پنجشنبه ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ | Thursday, 23 March 2023
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
پنجشنبه ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ | Thursday, 23 March 2023
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / اقدام عجیب بایدن در معرفی همسرش و خنده حضار

ویدیو / اقدام عجیب بایدن در معرفی همسرش و خنده حضار

ویدئو / انتشار پیغام‌های عجیب در بیلبورد‌های شهر‌های ‎روسیه درباره خبری که در ۲۳ مارس در راه است

ویدئو / انتشار پیغام‌های عجیب در بیلبورد‌های شهر‌های ‎روسیه درباره خبری که در ۲۳ مارس در راه است

ویدیو / چهره جدید مازیار‌ لرستانی در یک برنامه تلویزیونی

ویدیو / چهره جدید مازیار‌ لرستانی در یک برنامه تلویزیونی

ویدیو / با سلاطین جدید گاز آشنا شوید

ویدیو / با سلاطین جدید گاز آشنا شوید

ویدیوی یک سایت روسی از وضعیت اسفناک ورزشگاه آزادی قبل از بازی ایران و روسیه

ویدیوی یک سایت روسی از وضعیت اسفناک ورزشگاه آزادی قبل از بازی ایران و روسیه

ویدیو / اقامه نماز تراویح در میدان معروف نیویورک برای اولین بار

ویدیو / اقامه نماز تراویح در میدان معروف نیویورک برای اولین بار

کد خبر: ۷۱۲۱۳۵
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۲ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
اقتصاد >> داخلی
پ

تصویب افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما / انجمن شرکت های هواپیمایی: قانونی است

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه بهار امسال افزایش 30 درصدی نرخ بلیت هواپیما در شورای عالی هواپیمایی تصویب شد، گفت: طبق قانون برنامه پنجم، آزادسازی نرخ حمل و نقل هوایی قانونی شده است، بنابراین افزایش اخیر 30 درصدی نرخ بلیت پروازها طبق قانون است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه بهار امسال افزایش 30 درصدی نرخ بلیت هواپیما در شورای عالی هواپیمایی تصویب شد، گفت: طبق قانون برنامه پنجم، آزادسازی نرخ حمل و نقل هوایی قانونی شده است، بنابراین افزایش اخیر 30 درصدی نرخ بلیت پروازها طبق قانون است.

مقصود اسدی سامانی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال 1400 شرکت‌های هواپیمایی 170 هزار و 125 پرواز داخلی انجام دادند که 277 هزار و 710 ساعت پرواز بود. صندلی عرضه‌شده 21 میلیون و 76 هزار و 684 صندلی و تعداد مسافر جابجاشده در آن شال 15 میلیون و 650 هزار و 228 نفر در قالب ضریب اشغال صندلی 75 درصدی بود.

وی افزود: سال گذشته شرکت‌های هواپیمایی 25 هزار و 35 پرواز خارجی انجام دادند و 3 میلیون و 257 هزار و 983 مسافر جابجا شد. صندلی عرضه‌شده در این پروازها 4 میلیون و 556 هزار و 237 صندلی با ضریب اشغال 69 درصد بود.

* افزایش 30 درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی طبق مصوبه شورای عالی هواپیمایی و قانونی است

اسعدی سامانی گفت: سال گذشته طبق تاکید مرحوم رستم قاسمی، وزیر سابق راه و شهرسازی، شرکت‌های هواپیمایی داوطلبانه 15 درصد از نرخ بلیت خود را کاهش دادند و مقرر بود در ازای آن دولت تسهیلات بانکی در اختیار شرکت‌ها بگذارد، ارز نیمایی به آنها بدهد و عوارض ارز فرودگاهی ریالی شود، اما هیچ یک از این موارد محقق نشد.

