arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۲۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۲ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۱

جهان خودرو؛ «سریعترین شورلت کوروت» به بازار آمد

شورلت در هفتادمین سال عرضه مدل کوروت، یک مدل هیبرید از این ماشین رونمایی کرد. خودروساز آمریکایی می‌گوید شورلت کوروت ائی-ری (E-Ray) پرشتابترین مدل این ماشین است که تاکنون ساخته است. کوروت یکی از مشهورترین ماشین‌های آمریکایی است و به پورشه آمریکا مشهور است. اولین مدل کوروت در سال ۱۹۵۳ به بازار آمد و تاکنون هشت نسل از آن ساخته شده است. نسل هشتم که دو سال پیش به بازار آمد، برای اولین بار با موتوری ساخته شده که پشت صندلی راننده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این هفته در جهان خودرو: رونمایی از شورلت کوروت جدید با موتور هیبرید، کانسپتی از اولین شاسیبلند الکتریکی سوزوکی، فروشگاه خودروساز سوئدی که با برف ساخته شده و دادگاهی شدن ایلان ماسک به خاطر توییتهایش درباره تسلا.

کوروت هیبرید

شورلت در هفتادمین سال عرضه مدل کوروت، یک مدل هیبرید از این ماشین رونمایی کرد. خودروساز آمریکایی می‌گوید شورلت کوروت ائی-ری (E-Ray) پرشتابترین مدل این ماشین است که تاکنون ساخته است.

کوروت یکی از مشهورترین ماشینهای آمریکایی است و به پورشه آمریکا مشهور است. اولین مدل کوروت در سال ۱۹۵۳ به بازار آمد و تاکنون هشت نسل از آن ساخته شده است. نسل هشتم که دو سال پیش به بازار آمد، برای اولین بار با موتوری ساخته شده که پشت صندلی راننده است.

جهان خودرو؛ «سریعترین شورلت کوروت» به بازار آمدموتور هشت سیلندر نسل هشتم شورلت کوروت پشت صندلی راننده است

جهان خودرو؛ «سریعترین شورلت کوروت» به بازار آمدموتور هشت سیلندر نسل هشتم شورلت کوروت پشت صندلی راننده است

مدل جدید کوروت علاوه بر موتور هشت سیلندر بنزینی، یک موتور الکتریکی در جلو دارد که نیرویش را به چرخهای جلو منتقل میکند. ترکیب این دو موتور ۶۵۵ اسب بخار نیرو تولید میکند که برخلاف مدلهای پیشین کوروت به هر چهار چرخ منتقل می‌شود.

اضافه شدن گشتاور موتور الکتریکی و انتقال نیرو به هر چهار چرخ کنترل ماشین روی جادههای لغزنده را بهتر می‌کند. شورلت می‌گوید ماشین برای چهار فصل مناسب است و رانندگان نباید از جاده‌های یخزده نگران باشند.

جهان خودرو؛ «سریعترین شورلت کوروت» به بازار آمد

جهان خودرو؛ «سریعترین شورلت کوروت» به بازار آمد

تاثیر مهم اضافه شدن موتور الکتریکی در شتاب ماشین است. شتاب صفر تا ۶۰ مایل در ساعت (۹۶ کیلومتر در ساعت) ماشین دو و نیم ثانیه است. کارخانه می‌گوید ئی-ری مسیر یکچهارم مایل (۴۰۲ متر) را می‌تواند در ۱۰.۵ ثانیه طی کند. این اعداد بهتر از برخی مدلهای اسپرت پورشه ۹۱۱ است.

ظاهر این مدل نسبت به مدلهای معمولی کوروت اسپرتتر است. عرض ماشین ۹ سانتیمتر بیشتر شده تا برای لاستیکهای پهن‌تر جا باز شود. طرح سپرها هم عوض شده تا ماشین از مدلهای دیگر کوروت متفاوت باشد.

باتری کوچکی که به موتور الکتریکی ائی-ری نیرو می‌دهد، بین دو صندلی قرار دارد. ماشین می‌تواند تا حداکثر سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت فقط با نیروی باتری حرکت کند.

شورلت می‌گوید ئی-ری اولین قدم کارخانه برای ساخت یک مدل کاملا الکتریکی از این ماشین اسپرت است. با این حال شورلت هنوز زمانی برای عرضه کوروت الکتریکی اعلام نکرده است. قیمت پایه شورلت کوروت ائی-ری کمی بیشتر از ۱۰۴ هزار دلار است. قیمت پایه گرانترین مدل این ماشین ۱۲۲ هزار دلار اعلام شده است.

سوزوکی الکتریکی

سوزوکی در نمایشگاه خودروی هند کانسپتی از اولین مدل الکتریکی خود رونمایی کرد. این کانسپت که نامش eVX است، قرار است مبنایی برای ساخت مدلی باشد که سال ۲۰۲۵ به بازار خواهد آمد.

به جز ظاهر ماشین جزییات زیادی درباره این شاسی بلند الکتریکی منتشر نشده است. سوزوکی می‌گوید باتری ماشین ۶۰ کیلو وات ساعت است و می‌تواند با هر بار شارژ تا ۵۵۰ کیلومتر حرکت کند. کارخانه همچنین میگوید از تجربهاش در ساخت ماشینهای آفرود در طراحی این مدل استفاده کرده است. از این گفته کارخانه این طور برداشت شده که شاسی بلند الکتریکی برای حرکت در جاده‌های ناهموار آماده است.

