arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۱۶۲۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۹ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱

رئیس سازمان محیط زیست: تعطیلی مدارس در بهبود شاخص‌های آلودگی هوا اثری نگذاشته / دیگر نمی‌پذیریم مدارس در روز‌های متعددی تعطیل باشند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تعطیلی‌ها، کمکی به آلودگی هوا و بهبود شاخص‌ها نمی‌کند و این اقدام راه درمان نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تعطیلی‌ها، کمکی به آلودگی هوا و بهبود شاخص‌ها نمی‌کند و این اقدام راه درمان نیست.

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، درباره علت تداوم آلودگی هوا پس از بارش برف و باران در کلان شهرها به ویژه تهران، گفت: با توجه به شرایط کشور از نظر درجه حرارت هوا و اینکه شاهد سرمای بی‌سابقه‌ای هستیم، وضعیت آلودگی هوا علیرغم بارش برف و باران بهبود نیافته است.

وی افزود: هرچه دمای هوا کاهش پیدا کند، تجمع و انباشت آلودگی‌ها در ارتفاع کمتر و پایین‌تر یعنی نزدیک به سطح زمین اتفاق می‌افتد و هرچه هوا سنگین‌تر شود، آلایندگی‌ها امکان انتقال به سطوح بالاتر را ندارند.

سلاجقه تأکید کرد: با توجه به اینکه در روزهای اخیر دمای هوا در نقاط مختلف کشور پائین بوده، آلایندگی‌ها از سطح زمین فاصله نگرفتند و متأسفانه در اکثر شهرهای کشور که با مشکل آلودگی هوا مواجه بودند، به ویژه کلان شهرها، با وجود بارش باران و برف شاهد کاهش شاخص‌های آلودگی هوا نبودیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه وضع آلودگی هوا مربوط به یک انباشت ۵۰ تا ۶۰ ساله است، تصریح کرد: رویکرد دولت در همه دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها به این سمت است که کاهش آلودگی هوا را اولویت خود قرار دهند و در این راستا اقدامات موثری انجام دهند. تلاش ما بر این است فرآیند را به نحوی تعیین کنیم که به زودی نتایج ملموسی در این باره حاصل شود.

وی با تأکید بر اینکه رسیدگی به بحران آلودگی هوا از انتظارات مهم مردم است، اظهار کرد: خود ما هم دیگر نمی‌پذیریم که مدارس در روزهای متعددی تعطیل باشند. تعطیلی مدارس ضربه سنگینی به خانواده‌ها و جنبه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و آموزشی وارد می‌کند.

سلاجقه تأکید کرد: تعطیلی مدارس کمکی به آلودگی هوا نمی‌کند و این تصمیم در این مدت در بهبود شاخص‌ها اثری نگذاشته است. چراکه در شرایط تعطیلی، رفت و آمدها قطع نمی‌شود و ممکن است خانواده‌ها باز هم با استفاده از وسایل نقلیه شخصی در خیابان‌ها رفت و آمد داشته باشند.

وی یادآور شد: روشن است که تعطیلی راه درمان نیست؛ بنابر آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته، راه درمان اسقاط خودروهای فرسوده است. بعد از اسقاط خودرو، استفاده از سوخت پاک می‌تواند در بهبودی آلودگی هوا اثرگذار باشد که اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: راهکار دیگر برای درمان این بحران رسیدگی به وضع صنایع آلاینده است. کنترل فعالیت صنایع آلاینده، اقدامی مهم در جهت بهبود این بحران است که به طور جدی این مسئله را پیگیری می‌کنیم.

سلاجقه در پاسخ به این سوال که تاکنون در این راستا چه اقداماتی صورت گرفته است؟ عنوان کرد: اگر گزارش‌های موجود در این زمینه به خصوص گزارش‌های مربوط به کلان‌شهرها را پیگیری کنید و مورد بررسی قرار دهید، می‌بینید با تعداد زیادی از صنایع آلاینده‌ برخورد شده و حتی در مواردی آنها را پلمب کرده‌ایم، لذا در این زمینه اقدام جدی آغاز شده است.

نظرات بینندگان