وی افزود: امسال با افزایش 39 درصدی دستمزدها مواجه بودیم، تعرفه گمرکی واردات قطعه هواپیما و موتور که پیش از این بر اساس ارز 4200 تومانی بود به نرخ ETF رسید که البته باز تغییر کرد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: همچنین با توجه به رشد قیمت‌های جهانی افزایش 30 درصدی در هزینه‌های تأمین موتور و قطعات هواپیما داشتیم، به عنوان مثال لاستیک هواپیما از 1200 دلار به 2700 دلار رسیده است. در این راستا بود که طی تقاضایی به سازمان هواپیمایی و شورای عالی هواپیمایی درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما برای سال جاری ارائه شد. موضوع در شورای عالی هواپیمایی در بهار امسال مطرح شد، به تصویب رسید، در جلسه کارشناسی هم این موضوع تصویب شد و مقرر شد مرحوم رستم قاسمی با دولت هماهنگ کند و پس از دو هفته موضوع ابلاغ شود، اما به ما گفتند که پس از پروازهای اربعین بهتر است این افزایش قیمت اعمال شود که اعمال نشد و پس از فوت مرحوم رستم قاسمی این موضوع روی زمین ماند.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگاران که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته است این موضوع در شورای عالی هواپیمایی تصویب نشده است،‌ گفت: خیر. در شورای عالی هواپیمایی به تصویب رسیده و در جلسه کارشناسی آن هم به تصویب رسیده است.

اسعدی سامانی اضافه کرد: طبق قانون برنامه پنجم نرخ بلیت حمل و نقل هوایی آزاد شده و باید تابع عرضه و تقاضا باشد. بر اساس بند (ب) ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه و تسری آن در ماده 53 قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است نسبت به آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی اقدام کند. طبق قانون مجلس آزادسازی نرخ بلیت تکلیف دولت است و نمی‌تواند از آن عبور کند.

وی افزود: امسال هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی افزایش یافت، پیشنهاد رشد 40 درصدی نرخ بلیت را با ادله به شورای عالی هواپیمایی ارائه دادیم، اما در بهار امسال در شورای عالی هواپیمایی نرخ 30 درصد تصویب شد که ظاهراً در ستاد تنظیم بازار هم به تصویب رسیده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این سؤال که با وجود گفته شما مبنی بر قانونی بودن افزایش 30 درصدی نرخ بلیت پروازها چرا سازمان حمایت و نهادهای نظارتی و همچنین دادستانی مخالف افزایش قیمت هستند، گفت: ما موارد قانونی را به آنها گفته‌ایم. قطعاً نباید هزینه حمل و نقل هوایی را عامه مردم پرداخت کنند، حمل و نقل هوایی یک درصد مسافران جابجاشده کشور را جابجا می‌کند و نباید هزینه آن را همه مردم پرداخت کنند. در سال 99 شرکت هما به عنوان یک ایرلاین دولتی به 3400 میلیارد تومان بابت همین نرخ‌های تکلیفی زیان داشته است و این زیان از جیب همه مردم پرداخت می‌شود.

اسعدی سامانی افزود: در حال حاضر از 330 فروند هواپیمای موجود در ناوگان هوایی کشور، 175 فروند هواپیما فعال است،‌چون شرکت‌های هواپیمایی مشکل نقدینگی برای کمبود موتور دارند و زیان‌ده هستند.

وی افزود: بیش از 90 درصد پروازهای شرکت‌های هواپیمایی دولتی زیانده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: درآمد شرکت‌های هواپیمایی که همان نرخ بلیت است، ریالی است اما باید هزینه‌هایی نظیر خدمات فرودگاهی را دلاری پرداخت کنیم.

اسعدی سامانی گفت: با توجه به همه این مشکلات، شرکت‌های هواپیمایی طبق قانون برنامه و طبق مصوبه شورای عالی هواپیمایی، افزایش حداکثر 30 درصدی نرخ بلیت را اعمال کرده‌اند تا زیان‌های آنها کاهش یابد.

وی اضافه کرد: البته همه درآمد نرخ بلیت به شرکت‌های هواپیمایی نمی‌رسد و شرکت‌ها عوارضی نظیر عوارض هلال احمر، عوارض مسافر، عوارض ایمنی روی بلیت برای آنها محاسبه می‌شود که شامل 3000 تومان برای پروازهای داخلی یا 4 یورو برای پروازهای خارجی پرداخت سازمان هواپیمایی، یک درصد عوارض هلال احمر، 7 هزار تومان عوارض مسافر برای شرکت‌ فرودگاه‌ها، و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر به‌هرحال دادستانی تقاضای توقف افزایش 30 درصدی نرخ بلیت هواپیماها را داده است، گفت: ما مشکلی با دادستانی نداریم، اما تابع قانون هستیم و طبق قانون برنامه و مصوبه شورای عالی هواپیمایی این رشد 30 درصدی به تصویب رسیده است، اما اینکه چرا شورای عالی هواپیمایی ابلاغ نکرده است را نمی‌دانیم. به‌هرحال ادامه کار برای شرکت‌ها سخت شده بود.

