arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۱۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۳ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۱

سابلیمینال چیست و چه کاربردهایی برای درمان پانیک و اضطراب دارد؟

این پیام ها حاوی جملات و عباراتی هستند که مخاطب اصلی آنها ضمیر ناخودآگاه فرد است. در ظاهر شما به یک صدا یا موسیقی گوش می کنید در حالی که ضمیر ناخودآگاه یا ناهشیار شما در حال دریافت پیام هایی است که هدف از آنها تغییر باورها، الگوهای ذهنی و برنامه ریزی مجدد ضمیرناخودآگاه شماست. به عبارت دیگر، پیام سابلیمینال به قدری آهسته پخش می شود که فرد قادر به شنیدن آن نیست یا در مورد پیام های تصویری، به قدری سریع پخش می شوند که فرد آن را نمی بیند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سابلیمینال امروزه طرفداران بسیاری دارد و بسیاری از افراد مشتاق هستند تا از این فایل ها استفاده کنند. در این مطلب ابتدا به پاسخ  سئوال سابلیمینال چیست  می پردازیم. سپس کاربردها و عوارض سابلیمینال را مرور می کنیم و در ادامه راه های شناسایی سابلیمینال معتبر را بررسی می کنیم. همچنین درباره کاربردهای سابلیمینال در کاهش علایم اضطراب و پانیک صحبت می کنیم. البته  به دلیل آنکه بسیاری از افراد علی رغم ابتلا به حملات پانیک نمی دانند که پانیک چیست در حد یک پارگراف هم درباره حملات پانیک یا همان پانیک اتک  صحبت می کنیم.

در حال حاضر از سابلیمینال برای رشد و توسعه فردی مانند افزایش اعتماد به نفس، تقویت تمرکز و نیز طیف گسترده ای مشکلات روانشناختی مانند اضطراب، افسردگی، حملات پانیک، وسواس فکری و عملی و زودانزالی و.... استفاده می شود. میزان اثر گذاری سابلیمینال علاوه بر تفاوت های فردی، به محتوای پیام های آن بستگی دارد. به همین دلیل تهیه سابلیمینال معتبر از اهمیت ویژه ای برخودار است.

سابلیمینال چیست و چه کاربردهایی برای درمان پانیک و اضطراب دارد؟

سابلیمینال چیست؟

با اینکه در سالهای اخیر استفاده از فایل های سابلیمینال رشد قابل توجهی داشته است، هنوز هم بسیاری از افراد اطلاع درست و آگاهی دقیقی از اینکه سابلیمینال چیست ، ندارند. سابلیمینال مفهومی بسیار ساده است. سابلیمینال به زبان ساده، به فایل هایی گفته می شود که حاوی پیام هایی هستند که زیر آستانه حسی انسان قرار دارند. پیام سابلیمینال می تواند به شکل دیداری یا شنیداری باشد. معمولا فایل های سابلیمینال، یک قطعه موسیقی آرامبخش یا صدای طبیعت هستند که با استفاده از نرم افزارهای مخصوص و تکنیک های صداپردازی، پیام هایی زیر آستانه شنوایی انسان در آن ها قرار داده می شود.

این پیام ها حاوی جملات و عباراتی هستند که مخاطب اصلی آنها ضمیر ناخودآگاه فرد است. در ظاهر شما به یک صدا یا موسیقی گوش می کنید در حالی که ضمیر ناخودآگاه یا ناهشیار شما در حال دریافت پیام هایی است که هدف از آنها تغییر باورها، الگوهای ذهنی و برنامه ریزی مجدد ضمیرناخودآگاه شماست. به عبارت دیگر، پیام سابلیمینال به قدری آهسته پخش می شود که فرد قادر به شنیدن آن نیست یا در مورد پیام های تصویری، به قدری سریع پخش می شوند که فرد آن را نمی بیند. ولی این پیام ها روی ناهشیار فرد اثر خود را می گذارند. ناهشیار ما شامل همه باورهای مرکزی ، تکانه ها و نیازها و احساساتی است که دور از دسترس ماست و بر رفتار و احساست و افکار ما بدون آنکه از آنها آگاهی داشته باشیم اثر می‌گذارد. در صورتی که پیام سابلیمینال به درستی تهیه شده باشد می تواند بر ناهشیار فرد اثر بگذارد.

کاربردهای سابلیمینال چیست؟

سابلیمینال ها کاربردهای بسیاری دارند. اولین استفاده از پیام های سابلیمینال به دهه 1950 بر می گردد. در این دهه برای اولین بار از پیام سابلیمینال در حوزه تبلیغات و آگهی های تجاری و بازرگانی استفاده شد. برای مثال با نشان دادن بسیار سریع تصویر پاپ کورن یا نوشابه در حین تماشای فیلم (به طوری که بیننده متوجه این تصویر نمی شود)، افراد به صورت ناخودآگاه تمایل بیشتری به مصرف پاپ کورن یا نوشابه پیدا می کردند و در نتیجه فروش این دو محصول بالاتر می رفت.

