arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۲۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۴ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱

شورای رقابت: بازار خودرو در حال حاضر هیچ راه حل بهینه‌ای ندارد

شورای رقابت در اطلاعیه ای اعلام کرد: ما در برنامه کوتاه مدت به دنبال برطرف کردن التهابات و ایجاد آرامش در بازار خودرو هستیم اما باز تاکید می شود بازار خودرو براساس قانون مصداق بارز انحصاری است و مشمول بند ۵ این ماده می باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: شورای رقابت در اطلاعیه ای اعلام کرد: ما در برنامه کوتاه مدت به دنبال برطرف کردن التهابات و ایجاد آرامش در بازار خودرو هستیم اما باز تاکید می شود بازار خودرو براساس قانون مصداق بارز انحصاری است و مشمول بند ۵ این ماده می باشد.

 شورای رقابت در دومین اطلاعیه خود که به موضوع بازار خودرو پرداخته است مجدداً تأکید کرد طبق ماده 58 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و مطالعات انجام شده در مرکز ملی رقابت، بازار خودرو مصداق بازار انحصاری بوده و مشمول بند 5 این ماده است.

در بند 5 این ماده آمده است: تعیین مصادیق و تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری در هر مورد با رعایت مقررات مربوط (اصلاحی به موجب قانون اصلاح اجرای سیاست های کلی اصل 44 می باشد).

در ادامه این اطلاعیه شورای رقابت تاکید کرده است که ساختار بازار خودرو کشور به دلیل محدودیت‌های طرف عرضه (تولید، واردات)، قوانین و مقررات غیرضروری و بعضاً مزاحم، شرایط تورمی مزمن در اقتصاد ایران، نوسانات ارزی و رویکرد سفته بازانه در بازارها از جمله بازار خودرو و مؤلفه های دیگر مرتبط با این بازار، در حال حاضر هیچ راه حل بهینه‌ای نداشته و لذا شورای رقابت تلاش می‌کند بهترین نسخه را برای مدیریت بازار خودرو، در شرایط کنونی، در دو مقطع کوتاه مدت و بلند مدت برنامه‌ریزی و عملیاتی کند.

در این راستا برنامه کوتاه مدت شورای رقابت به دنبال برطرف کردن التهابات و ایجاد آرامش در بازار خودرو با در نظر گرفتن منافع تمام ذینفعان و واقعیت های موجود در بازار و برنامه بلند‌مدت در پی انجام اصلاحات اساسی و نهادینه کردن فضای رقابتی در این بازار می‌باشد.

 

شورای رقابت سه روز گذشته با ارسال نامه ای به سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کرده بود براساس مصوبات 420، 442، 462 و 468 بازار خودروهای انحصاری شامل کلیه خودروهای سواری دو شرکت ایران خودرو و سایپا به جز دو خوردو هایما و تارا است و عرضه آنها باید طبق روال پیشینی و مطابق با مصوبات 414 و 420 صورت گیرد.

 

قیمت این خودروها نیز باید براساس مصوبات 148 و 442 طبق فرمول محاسبه گردد ولذا عرضه خودروهای خانواده دنا، پژو207 و شاهین در بورس کالا مجاز نمی باشد.

 

انتشار این نامه باعث شد تا بورس کالا در موضع گیری رسمی اعلام کند عرضه خودرو در بورس کالا یکی از مصوبات شورای بورس است وبورس کالا موظف است تا در چارچوب این مصوبه رفتار کند ولذا ضمن احترام به جایگاه شورای رقابت، بورس کالا تابع مصوبات شورای عالی بورس است.

نظرات بینندگان