اسعدی سامانی درباره سؤالی مبنی بر مقابله با مافیای چارتر گفت: شرکت‌های هواپیمایی به همین دلیل کمبود نقدینگی ناشی از نرخ‌های تکلیفی مجبور به در اختیار قرار دادن صندلی‌های خود به چارترکننده و دریافت نقدینگی هستند. فقط مشکلی که وجود دارد چارترکننده‌ها به جای آنکه صندلی‌ها را به صورت پکیج ارائه کنند به صورت تکی عرضه می‌کنند و موجب اختلال در شبکه می‌شوند. به همین دلیل بود که سقف نرخی تعیین شد تا به مسافر اجحاف نشود.

وی افزود: به‌هرحال معتقدیم هزینه حمل و نقل هوایی از سوی آن یک درصدی که استفاده می‌شود باید پرداخت شود تا هزینه آن به دوش همه مردم نیفتد.

با افزایش 30 درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی که به تازگی از سوی شرکت‌های هواپیمایی اعمال شده است، سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده و دادستانی ورود کرده و اعلام کردند که این افزایش قیمت غیرقانونی است و شرکت ها باید به نرخ های قبلی برگردند.

لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

ضرر مالی روزانه ۲۰ میلیاردی با برگزار نشدن کنسرت‌ها / ۵ اتفاق مهم که در دنیای موسیقی افتاد

ضرر مالی روزانه ۲۰ میلیاردی با برگزار نشدن کنسرت‌ها / ۵ اتفاق مهم که در دنیای موسیقی افتاد

واکنش پیکه به اتهام‌ جنجالی علیه بارسلونا؛ ما هرگز داور نخریدیم

واکنش پیکه به اتهام‌ جنجالی علیه بارسلونا؛ ما هرگز داور نخریدیم

رونالدو در پرتغال مغز همه را به کار گرفت!

رونالدو در پرتغال مغز همه را به کار گرفت!

رقابت مجریان سیما بر سر تحویل سال/ مجریان پرکار، در این ویژه برنامه‌ها چه کسانی هستند؟

رقابت مجریان سیما بر سر تحویل سال/ مجریان پرکار، در این ویژه برنامه‌ها چه کسانی هستند؟

دختر۸ ساله، ماجرای کشته شدن برادر ۶ ساله اش به دست نامادری را فاش کرد

دختر۸ ساله، ماجرای کشته شدن برادر ۶ ساله اش به دست نامادری را فاش کرد

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
رپورتاژ / تریبون 2
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر/ حضور شخصیت ها در مراسم بزرگداشت برادر علی اکبر صالحی، از روحانی و ظریف تا جهانگیری و سیدحسن خمینی

تصاویر/ حضور شخصیت ها در مراسم بزرگداشت برادر علی اکبر صالحی، از روحانی و ظریف تا جهانگیری و سیدحسن خمینی

۲/۴
تصاویر: بازار خرید نوروزی مشهد

تصاویر: بازار خرید نوروزی مشهد

۳/۴
تصاویر: ساحل «سورو» در بندرعباس

تصاویر: ساحل «سورو» در بندرعباس

۴/۴
تصاویر: حال و هوای بازار قزوین در روزهای پایان سال

تصاویر: حال و هوای بازار قزوین در روزهای پایان سال

خرید و فروش بیتکوین
ببینید!

