arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۲۰۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۲ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۱

ادعای رابرت مالی درباره افراد تحریم شده امروز توسط واشنگتن

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه به وقت محلی در رشته توییتی گفت: امروز، آمریکا ده فرد و یک نهاد مرتبط با سرکوب بی رحمانه اعتراضات توسط رژیم ایران را تحریم کرد. این اقدامات هماهنگی نزدیک ما با شرکای انگلیسی و اتحادیه اروپا را برجسته می‌کند، آن‌ها نیز امروز تحریم‌هایی را علیه اشخاص خاص ایرانی اعلام کردند. وی مدعی شد: اقدامات سوء حکومت ایران، کشور‌های سراسر جهان را وادار می‌کند که به آن توجه کرده و علیه این حکومت اقدام کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: رابرت مالی مذاکره کننده ارشد آمریکایی در پی تحریم ۱۰ مقام دیگر ایرانی از سوی وزارت خزانه داری کشورش، با تشریح این تحریم‌ها گفت این تحریم‌ها با هماهنکی متحدان بوده است.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه به وقت محلی در رشته توییتی گفت: امروز، آمریکا ده فرد و یک نهاد مرتبط با سرکوب بی رحمانه اعتراضات توسط رژیم ایران را تحریم کرد. این اقدامات هماهنگی نزدیک ما با شرکای انگلیسی و اتحادیه اروپا را برجسته می‌کند، آنها نیز امروز تحریم‌هایی را علیه اشخاص خاص ایرانی اعلام کردند.

این مقام آمریکایی ادعا کرد: درمیان افراد تحریم شده امروز، سردار محمد نظر عظیمی و کوروش آسیابانی معاون وی قرار دارند. آنها با هم بر سرکوب خونین سپاه در استان کرمانشاه در غرب ایران، به ویژه در شهر جوانرود نظارت کردند.

رابرت مالی مدعی شد: در اواخر آبان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرماندهی عظیمی و آسیابانی با گلوله های جنگی و با استفاده از مسلسل و تسلیحات سنگین به معترضان مسالمت آمیز جوانرود شلیک کرد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد: سپاه پاسداران به خودروهایی که قصد تحویل کیسه های خون به مجروحان در بیمارستان های محلی را داشتند، شلیک کرد و از تحویل آنها جلوگیری کرد. شاهدان شخصاً آسیابانی را به این اقدامات مرتبط دانسته‌اند.

این مقام آمریکایی با بازنشر فضاسازی های برخی رسانه های آمریکایی ادعا کرد: اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جوانرود بخشی از سرکوب گسترده‌تر در ماه نوامبر بود که بیش از ۴۰ غیرنظامی کشته شدند. بر اساس ارقام ذکر شده توسط سازمان ملل، حکومت ایران در یک هفته ده ها شهروند خود را کشت.

رابرت مالی مدعی شد: شمار کشته شدگان در ایران تمام معترضانی را که جان سال به در برده اند اما دارای جراحت های دائمی از جمله کوری به دلیل شلیک به چشم در اعتراضات شده اند را نشان نمی دهد.

وی افزود: ما همچنین ناصر راشدی، معاون وزیر اطلاعات ایران را تحریم می‌کنیم. او همچنین با تکرار ادعاها مدعی شد وزارت اطلاعات ایران به طور مکرر با نقض حقوق بشر، برای سرکوب مخالفان از ضرب و شتم و سوء استفاده جنسی و همچنین نظارت، سانسور و اعترافات اجباری استفاده می کند.

این مقام آمریکایی با بیان اینکه نام راشدی به مافوق خود یعنی اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات ایران در فهرست تحریم های آمریکا می پیوندد، با تشریح این تحریمهای علیه ایران گفت: ما از سوی دیگر پنج نفر از اعضای هیئت مدیره بنیاد تعاون سپاه (بنیاد تعاون سپاه) را به دلیل مشارکت در نقض حقوق بشر مردم ایران تحریم کردیم. بنیاد تعاون سپاه، مجموعه‌ای است که توسط رهبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأسیس شده و در سراسر اقتصاد ایران فعال است. این نهاد به عنوان صندوقی برای کارکنان و منافع تجاری سپاه عمل می کند و از شبه نظامیان وابسته به سپاه در سراسر منطقه حمایت می کند.

وی مدعی شد: اقدامات سوء حکومت ایران، کشورهای سراسر جهان را وادار می‌کند که به آن توجه کرده و علیه این حکومت اقدام کنند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با تکرار ادعاها اذعان کرد: تحریم های امروز ما با متحدان و شرکا از جمله انگلیس و اتحادیه اروپا هماهنگ شده است. همه متحدان آمریکا در محکومیت نقض حقوق بشر حکومت ایران، خشونت دولتی علیه زنان و سانسور اینترنتی متحد هستند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در بیانیه ای گفت: همزمان با انگلیس و اتحادیه اروپا، آمریکا اقدامات بیشتری برای پاسخگو ساختن حکومت ایران به دلیل نقض حقوق بشر انجام داد و ۱۰ فرد و یک نهاد ایرانی را تحریم کرد. از زمان آغاز اعتراضات سراسری در سال ۲۰۲۲، این نهمین دور تحریم ها علیه عوامل سرکوب تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز در ایران است.

وی افزد: وزارت خزانه داری آمریکا علی اصغر نوروزی, سید امین علا امامی طباطبایی، احمد کریمی، یحیی علاالدینی, جمال بابامرادی, محمد نظر عظیمی، کوروش آسیابانی، مجتبی فدا، حسین تناور و ناصر راشدی را تحریم کرده است.اقدامات امروز بر اساس فرمان اجرایی ۱۳۵۵۳ انجام می‌شود که اختیارات لازم برای اعمال تحریم‌ها علیه اشخاص در خصوص نقض جدی حقوق بشر توسط مقامات دولت ایران یا نمایندگان دولت این کشور را در اختیار دولت آمریکا قرار می دهد.

نظرات بینندگان