arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۲۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۶ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۱

قالیباف: مهمترین فشار امروز تحریم‌های آمریکا علیه ایران و روسیه است

محمد باقر قالیباف درخصوص مباحث مطرح شده بین مقامات پارلمانی روسیه و ایران گفت: از مهمترین مباحث، همکاری های پولی و بانکی بین دو کشور است تا ما بتوانیم در تبادل بین روبل و ریال و همچنین مسائل ارتباطی بین دو بانک مرکزی، اقداماتی انجام دهیم. بر همین مبنا می تواند شعباتی از بانک های روسی در ایران و بانک های ایرانی در روسیه برقرار شود تا مسائل بانکی سریع و پرحجم برقرار شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: محمد باقر قالیباف درخصوص مباحث مطرح شده بین مقامات پارلمانی روسیه و ایران گفت: از مهمترین مباحث، همکاری های پولی و بانکی بین دو کشور است تا ما بتوانیم در تبادل بین روبل و ریال و همچنین مسائل ارتباطی بین دو بانک مرکزی، اقداماتی انجام دهیم. بر همین مبنا می تواند شعباتی از بانک های روسی در ایران و بانک های ایرانی در روسیه برقرار شود تا مسائل بانکی سریع و پرحجم برقرار شود.

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در کنفرانس خبری روسای مجالس جمهوری اسلامی ایران و رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه پس از برگزاری سومین نشست کمیسیون عالی مشترک پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، ضمن ابراز خرسندی و خوشامدگویی به رئیس مجلس دومای روسیه و هیات همراه گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به دلایل مختلف از جمله همسایگی از طریق دریای خزر و دغدغه ها و مشترکات منطقه ای و همچنین همکاری های مشترک بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است. فدراسیون روسیه از اعضای دائمی شورای امنیت نیز بوده و روابط تنگاتنگ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و محیط زیستی با ایران داشته و همه اینها اقتضا می کند که ما روابط خود را با روسیه گسترش دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این سومین نشست کمیسیون عالی مشترک بین دو کشور پس از بیماری کرونا بود که آخرین نشست در سال 1398 در مسکو برگزار شد و امیدواریم امروز بتوانیم با استفاده از روابط دوجانبه، چندجانبه و بین المللی حداکثر استفاده را ببریم.

وی تصریح کرد: همانطور که برای دو کشور فرصت هایی وجود دارد، تهدیداتی نیز برای دو کشور وجود دارد که مهمترین آن تحریم های ظالمانه آمریکا به شمار می آید که فدراسیون روسیه، ایران و برخی کشورهای دیگر مورد تحریم آمریکا قرار گرفته اند، لذا این موارد اقتضا می کند که ما با یکدیگر همکاری داشته باشیم. به ویژه اینکه مسئولان دو کشور بر اقدامات راهبردی و تعمیق روابط تأکید دارند.

قالیباف اضافه کرد: طبیعی است پارلمان های دو کشور باید تلاش کنند، به ویژه در چنین نشست هایی که امروز بیش از 4 ساعت به طول انجامید، بتوانند با تسهیلگری از بُعد تدوین قوانین و نظارت برای حرکت بهتر دولت ها و کمک به مردم اقدام کنند.

رئیس قوه مقننه کشورمان افزود: از اولویت های مهمی که امروز مورد بحث قرار گرفت در حوزه نفت و گاز، سرمایه گذاری ها در این حوزه، سوآپ و هاب گازی بود و یکی از نکات مهمی که مورد توجه طرفین قرار داشت، موضوع کریدور شمال و جنوب بود که نه تنها فدراسیون روسیه بلکه همه کشورهای اورآسیا و آسیای میانه می توانند از این ظرفیت استفاده کنند که با اولویت اتصال آستارا به رشت و توسعه آن تا بنادر از جمله بندرعباس و همچنین سرمایه گذاری مشترک هر دو کشور به نتیجه خواهد رسید.

وی گفت: در حوزه کشاورزی در زمینه تجارت غلات و استفاده از تکنولوژی های جدید بحث شد و درخصوص ترانزیت و حمل و نقل نیز بحث های مهمی صورت گرفت. بحث های مهمی نیز درخصوص رسیدگی به امور تجار به ویژه در زمینه تسهیل در رفت و آمد و رفع موانع گمرکی و روادید به ویژه در زمینه کنترل های الکترونیکی صورت گرفت تا تجار در مرزها دچار مشکل نشوند.

قالیباف اظهار کرد: نکته دیگری که مورد بحث قرار گرفت و در رأس همه مباحث قرار دارد، همکاری های پولی و بانکی بین دو کشور است که ما بتوانیم در تبادل بین روبل و ریال و همچنین مسائل ارتباطی بین دو بانک مرکزی، اقداماتی انجام دهیم. بر همین مبنا می تواند شعباتی از بانک های روسی در ایران و بانک های ایرانی در روسیه برقرار شود تا مسائل بانکی سریع و پرحجم برقرار شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را ببریم، البته طی یک سال گذشته رشد خوبی در گسترش روابط داشتیم، ولی مطمئنم در طول برنامه هفتم توسعه که سیاست های ما، تقویت رابطه با همسایگان است، روابط بین دو کشور به چندین برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

نظرات بینندگان