ویدیو / اقدام عجیب بایدن در معرفی همسرش و خنده حضار

ویدیو / کشف فسیل‌های ۴۰ میلیون ساله در نطنز

ویدیو / تبریک نوروز به زبان فارسی توسط گوینده خبر تلویزیون LBCI لبنان

ویدئو / انتشار پیغام‌های عجیب در بیلبورد‌های شهر‌های ‎روسیه درباره خبری که در ۲۳ مارس در راه است

ویدیو / رقص آذری احسان علیخانی با گروهی که سال گذشته رقص آنها در «عصر جدید» سانسور شده بود

ویدیو / قسمت‌هایی از شمال شهر تهران در مه فرو رفت

تماشا کنید: نقشه خطرناک باکو برای ایران / چرا احداث کریدور زنگزور، ایران را به خطر می اندازد؟

آرشیو
خرید و فروش بیتکوین
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

تماشا کنید: نقشه خطرناک باکو برای ایران / چرا احداث کریدور زنگزور، ایران را به خطر می اندازد؟

ویدیو / رقص آذری احسان علیخانی با گروهی که سال گذشته رقص آنها در «عصر جدید» سانسور شده بود

اشاره ضمنی سفیر جمهوری آذربایجان در تهران درمورد حمله به ارمنستان: وقت عمل است

آمریکا سفیر اسرائیل را احضار کرد

فرود اضطرارى یک هواپیماى ایرانى در فرودگاه استانبول

ویدیوی یک سایت روسی از وضعیت اسفناک ورزشگاه آزادی قبل از بازی ایران و روسیه

احسان علیخانی: امسال شوی تلویزیونی نداشتم، اما در درست‌ترین جای ممکن بودم

از عربستان تا عراق؛ ۱۱ کشور عربی پنجشنبه را روز اول ماه مبارک رمضان اعلام کردند

لحظه دقیق تحویل سال ۱۴۰۲

ویدیو/ لحظه وقوع زلزله شدید در پاکستان

نشست شورای عالی کار؛ پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی حداقل دستمزد کاگران و قهر گروه کارگری به نشانه اعتراض / احتمال تعیین دستمزد در ساعات پایانی امشب

پزشکیان: چه کسانی از دیوار سفارت عربستان بالا رفتند و سفارت را آتش زدند؟ همین روزنامه‌ها و افرادی که الان می‌گویند این توافق دستاورد است / نمی‌شود با دنیا دعوا کرد و کار کشور را جلو برد

تماشا کنید: نقشه خطرناک باکو برای ایران / چرا احداث کریدور زنگزور، ایران را به خطر می اندازد؟

ایجاد اختلال در روند ثبت‌نام متقاضیان خودروهای داخلی / وزارت صمت: بار ترافیکی سامانه ثبت‌نام زیاد است؛ متقاضیان ساعت غیر «پیک» را انتخاب کنند

مازیار لرستانی با سیمای جدید

ویدیو / رقص آذری احسان علیخانی با گروهی که سال گذشته رقص آنها در «عصر جدید» سانسور شده بود

ویدیو / اعدام صحرایی سرباز اوکراینی پس از بیان «افتخار برای اوکراین!»

ویدیو / روبرو شدن ناگهانی خبرنگار صدا و سیما با تفنگدار دریایی آمریکایی که فارسی بلد بود

ویدیویی که از انگلیسی سخن گفتن ظریف پس از ماجرای امیرعبداللهیان در فضای مجازی منتشر شد

ویدیو / سعید قاسمی خطاب به رئیسی: عزیزم! قیمت خیار و گوجه را هم نتوانستی کنترل کنی

لحظه دقیق تحویل سال ۱۴۰۲

پاسخ سعید جلیلی به اظهارنظر یک دانشجو که گفت «خیلی بی عرضه اید که نمی توانید امنیت را تامین کنید» / جلیلی: «هماوردی تمدنی» در حال شکل گرفتن است!

ویدیو / قیمت تقریبا صفرِ تویوتا کمری مدل ۲۰۱۱ در امارات چقدر است؟

ویدیو / سیلی زدن کشتی گیر جمهوری آذربایجان به حریف ارمنستانی

دایی مهسا امینی: مهسا کاملاً سالم بود؛ بیماری قلبی مادرزادی او دروغ مطلق است

ویدیو / واکنش امیر قطر به برد ایران مقابل ولز

شرط تحویل آپارتمان ۱۵۰ متری در نیاوران به رضا رویگری / مجری صداوسیما: مالک منزل گفته خانه را با چند پرستار آماده کرده‌ام؛ فقط رضا باید تنها بیاید / وقتش رسیده بگویم که چقدر به رضا ظلم شده / او مدت‌هاست که در روابط‌ش دچار مشکل شده / مو‌های رضا به طرز عجیبی سوزانده شده بود؛ به گریمور گفتم جوری درست کن که فکر کند مو دارد

