arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۲۰۱۹
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۶ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۱

«ع. پ»، متهم آزار جنسی به ۱۵نوجوان در مدرسه فوتبال مشهد: کار آمریکایی‌هاست!

فردی که مورد اتهام تعرض به نوجوانان مدرسه فوتبال در مشهد قرار گرفته، با انتشار یک متن بلندبالا در این گروه تلگرامی مدعی شد که این خبر صرفا یک سناریو از سوی اتاق فکری در کشور آمریکا است تا چهره نظام جمهوری اسلامی ایران را خراب کند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«ع.پ»، متهم آزار جنسی به پانزده نوجوان در مدرسه فوتبال مشهد: کار آمریکایی‌هاست!

هم‌میهن: فردی که مورد اتهام تعرض به نوجوانان مدرسه فوتبال در مشهد قرار گرفته، با انتشار یک متن بلندبالا در این گروه تلگرامی مدعی شد که این خبر صرفا یک سناریو از سوی اتاق فکری در کشور آمریکا است تا چهره نظام جمهوری اسلامی ایران را خراب کند.

والدین ۱۵ نفر از بازیکنان یک باشگاه و مدرسه فوتبال در مشهد با مراجعه به حراست اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی از یک باشگاه و مربیان آن به‌خاطر تعرض به فرزندان‌شان شکایت کردند. این خبری است که در یکی دو روز گذشته، با انتشار یک استوری توسط یکی از خبرنگاران شهر مشهد، بازتاب گسترده‌ای داشت. پیگیری خبرنگار هم‌میهن مشخص کرد که این خبر، ابعاد گسترده‌ای در کنار «تعرض به نوجوانان مدرسه فوتبال مشهد» دارد.

عصر جمعه یکی از خبرنگاران شهر مشهد که پیشتر مدیر رسانه‌ای تیم شهر خودرو نیز بود، با انتشار یک استوری در صفحه شخصی اینستاگرام خود، پرده از اتفاق ناگواری برداشت. او در این استوری اعلام کرد خانواده ۱۵ نفر از بازیکنان یک باشگاه و مدرسه فوتبال در مشهد با مراجعه به حراست اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی از یک باشگاه و مربی آن به‌دلیل تعرض به فرزندان‌شان شکایت کرده‌اند.

پیگیری‌های خبرنگار «هم‌میهن» این موضوع را مشخص کرد که مدرسه فوتبال مذکور مجوزی نداشته است و خانواده‌ها در واقع فرزندان‌شان را در مدرسه فوتبالی ثبت‌نام کردند که فاقد مجوزهای لازم از نهادهای ذی‌صلاح بوده است.

همچنین شهرآرانیوز رسانه‌ای که در استان خراسان فعالیت دارد، در این رابطه توضیحات بیشتری را ارائه کرد: «براساس صحبت‌های مطرح‌شده از سوی خانواده‌های این بازیکنان، پس از تغییر رفتار فرزندان‌شان و پیگیری و بررسی محتوای گوشی تلفن همراه بازیکنان، متوجه می‌شوند مربی این باشگاه آن‌ها را مورد آزار و اذیت قرار داده است. این نونهالان از ترس بازگوشدن این موضوع زیر فشار روحی و روانی قرار دارند.»

پدر یکی از بچه‌هایی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته، در رابطه با همین موضوع به هم‌میهن می‌گوید: «موضوعی که مطرح شده، مربوط به یکی از مدارس فوتبال است. ما در حال پیگیری ماجرا هستیم تا ابعاد این موضوع روشن شود. در هر صورت بچه‌های ما مورد آزار قرار گرفتند و من از برخی از مسئولین استان تعجب می‌کنم که به‌جای پرداختن به موضوع و محکوم کردن افراد خاطی، اصل ماجرا را تکذیب می‌کنند. شما اصل ماجرا را تکذیب می‌کنید که طی سالیان اخیر تعرض به بچه‌ها در مدارس فوتبال بارها تکرار شده است. یک بار باید این موضوع مشخص شود که چرا مدارس فوتبال بدون مجوز تاسیس می‌شوند تا خانواده‌ها فرزندان‌شان را در اختیار این مدارس و البته افراد مریض بگذارند.»

پدر یکی از افرادی که در این مدرسه مورد آزار قرار گرفته، درباره چگونگی متوجه شدن والدین از این اتفاق گفت: «باتوجه به اینکه اکثر بچه‌هایی که در این مدرسه فوتبال ثبت‌نام کرده‌اند در یک محله هستند، این موضوع تعرض دهان به دهان چرخید و خانواده‌های شاکی یکدیگر را پیدا کردند و شکایتی را تنظیم و تسلیم دادسرا کردند تا مسئله روشن شود».

نکته عجیب، اما جایی است که در یک گروه تلگرامی که متشکل از مالکین مدارس فوتبال در مشهد است، فردی که مورد اتهام تعرض به نوجوانان این مدرسه فوتبال قرار گرفته، با انتشار یک متن بلندبالا در این گروه تلگرامی مدعی شد که این خبر صرفا یک سناریو از سوی اتاق فکری در کشور آمریکا است تا چهره نظام جمهوری اسلامی ایران را خراب کند.

این فرد با اسم مخفف «ع. پ» در ادامه در گفتگو با خبرنگار هم‌میهن مدعی شد: «هیچ اتفاق ناگواری رخ نداده و شکایتی نیز از سوی این مدرسه فوتبال تنظیم شده تا افرادی که چنین اتهامی می‌زنند پاسخگو باشند.»