جهان خودرو؛ «سریعترین شورلت کوروت» به بازار آمدشاسی‌ بلند الکتریکی سوزوکی در سال ۲۰۲۵ به بازار می‌آید

جهان خودرو؛ «سریعترین شورلت کوروت» به بازار آمدشاسی‌ بلند الکتریکی سوزوکی در سال ۲۰۲۵ به بازار می‌آید

سوزوکی برای eVX پلتفرمی طراحی کرده که قرار است مبنای ساخت مدلهای دیگر الکتریکی این کارخانه هم باشد. این شرکت سال گذشته اعلام کرد که بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در ساخت مدلهای الکتریکی و تولید باتری در هند سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

سوزوکی از طریق زیرمجموعه‌هایش کارخانه «ماروتی سوزوکی» از بازیگران اصلی صنعت خودروی هند است. ماروتی سوزوکی بزرگترین خودروساز هند است و تا سه سال پیش ۵۱ درصد بازار این کشور را در اختیار داشت. اکنون سهم این کارخانه از بازار هند ۴۱ درصد است.

جهان خودرو؛ «سریعترین شورلت کوروت» به بازار آمدسوزوکی در نمایشگاه خودروی هند مدل چهار در شاسی بلند جیمنی را رونمایی کرد

مدیران ماروتی سوزوکی معتقدند دلیل کاهش سهم‌شان نداشتن مدلهای شاسی بلند کافی در محصولات کارخانه است. این شرکت همزمان با کانسپت الکتریکی eVX، دو مدل شاسیبلند جدید هم نمایش داد که یکی از آنها مدل چهار دری از سوزوکی جیمنی است که از مدلهای محبوب کارخانه در جهان است.

جهان خودرو؛ «سریعترین شورلت کوروت» به بازار آمدنمایندگی موقف پلاستار با سه هزار متر مکعب برف ساخته شده است

خانه برفی پلاستار

پلاستار، خودروساز سوئدی یک نمایندگی موقت فروش در فنلاند افتتاح کرده که کاملا از برف ساخته شده است. این خانه برفی در شهر رووانیمی در شمال فنلاند ساخته شده و حدود یک ماه برقرار است.

رووانیمی نزدیک قطب شمال است و همزمان با افتتاح خانه برفی پلاستار یک نمایشگاه طراحی هم در این شهر برگزار می‌شود. پلاستار می‌گوید با ساخت این نمایندگی موقت خواسته شیوه طراحی مینیمال اسکاندیناوی که مدلهای پلاستار با الهام از آن طراحی می‌شوند را نمایش دهد.

جهان خودرو؛ «سریعترین شورلت کوروت» به بازار آمدمدل الکتریکی پلاستار ۲ در خانه برفی کارخانه نمایش داده میشود

ساختمان پلاستار یک مکعب به ارتفاع دوازده متر است و برای ساختش سه هزار متر مکعب برف استفاده شده است. این برف از یک پیست اسکی در نزدیکی شهر آورده شده و پس از تعطیل شدن این نمایندگی دوباره به پیست برگردانده خواهد شد.

خانه برفی توسط معمارهای پلاستار طراحی شده و شبیه به ساختمان دفتر مرکزی کارخانه است. داخل نمایندگی علاوه بر نمایش مدل الکتریکی پلاستار ۲، مجسمههایی از قطعات مختلف ماشین هم از یخ ساخته شده است. در محوطه این نمایندگی محلی ایجاد شده که علاقهمندان میتوانند با ماشینهای پلاستار رانندگی روی یخ را تجربه کنند.

جهان خودرو؛ «سریعترین شورلت کوروت» به بازار آمدشاسی بلند جدید پلاستار ۳ از زمستان آینده به بازار خواهد آمد

پلاستار همراه با ولوو از زیرمجموعه‌های کارخانه چینی جیلی است. این شرکت که فقط ماشینهای الکتریکی می‌سازد، در سال ۲۰۲۲ بیش از ۵۱ هزار دستگاه ماشین فروخت. جدیدترین محصول کارخانه یک شاسی بلند الکتریکی است که قرار است در چین و آمریکا تولید شود و از زمستان آینده به بازار خواهد آمد.

جهان خودرو؛ «سریعترین شورلت کوروت» به بازار آمدایلان ماسک متهم شده توییتهایش میلیاردها دلار ضرر به سرمایه‌گذاران زده است

ایلان در دادگاه

ایلان ماسک هفته گذشته در دادگاهی به خاطر توییت‌هایش درباره کارخانه تسلا شهادت داد. گروهی از سرمایه‌گذاران از آقای ماسک شکایت کرده‌اند که دو توییت او ضرر هنگفتی به آنها زده است.

ایلان ماسک در سال ۲۰۱۸ در دو توییت اعلام کرد که سرمایه کافی برای خرید همه سهام تسلا از بازار بورس را جور کرده و این شرکت را خصوصی خواهد کرد. این خبر تکان بزرگی به بازار داد، اما کمی بعد او اعلام کرد که معاملهای در کار نیست.

در زمانی انتشار این توییتها، قیمت سهام تسلا فراز و نشیب زیادی داشت و وقتی معلوم شد که خبر درست نیست، قیمت سهام کارخانه به شدت سقوط کرد. حالا عدهای از سرمایهگذاران در بازار بورس از آقای ماسک شکایت کرده‌اند که این خبر باعث شده آنها میلیاردها دلار ضرر کنند.

آقای ماسک در دادگاه گفت که توییت‌هایش لزوما تاثیری در قیمت سهام تسلا ندارد. او گفت اینکه او افکار و اطلاعاتش را توییت میکند دلیل نمیشود مردم آنها را باور کنند.

دادگاه در شهر سانفرانسیسکو برگزار می‌شود و حدود دو هفته طول خواهد کشید. رای به یک هیئت منصفه ۹ نفره سپرده شده است.

منبع: بی بی سی

نظرات بینندگان