ویدیو / آزار و اذیت شیطانی دختر دانشجو توسط این ۵ آدم‌ربا

ساعت و تاریخ بازی ایران - آمریکا

ویدیویی که پلیس از مهسا امینی منتشر کرد

تماشا کنید: خداحافظی ایران با ارس؟ / پروژه «داپ» ترکیه چگونه در سکوت منابع آبی ایران را خشک می کند؟

۱۲ حقیقت شگفت انگیز درباره قوم باستانی آزتک که ثابت می کند جلوتر از زمان خود بودند

خرید و فروش بیتکوین
خواندنی ها
۱۰ بازیگری که به خاطر جراحات وارده در حین فیلمبرداری مجبور به انجام جراحی شدند

۱۰ بازیگری که به خاطر جراحات وارده در حین فیلمبرداری مجبور به انجام جراحی شدند

۱۱ عکسی که تفاوت روند پیری در گذشته و حال را نشان می‌دهند

۱۱ عکسی که تفاوت روند پیری در گذشته و حال را نشان می‌دهند

خلق تصویر از روی متن با مدل هوش مصنوعی

خلق تصویر از روی متن با مدل هوش مصنوعی

عکسی که طراحی احتمالی گلکسی زد فولد ۵ را به تصویر می‌کشد

عکسی که طراحی احتمالی گلکسی زد فولد ۵ را به تصویر می‌کشد

خرید و فروش بیتکوین
آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

گزارش محرمانه وزارت خارجه اسرائیل درمورد توافق ایران و سعودی چه می‌گوید؟

جاده چالوس تا ایمن سازی کامل مسدود شد / معاون استانداری مازندران: کار ایمن سازی جاده باید تا بعدازظهر فردا پایان پذیرد

۱۰ بازیگری که به خاطر جراحات وارده در حین فیلمبرداری مجبور به انجام جراحی شدند

بیل گیتس: مدل هوش مصنوعی GPT انقلابی‌ترین پیشرفت فناوری در چند دهه اخیر است

روسیه: تصمیم فنلاند در پیوستن به ناتو نتایج معکوسی بر وضعیت امنیتی و سیاسی منطقه دارد

زلزله باز هم ترکیه و سوریه را لرزاند

ویدیو / اقدام عجیب بایدن در معرفی همسرش و خنده حضار

افزایش دما در شرق و غرب کشور/ سامانه بارشی جدید کل کشور را در برمی‌گیرد‌

عربستان و سوریه بعد از عید فطر سفارتخانه‌های خود را بازگشایی می‌کنند

گروسی: بعد از سفرم به ایران و توافق به دست‌آمده، به نظر می‌رسد باب‌هایی در حال باز شدن است / به طور فعال با مشارکت کنندگان برجام در حال رایزنی هستم

خاطره موسویان از دوران ماموریتش در آلمان در سال ۱۳۷۲: در میانه جنگ آذربایجان و ارمنستان، به سفیر باکو گفتم کلید حل مشکل در دست مسکو است؛ ایران و ترکیه قول چند میلیارد کار اقتصادی به روسیه بدهند؛ مسکو هم خروج ارتش ارمنستان را تضمین کند / سفارت آذربایجان وسیله نقلیه نداشت؛ از من خواست که اتومبیل را به آن‌ها بفروشیم؛ گفتم تلاش می‌کنم هدیه باشد؛ چون پولی هم نداشتند

سانسور عراقچی در دیدار با سیدحسن نصرالله در دو خبرگزاری حامی دولت

روسیه: لاوروف و امیرعبداللهیان چهارشنبه هفته آینده در مسکو دیدار می‌کنند

واکنش رشیدی کوچی، نماینده مجلس به سوال سخنگوی دولت: با قید فوریت فیلترینگ را حذف کنید / از تصمیمات خلق الساعه تحت تاثیر جریان تندرو پرهیز کنید

همتی: مهار تورم در گرو مهار متوسط رشد نقدینگی است / با روند اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، مهار رشد نقدینگی ممکن نیست / هنوز راه درازی در پیش است