همچنین به نظر می رسد استفاده از پیام های سابلیمینال در تبلیغات سیاسی نیز رایج بوده است. مقالات و پژوهش های متعددی در این زمینه انجام و منتشر شده است که نشان از اهمیت این موضوع دارد. این پژوهش ها نشان داده اند که تاثیر پیام های سابلیمینال بیشتر از آن چیزی است که تصور می شود.

در حال حاضر کاربرد سابلیمینال بسیار گسترده است و از آن برای رشد و توسعه فردی مانند افزایش اعتماد به نفس، تقویت عزت نفس، افزایش تمرکز و خلاقیت و ... استفاده می شود. همچنین استفاده از سابلیمینال برای حل مشکلاتی مانند زودانزالی، افسردگی، اضطراب، وسواس فکری و عملی ( از جمله وسواس شستشو)، حملات پانیک و ... بسیار رایج است. سابلیمینال می تواند بر هر مشکلی که ریشه در ضمیر ناخودآگاه فرد داشته باشد تأثیر مثبت خود را بگذارد.

سالانه پژوهش های زیادی در حوزه سابلیمینال انجام می شود. مثلا فقط در سال 2022 در سایت معتبر ساینس دایرکت (www.sciencedirect.com)، 246 مقاله در حوزه سابلیمینال منتشر شده است. و در مجموع بیش از 9000 مقاله فقط در این سایت درباره سابلیمینال منتشر شده است. نتایج پژوهش ها نشان می دهند که سابلیمینال در بسیاری از حوزه ها موثر هستند (مثل مشکلاتی که ریشه در ضمیر ناهشیار دارند) اما در برخی از حوزه هیچگونه اثری ندارند (مثلا سابلیمینال تحت هیچ شرایطی نمی تواند باعث تغییر رنگ چشم، یا رنگ پوست یا افزایش قد در صورت بسته شدن صفحات رشد شود).

حملات پانیک چیست ؟

شاید شما هم مثل بسیاری از مراجعان دچار حملات پانیک شده باشید اما ندانید که حملات پانیک چیست؟  حمله پانیک یا همان پانیک اتک به زبان ساده اضطراب شدیدی است که بدون یا با دلیل شروع می شود. همه افرادی که حمله پانیک را تجربه کرده اند حتما یک بار بدون دلیل مشخص دچار حمله پانیک شده اند. حملات پانیک معمولا در مدت کوتاهی به اوج خود می رسد و در کمتر از 30 دقیقه هم تمام می شود. بسیاری از مبتلایان به حمله پانیک فکر می کنند دچار حمله قلبی شده اند چون اکثر نشانه های پانیک و حمله قلبی مشترک هستند. اما پس از مراجعه به اورژانس و پزشک متوجه می شوند که قلب آنها هیچ مشکلی ندارد و کاملا سالم است. بسیاری از مبتلایان با شروع علایم به سمت اورژانس حرکت می کنند اما وقتی به اورژانس می رسند حالشان بهتر شده است.

میزان تاثیر سابلیمینال چقدر است؟

تاثیر پیام سابلیمینال به موارد متعددی بستگی دارد: برای مثال اینکه مشکل شما چیست، شدت آن چقدر است، مکانیزم های دفاعی ناهشیار شما چقدر پیچیده هستند، ساختار ناهشیار شما چگونه است. (مثلا میزان اثرگذاری سابلیمینال در فردی که مبتلا به حملات پانیک شدید است تا فردی که اضطراب خفیفی دارد می تواند متفاوت باشد) به همین دلیل میزان اثرگذاری پیام سابلیمینال از فردی به فرد دیگر متغیر است. تاثیر سابلیمینال در برخی از افراد بسیار زیاد و در برخی کم و محدود است و مهمتر آنکه در برخی از مشکلات و موارد سابلیمینال هیچگونه تاثیری ندارد. مثلا با کمک سابلیمینال به هیچ عنوان نمی توان رنگ چشم یا رنگ پوست  را تغییر داد. اما متاسفانه برخی افراد سودجو تبلیغات غیر واقعی درباره اثرات معجزه آسای سابلیمینال می کنند (تغییراتی مثل تغییر رنگ چشم یا تغییر رنگ پوست، تغییرجنس مو و ...) که چنین ادعاهایی کاملا غیرعلمی است و تاکنون حتی یک مورد اثبات شده در زمینه این تغییرات دیده نشده است.

