arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۲۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۹ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۱

ادعای وزیر ارتباطات: در سه ماه تعداد کاربران پیام رسان ایتا ۱۶ میلیون افزایش یافته

وزیر ارتباطات اعلام کرد پیام‌رسان ایتا طی سه ماه اخیر از سه میلیون کاربر فعال به ۱۹ میلیون کاربر فعال رسیده است. دستاوردی که به اعتقاد زارع‌پور، نتیجه حمایت‌های وزارت ارتباطات بوده است. البته جنس این قبیل حمایت‌ها هنوز به طور دقیق مشخص نشده و به نظر می‌رسد فیلترینگ واتس‌اپ و اینستاگرام نیز در این افزایش کاربر بی‌تاثیر نبوده تا منجر به رشد تعداد کاربران فعال ماهانه پیام‌رسان‌های بومی در این مدت کم شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دیجیاتو: وزیر ارتباطات اعلام کرد پیام‌رسان ایتا طی سه ماه اخیر از سه میلیون کاربر فعال به 19 میلیون کاربر فعال رسیده است. دستاوردی که به اعتقاد زارع‌پور، نتیجه حمایت‌های وزارت ارتباطات بوده است. البته جنس این قبیل حمایت‌ها هنوز به طور دقیق مشخص نشده و به نظر می‌رسد فیلترینگ واتس‌اپ و اینستاگرام نیز در این افزایش کاربر بی‌تاثیر نبوده تا منجر به رشد تعداد کاربران فعال ماهانه پیام‌رسان‌های بومی در این مدت کم شود.

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مورد افزایش پهنای باند پیام‌رسان ایتا ایجاد شده است گفت: «اینکه پیام‌رسان ایتا توانست از سه میلیون کاربر فعال در طی سه ماه اخیر به 19 میلیون کاربر فعال برسد، نتیجه حمایت‌های ما بوده است و ان‌شاءالله این حمایت‌ها ادامه خواهد داشت. هر قدر که پیام‌رسان‌های داخلی که به مردم خدمت می‌کنند و مردم میلیونی به آن‌ها اقبال کرده‌اند، به زیرساخت اعم از تجهیزات، پهنای باند و حمایت‌های مادی و معنوی نیاز داشته باشند، ما در خدمت‌شان هستیم و این مسیری است که آن را دنبال می‌کنیم.»

توجه به این نکته نیز ضروری است که زارع‌پور 19 آذر اعلام کرد ایتا به 15.2 میلیون کاربر فعال ماهانه دست یافته است و حال در عرض یک ماه و نیم، این رقم، آنطور که وزیر ارتباطات می‌گوید، نزدیک به 25 درصد رشد داشته و به 19 میلیون رسیده است.

تصویری که وزیر ارتباطات ۱۹ آذر ماه در شبکه‌های اجتماعی بومی خود منتشر کرد. کمتر از دو ماه پیش، زارع‌پور تعداد کاربر فعال ماهانه ایتا را ۱۵.۲ میلیون نفر اعلام کرده بود.

در واقع به نظر می.رسد ایتا در طول یک سال گذشته سه میلیون کاربر فعال ماهانه داشته و حالا در عرض سه ماه این رقم 6 برابر شده است؛ آن هم درست در زمانی که واتس‌اپ و اینستاگرام فیلتر شدند و اختلال سراسری در اینترنت مشاهده می‌شود. ناگفته نماند بدون شک، کمک‌های وزارتخانه تحت امر زارع‌پور به پلتفرم‌های بومی نیز موجب تجربه بهتر کاربری در این پیام‌رسان‌های داخلی شده است.

حمایت از 4 پیام رسان در دستور کار وزارت ارتباطات

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود به ساز و کار و شرایط حمایت از پیام رسان‌های داخلی اشاره کرد و گفت: «ما یک‌سری شرایط و ضوابطی داریم که تعداد کاربران پیام‌رسان‌ها از یک حدی که بیشتر شود، از آنها حمایت می‌کنیم و تمام زیرساخت‌های مورد نیازشان را تأمین می‌کنیم.»

به گفته وی اکنون وزارت ارتباطات تمام توان خودش را به کار می‌گیرد تا از چهار پیام‌رسان ایتا، بله، سروش‌پلاس و روبیکا که به مردم خدمت‌رسانی می‌کند و کاربر بالای سه الی چهار میلیون نفر در روز دارند، حمایت کند: «هر چقدر هم لازم باشد ما حمایت های خودمان را در این مسیر ارتقا می‌دهیم.»

شایان ذکر است که احتمالا طی روزهای آینده، وزارت ارتباطات از پروژه‌ای رونمایی خواهد کرد که در آن بتوان از هر یک از این پیام‌رسان‌ها، به پیام‌رسان دیگری پیام فرستاد و یا حتی تماس برقرار کرد. این پروژه که «یکپارچه سازی تبادل پیام بین پیام رسان‌ها» نام دارد ظاهرا با کمک تیم «گپ» پیش می‌رود که اخیرا یک نسخه شبیه‌سازی‌شده از توییتر بومی با نام «ویراستی» را نیز عرضه کردند. این پروژه قرار بود در دهه فجر رونمایی شود و هنوز تاریخ دقیق رونمایی از آن، اعلام نشده است. ناگفته نماند برخی پیام‌رسان‌های مانند آی‌گپ از این موضوع حمایت نکردند و به نظر می‌رسد دلیل اینکه نامشان در بین پیام‌رسان‌های تخت حمایت وزارت ارتباطات نیست، به همین موضوع برگردد.

نظرات بینندگان