دیدار خرازی و عراقچی با سید حسن نصرالله

بارش برف و باران ۸ جاده را مسدود کرد

اگر حکم جلب صادر شود، بازداشت ترامپ چگونه خواهد بود؟ / ترامپ باید با دستبند نزد قاضی برود، اما حتی در صورت زندانی شدن، نامزدی او در انتخابات ممنوع نخواهد بود

رای دادگاه نیویورک: بانک مرکزی ایران و یک بانک اروپایی باید ۱.۶۸ میلیارد دلار به خانواده‌های قربانیان بمبگذاری ۱۹۸۳ بیروت غرامت بدهند

راهداری: ۱۵ مورد ریزش سنگ در جاده چالوس داشتیم

نامه دبیر ستاد امر به معروف به دبیر شورای عالی مناطق آزاد: با تساهل مدیریتی، حریم‌های دینداری را به مسلخ نبرید / نکند چهره کریه امروز ابتذال در بعضی از مناطق آزاد، فردای شهر‌ها را رقم زند

رای پارلمان سوئد به عضویت در ناتو

معاون شورای امنیت روسیه: وزیر دادگستری آلمان می‌گوید اگر پوتین بیاید دستگیرش می‌کنیم؛ این احمق‌ها معنای بازداشت رئیس یک کشور هسته‌ای را می‌فهمند؟ / این کار اعلان جنگ علیه روسیه است

قیمت نجومی اجاره اقامتگاه در ایام نوروز؛ از شبی ۴۰ تا ۹۰ میلیون تومان

عضو خانه کارگر: با مزد ۸ میلیون تومانی یک دست کت و شلوار نه چندان با کیفیت هم نمی‌توان تهیه کرد / دولت چگونه مزد کارگر را به اندازه نصف خط فقر اعلام کرده؟

جاده چالوس صبح امروز ۳ فروردین بازگشایی شد / پلیس راه: در حال حاضر روزانه ۲۰ تا ۲۵ هزار خودرو از این جاده تردد می‌کنند

نماینده مجلس: شورای نگهبان در قبال کسانی که پنجه به صورت نظام می‌زنند، وظیفه‌اش را انجام می‌دهد؛ اگر بنا باشد این جریان را باز بگذاریم، معنا ندارد / کسی که فرزندش در آمریکاست، باید خودش حواسش جمع باشد

باقری: نشستی با مدیران سیاسی سه کشور اروپایی داشتیم؛ درمورد نگرانی‌های متقابل بحث کردیم

دفتر آیت‌الله سیستانی: فردا پنجشنبه اول ماه مبارک رمضان است

ارمنستان: یک سرباز ما با شلیک گلوله از سوی جمهوری آذربایجان کشته شد

سخنگوی صنعت آب: احتمال بروز سیل و طغیان رودخانه ها در دو هفته اول فروردین وجود دارد

جاده کرج - چالوس برای پیشگبری از حوادث احتمالی بار دیگر بسته شد/ سقوط سنگ در محدوده سیاه بیشه

هواشناسی: دمای هوای تهران تا فردا ۸ درجه گرم‌تر می‌شود

بخش ارمنی‌نشین قره باغ: ادعای باکو نادرست است/ از جاده خانکندی نیرو و مهمات منتقل نشده / کالا‌های بشر دوستانه جابجا کردیم

آندرانیک تیموریان به عنوان جانشین رحمان رضایی، دستیار قلعه‌نویی در تیم ملی شد

قیمت مصوب زولبیا و بامیه اعلام شد؛ درجه یک ۱۲۰، درجه دو ۱۰۰ هزار تومان

امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با وزیر خارجه استرالیا: یکی از سرکردگان گروهک تروریستی الاهوازیه ساکن استرالیاست

ادعای یک رسانه غربی: جلسه «طوفان فکری» درمورد احیای برجام؛ باقری و مدیرکل‌های سیاسی تروئیکای اروپایی در نروژ دیدار کردند

تردد در مسیر شمال به جنوب محور چالوس تا اطلاع بعدی ممنوع شد

آرشیو
خرید و فروش بیتکوین
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۷۱۲۱۳۵
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۲ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
اقتصاد >> داخلی
پ

تصویب افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما / انجمن شرکت های هواپیمایی: قانونی است