میزان تاثیر سابلیمینال در حملات پانیک و اضطراب چقدر است؟

میزان اثرگذاری سابلیمینال در مشکلات اضطرابی مثل حمله پانیک و اضطراب هم مانند مشکلات دیگر به عوامل مختلف از جمله ساختار ناهشیار فرد و شدت و ریشه مشکل فرد دارد. اما معمولا در بسیاری از افراد سابلیمینال معتبر باعث تسکین علایم حمله پانیک و کاهش اضطراب می شود اما میزان تداوم تسکین به عوامل مختلفی بستگی دارد که نیاز به بررسی بیشتر مشکل فرد است.

سابلیمینال چه عوارضی دارد؟

سابلیمینال به خودی خود عوارضی ندارد به شرطی که از سابلیمینال معتبر استفاده کنید. محتوای اصلی این فایل ها، موسیقی، نوع موسیقی یا کیفیت آن نیست؛ پیام هایی است که در بطن این موسیقی قرار داده شده است مهم هستند. به دلیل آنکه شما محتوای سابلیمینال را نمی شنوید بسیار مهم است که از منبع کاملا معتبر آن را تهیه کنید. بنابراین برای جلوگیری از عوارض منفی احتمالی پیام های سابلیمینال، حتما از سایت های معتبر برای تهیه آنها اقدام کنید. پیام های سابلیمینال نامعتبر می توانند باعث تشدید علایم مشکل شما و نیز مقاومت بیشتر ناهشیار شما شوند. در این خصوص، به ویژه مراقب سابلیمینال رایگان باشید، چرا که اینگونه فایل ها معمولا منبع معتبری ندارند.

روش های شناسایی سابلیمینال معتبر

برای شناسایی سابلیمینال معتبر، باید به چند نکته مهم توجه کنید. نکته اول اینکه، برای تشخیص اعتبار و ارزیابی کارایی یک فایل سابلیمینال به مرجع تولید آن فایل توجه ویژه داشته باشید. واقعیت این است که امکان شنیدن پیام هایی که زیر آستانه شنوایی در فایل قرار داده شده است، وجود ندارد. بنابراین به منظور اعتبارسنجی یک فایل، باید به رزومه، اعتبار، تخصص و تبحر فرد تولیدکننده توجه کرد. همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، پیام های سابلیمینال در صورتی که توسط افراد غیرمتخصص و ناآشنا به ساختار ناهشیار تهیه شده باشند، می توانند تاثیر منفی روی شما داشته باشند.

دوم اینکه، باید بدانیم که ناهشیار ساختار بسیار پیچیده ای دارد و نفوذ در آن به یکباره و به راحتی امکان پذیر نیست. برای نفوذ در ناهشیار باید مراحلی طی شود تا بتوان آن را به صورت تدریجی برای پذیرش پیام های سابلیمینال آماده کرد و کم کم و به صورت مرحله ای بر روی آن تاثیر گذاشت. به همین دلیل، تک فایل هایی که به عنوان سابلیمینال معرفی می شوند نمی توانند از کارایی چندانی برخوردار باشند.

سابلیمینال معتبر از کجا تهیه کنم؟

 دکتر بهشتیان (روانشناس، مدرس، پژوهشگر و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی) در سایت خود در یک فایل صوتی مفصل به 13 سئوال رایج درباره سابلیمینال پاسخ داده است (به همه سئوالات مطرح شده در این مطلب هم پاسخ کاملی داده شده است). پیشنهاد می شود قبل از تهیه هر دوره سابلیمینالی این فایل صوتی را گوش کنید. توضیحات دکتر بهشتیان به شما کمک می کند نگاه واقع بینانه تری نسبت به سابلیمینال داشته و بتوانید از بین ده ها سایت و پیجی که به ارایه فایل های سابلیمینال می پردازند انتخاب درست تری داشته باشید.

خلاصه و جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم به 2 سئوال سابلمینیال چیست؟ و پانیک چیست؟ پاسخ بدهیم و نیز درباره کاربردها و میزان تاثیر سابلیمینال هم توضیحاتی ارایه دادیم. میزان تاثیرگذاری سابلیمینال از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به نوع و شدت مشکل و نیز ساختار ناهشیار فرد بستگی دارد. برای اطمینان از اثر گذاری و جلوگیری از عوارض سابلیمینال، باید از سابلیمینال معتبر استفاده شود. اعتبار تهیه کننده سابلیمینال یکی از موارد بسیار مهم در تشخیص اعتبار آن است. بنابراین حتما سابلیمینال را از سایت و روانشناس معتبر تهیه کنید و قبل از تهیه آن، به روزمه و تخصص فردی که آن را تهیه کرده است، توجه کنید.

 

نظرات بینندگان