اعلام کند و اعلام آن از نظر ما در شورای اسلامی شهر تهران بلامانع است.

 

موضوع را از نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران پیگیری کردیم، او در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد که لیست ساختمان‌های ناایمن وجود دارد و توسط گشت‌های ایمنی در حال رسیدگی است؛ چنین لیستی در دوره قبل توسط اعضای شورای شهر تهران آماده شد.

 

در ادامه ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران هم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: این لیست نزدیک ۲ سال است که وجود دارد و آتش نشانی از ساختمان‌های ناایمن بازدید می‌کند و این اطلاعات را در اختیار دستگاه‌های متولی می‌گذارد. بعضی از این ساختمان‌های ناایمن که خصوصی هستند اقدام به ایمن سازی نمی‌کنند دلیلش این است که باید از جیب خودشان هزینه کنند، اما سوال اینجاست که چرا ساختمان‌های دولتی که ردیف بودجه هم دارند، این کار را انجام نمی‌دهند؟

 

 مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم معتقد است که این حق شهروندان است که بدانند چه ساختمان های در شهر ناایمن است البته که باید سازمان های مربوطه در این زمینه ورود کنند و مدیریت شهری هم بر ایمن سازی تاکید دارد. نکته مهم اینجاست که درباره چنین موضوع مهمی باید اطلاعات شهرداری تهران به روز شود و چنین دغدغه اساسی به یکباره مورد تکذیب قرار نگیرد زیرا این تناقض های اطلاعاتی تنها موجب سردرگمی مردم و نارضایتی آنها می شود، خصوصا اینکه مسئله ساختمان های ناایمن مورد توجه تمامی مسئولان مربوطه قرار گرفته است؛ باید منتظر ماند و دید با انتشار این لیست قرار است چه اتفاقی برای ساختمان های ناایمن رخ دهد و آیا نتیجه ای خواهد داشت؟ همچنین در کشور حوادثی همچون پلاسکو و متروپل ‌بوده اند؛ که تعدادی از شهروندان در این حوادث جان خود را از دست دادند. 

نظرات بینندگان