نکته حائز اهمیت این است که یکی از والدین شاکی می‌گوید، بررسی آن‌ها نیز چنین موضوعی را تایید می‌کند که این مدرسه فوتبال دارای مجوز از سوی نهادهای ذی‌صلاح نبوده است و خبری از هیئت‌مدیره و مدیرعامل نیست. همه‌کاره‌ی این مدرسه فوتبال همین شخصی است که در این گروه تلگرامی بیانیه‌ای منتشر کرده است که البته نام ایشان باتوجه به ثابت نشدن ماجرا از سوی نهادهای قضایی، نزد روزنامه هم‌میهن محفوظ است.

آقای بخارایی، مدیر این مدرسه فوتبال نیز درخصوص حواشی رخ داده به ما گفت: «تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم هیچ شکایتی به دست ما نرسیده و چنین موضوعی طراحی افرادی در کشور آمریکا است که قصد دارند برای فوتبال و کشور ایران حاشیه درست کنند».

مدیر این مدرسه فوتبال درخصوص اینکه چطور مدرسه فوتبال بدون مجوز، به ثبت‌نام کودکان و نوجوانان پرداخته، پاسخ مشخصی نداد و گفت، هرچه که آقای محسن حیدری دبیر هیئت فوتبال استان بگویند، صحیح است. دبیر هیئت فوتبال استان پیشتر تایید کرده بود که این مدرسه فاقد مجوزهای قانونی است.

بعد از انتشار این خبر ناگوار، اما نقل‌قولی از دبیر هیئت فوتبال خراسان رضوی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که شگفت‌انگیز بود. از سوی محسن حیدری نقل شده بود که اگر چنین خبری را زودتر شنیده بود، در نطفه این خبر را خفه می‌کرد و اجازه انتشارش را نمی‌داد.

حیدری در گفتگو با «هم‌میهن» اعلام کرد اصلا چنین جمله‌ای را به زبان نیاورده و در هیچ مصاحبه‌ای نیز نگفته که جلوی انتشار چنین خبری را می‌گیرد.

حیدری در ادامه گفت: «مطمئن باشید اگر این موضوع از لحاظ قانونی ثابت شود نهایت تلاش‌اش را می‌کند تا فرد یا افراد خاطی به مجازات قانونی محکوم شوند. البته نکته‌ای وجود دارد و آن این است که موضوع آنطور که در رسانه‌ها عنوان شده نیست، بلکه بیشتر یک دعوای سیاسی بین دو جناح است که برخی افراد قصد دارند گروه مقابل را تخریب کنند تا در هیئت‌فوتبال رای لازمه را کسب کنند. از این ۱۵ خانواده‌ی شاکی اکثرا اصلا بحث تجاوز به فرزندان‌شان را مطرح نکرده‌اند. بازهم تاکید می‌کنم این موضوع بیشتر جنبه سیاسی دارد».

انتشار این خبر علاوه بر واکنش گسترده در فضای مجازی، واکنش مقامات را هم به‌دنبال داشت. علی‌اکبر هاشمی‌جواهری، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی در خصوص شایعات و حواشی پیش‌آمده در فوتبال استان گفت: «پس از مطرح شدن خبر اولیه دستور داده شد حراست اداره کل ورزش و جوانان به‌دقت تمامی ابعاد موضوع را مورد تحقیق و بررسی قرار دهد تا صحت و سقم و ابعاد آن مشخص شود و در مبارزه با فساد ذره‌ای کوتاه نمی‌آییم.»

اتفاقات این‌چنینی در مدارس فوتبال، اما مسبوق به سابقه است. در سال ۱۳۹۱ تجاوز در یک مدرسه فوتبال با مصاحبه ناصر فریادشیران بازتاب پیدا کرد. این پرونده، اما بدون محکوم شدن فرد یا گروه خاصی، بدون نتیجه خاصی مختومه شد.

ناصر فریادشیران در همان دوران در گفت‌وگویی با رادیوورزش اعلام کرده بود که مجلس شورای اسلامی نیز از او درخواست کرده تا مستندات صحبت‌هایش مبنی بر تجاوز در مدارس فوتبال را ارائه کند، اما بعدها پیگیری نشد.

فریادشیران همچنین صحبت‌هایش را اینطور ادامه داد که یک مربی تیم‌های پایه، ۱۵ فوتبالیست نوجوان را وادار به عمل غیراخلاقی با یکدیگر کرده است.

فریادشیران می‌گوید بسیاری از این افراد، سالم نیستند. تصور کنید بازیکنی از شهرستان به تهران می‌آید، در خانه‌ای به او چای داده می‌شود و این فرد از هوش می‌رود. سپس به او تجاوز می‌شود و از آن فیلم و عکس گرفته می‌شود.

این نقد به هیئت فوتبال استان خراسان وارد است که یک مدرسه فوتبال با هر اسم و پیشینه‌ای چطور بدون مجوز، سال‌ها در حال فعالیت و اسم‌نویسی از نوجوانان بوده است.

محسن حیدری در این رابطه می‌گوید، خانواده‌ها باید پیگیری کنند که مدرسه فوتبالی آیا مجوز دارد یا خیر! پاک کردن صورت‌مسئله موضوعی است که باعث می‌شود یک اتفاق ناگوار بعد از ۱۰ سال بار دیگر تکرار شود.

نظرات بینندگان