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه بهار امسال افزایش 30 درصدی نرخ بلیت هواپیما در شورای عالی هواپیمایی تصویب شد، گفت: طبق قانون برنامه پنجم، آزادسازی نرخ حمل و نقل هوایی قانونی شده است، بنابراین افزایش اخیر 30 درصدی نرخ بلیت پروازها طبق قانون است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه بهار امسال افزایش 30 درصدی نرخ بلیت هواپیما در شورای عالی هواپیمایی تصویب شد، گفت: طبق قانون برنامه پنجم، آزادسازی نرخ حمل و نقل هوایی قانونی شده است، بنابراین افزایش اخیر 30 درصدی نرخ بلیت پروازها طبق قانون است.

مقصود اسدی سامانی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال 1400 شرکت‌های هواپیمایی 170 هزار و 125 پرواز داخلی انجام دادند که 277 هزار و 710 ساعت پرواز بود. صندلی عرضه‌شده 21 میلیون و 76 هزار و 684 صندلی و تعداد مسافر جابجاشده در آن شال 15 میلیون و 650 هزار و 228 نفر در قالب ضریب اشغال صندلی 75 درصدی بود.

وی افزود: سال گذشته شرکت‌های هواپیمایی 25 هزار و 35 پرواز خارجی انجام دادند و 3 میلیون و 257 هزار و 983 مسافر جابجا شد. صندلی عرضه‌شده در این پروازها 4 میلیون و 556 هزار و 237 صندلی با ضریب اشغال 69 درصد بود.

* افزایش 30 درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی طبق مصوبه شورای عالی هواپیمایی و قانونی است

اسعدی سامانی گفت: سال گذشته طبق تاکید مرحوم رستم قاسمی، وزیر سابق راه و شهرسازی، شرکت‌های هواپیمایی داوطلبانه 15 درصد از نرخ بلیت خود را کاهش دادند و مقرر بود در ازای آن دولت تسهیلات بانکی در اختیار شرکت‌ها بگذارد، ارز نیمایی به آنها بدهد و عوارض ارز فرودگاهی ریالی شود، اما هیچ یک از این موارد محقق نشد.

وی افزود: امسال با افزایش 39 درصدی دستمزدها مواجه بودیم، تعرفه گمرکی واردات قطعه هواپیما و موتور که پیش از این بر اساس ارز 4200 تومانی بود به نرخ ETF رسید که البته باز تغییر کرد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: همچنین با توجه به رشد قیمت‌های جهانی افزایش 30 درصدی در هزینه‌های تأمین موتور و قطعات هواپیما داشتیم، به عنوان مثال لاستیک هواپیما از 1200 دلار به 2700 دلار رسیده است. در این راستا بود که طی تقاضایی به سازمان هواپیمایی و شورای عالی هواپیمایی درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما برای سال جاری ارائه شد. موضوع در شورای عالی هواپیمایی در بهار امسال مطرح شد، به تصویب رسید، در جلسه کارشناسی هم این موضوع تصویب شد و مقرر شد مرحوم رستم قاسمی با دولت هماهنگ کند و پس از دو هفته موضوع ابلاغ شود، اما به ما گفتند که پس از پروازهای اربعین بهتر است این افزایش قیمت اعمال شود که اعمال نشد و پس از فوت مرحوم رستم قاسمی این موضوع روی زمین ماند.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگاران که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته است این موضوع در شورای عالی هواپیمایی تصویب نشده است،‌ گفت: خیر. در شورای عالی هواپیمایی به تصویب رسیده و در جلسه کارشناسی آن هم به تصویب رسیده است.

اسعدی سامانی اضافه کرد: طبق قانون برنامه پنجم نرخ بلیت حمل و نقل هوایی آزاد شده و باید تابع عرضه و تقاضا باشد. بر اساس بند (ب) ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه و تسری آن در ماده 53 قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است نسبت به آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی اقدام کند. طبق قانون مجلس آزادسازی نرخ بلیت تکلیف دولت است و نمی‌تواند از آن عبور کند.

وی افزود: امسال هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی افزایش یافت، پیشنهاد رشد 40 درصدی نرخ بلیت را با ادله به شورای عالی هواپیمایی ارائه دادیم، اما در بهار امسال در شورای عالی هواپیمایی نرخ 30 درصد تصویب شد که ظاهراً در ستاد تنظیم بازار هم به تصویب رسیده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این سؤال که با وجود گفته شما مبنی بر قانونی بودن افزایش 30 درصدی نرخ بلیت پروازها چرا سازمان حمایت و نهادهای نظارتی و همچنین دادستانی مخالف افزایش قیمت هستند، گفت: ما موارد قانونی را به آنها گفته‌ایم. قطعاً نباید هزینه حمل و نقل هوایی را عامه مردم پرداخت کنند، حمل و نقل هوایی یک درصد مسافران جابجاشده کشور را جابجا می‌کند و نباید هزینه آن را همه مردم پرداخت کنند. در سال 99 شرکت هما به عنوان یک ایرلاین دولتی به 3400 میلیارد تومان بابت همین نرخ‌های تکلیفی زیان داشته است و این زیان از جیب همه مردم پرداخت می‌شود.

اسعدی سامانی افزود: در حال حاضر از 330 فروند هواپیمای موجود در ناوگان هوایی کشور، 175 فروند هواپیما فعال است،‌چون شرکت‌های هواپیمایی مشکل نقدینگی برای کمبود موتور دارند و زیان‌ده هستند.

وی افزود: بیش از 90 درصد پروازهای شرکت‌های هواپیمایی دولتی زیانده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: درآمد شرکت‌های هواپیمایی که همان نرخ بلیت است، ریالی است اما باید هزینه‌هایی نظیر خدمات فرودگاهی را دلاری پرداخت کنیم.

اسعدی سامانی گفت: با توجه به همه این مشکلات، شرکت‌های هواپیمایی طبق قانون برنامه و طبق مصوبه شورای عالی هواپیمایی، افزایش حداکثر 30 درصدی نرخ بلیت را اعمال کرده‌اند تا زیان‌های آنها کاهش یابد.

وی اضافه کرد: البته همه درآمد نرخ بلیت به شرکت‌های هواپیمایی نمی‌رسد و شرکت‌ها عوارضی نظیر عوارض هلال احمر، عوارض مسافر، عوارض ایمنی روی بلیت برای آنها محاسبه می‌شود که شامل 3000 تومان برای پروازهای داخلی یا 4 یورو برای پروازهای خارجی پرداخت سازمان هواپیمایی، یک درصد عوارض هلال احمر، 7 هزار تومان عوارض مسافر برای شرکت‌ فرودگاه‌ها، و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر به‌هرحال دادستانی تقاضای توقف افزایش 30 درصدی نرخ بلیت هواپیماها را داده است، گفت: ما مشکلی با دادستانی نداریم، اما تابع قانون هستیم و طبق قانون برنامه و مصوبه شورای عالی هواپیمایی این رشد 30 درصدی به تصویب رسیده است، اما اینکه چرا شورای عالی هواپیمایی ابلاغ نکرده است را نمی‌دانیم. به‌هرحال ادامه کار برای شرکت‌ها سخت شده بود.

اسعدی سامانی درباره سؤالی مبنی بر مقابله با مافیای چارتر گفت: شرکت‌های هواپیمایی به همین دلیل کمبود نقدینگی ناشی از نرخ‌های تکلیفی مجبور به در اختیار قرار دادن صندلی‌های خود به چارترکننده و دریافت نقدینگی هستند. فقط مشکلی که وجود دارد چارترکننده‌ها به جای آنکه صندلی‌ها را به صورت پکیج ارائه کنند به صورت تکی عرضه می‌کنند و موجب اختلال در شبکه می‌شوند. به همین دلیل بود که سقف نرخی تعیین شد تا به مسافر اجحاف نشود.

وی افزود: به‌هرحال معتقدیم هزینه حمل و نقل هوایی از سوی آن یک درصدی که استفاده می‌شود باید پرداخت شود تا هزینه آن به دوش همه مردم نیفتد.

با افزایش 30 درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی که به تازگی از سوی شرکت‌های هواپیمایی اعمال شده است، سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده و دادستانی ورود کرده و اعلام کردند که این افزایش قیمت غیرقانونی است و شرکت ها باید به نرخ های قبلی برگردند.

رازیانه د
رومیس د
ارسال به تلگرام
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"