arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۲۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۴ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱

وزیر آموزش و پرورش: ۴۷ هزار امام جماعت در نمازخانه مدارس حضور دارند

وزیر آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر بیش از ۴۷ هزار امام جماعت و بیش از ۶۹ هزار نمازخانه مدارس وجود دارد که یکی از برکات اجلاس نماز است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر آموزش و پرورش: ۴۷ هزار امام جماعت در نمازخانه مدارس حضور دارند

وزیر آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر بیش از ۴۷ هزار امام جماعت و بیش از ۶۹ هزار نمازخانه مدارس وجود دارد که یکی از برکات اجلاس نماز است.

 یوسف نوری روز پنجشنبه در بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز با عنوان"نماز، مدرسه، دانشگاه، خانواده و معلمان آینده " که در وزارت کشور برگزار شد با بیان اینکه به بخشی از وصیت نامه دانش آموز شهید" فرهاد حسینعلی "درباره نماز اشاره کرد و افزود: آنچه در تحقیقات و تحلیل پژوهش‌ها درباره نماز ‌می‌خوانیم، متوجه می‌شویم که نماز امری فطری است، چرا که کودکان معصوم هستند اشتیاق به نماز در آنان بیشتر است، بنابراین خاستگاه این کار باید در سنین کودکی باشد.

وی با یادآوری اینکه نخستین اجلاس سراسری نماز با پیام رهبر معظم انقلاب در سال ۷۱ برگزار شد، ادامه داد: با وجود تلاش‌هایی که در بخش نماز صورت گرفته اما ایراداتی هم وجود داشت که باید مورد توجه قرار گیرد، در جامعه ایرانی مردم به فریضه نماز اعتقاد دارند، اما آگاهی حداقلی و کمتر از نماز دارند که این امر در دوره‌های مختلف تحصیلی نیز متفاوت است.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: ضروری است نیاز فطری و عالی نماز با روش‌های نوین یعنی ابزارها، تکنینک‌ها و تاکتیک‌های جدید پاسخ داده شود.

نوری به فعالیت‌های دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: معلم نخستین کسی است که در نهاد تعلیم و تربیت با متربی سر و کار دارد، بنابراین لازم است که به همه افراد توجه ویژه شود، مواجه آموزش و پرورش به دانش آموزان در بعد نماز و اعتقادات یک مواجه کامل نیست، آموزش‌ها در رابطه با فلسفه نماز کوتاه و سطحی است و در این باره نسبت به احکام نماز کتب کمتری داریم که باید در این امر کار کنیم.

وی با بیان اینکه اگر چالش‌های فرهنگی و اجتماعی نماز در دوران کودکی بطور مناسب شکل گیرد، دانش آموزان رشد خوبی خواهند داشت، خاطرنشان کرد: مدرسه کانون این مسئله است، ما در مدرسه دانش آموز را در اختیار داریم و مدرسه تنها نهاد رسمی است که با اولیا ارتباط دارد که باید معلمان آموزش دیده داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: دانشگاه‌ها فرهنگیان سال ها درگیر مسایل سلیقه‌ای بود، با وجود کتاب‌های خوبی که داریم اما در دانشگاه آموزش داده نشده و معلم برای این کار آماده نشده است، اما در دوره جدید بر این موضوع تمرکز خواهیم کرد تا معلمان قدیم بواسطه توانمندسازی و معلمان جدید آموزش ببینند.

نوری با یادآوریاینکه امسال در آموزش و پرورش ۷۰ هزار نفر به هنرستان ها اضافه شدند که این به شغل پایدار کمک می کند، گفت: باید برای معلمان دوره‌های توانمندسازی برگزار کنیم تا مهارت پاسخگویی به شبهات را داشته باشند و برای نماز الگو و اسوه باشند، این خلا باید در مدارس پر شود.

وی ادامه داد: معلم باید آماده و دارای شایستگی های حرفه ای علاوه بر شایستگی های تخصصی و عمومی باشد تا بتواند دانش آموز را به نماز جذب کند، دانش آموزان این زمینه ها را دارند شرایط جدید نیز همه ما را متوجه کرد که باید در آموزش و پرورش کاری انجام شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: نماز باید سرلوحه کار آموزش و پرورش، دولت و تمام ارکان نظام باشد و برای اقامه نماز در مدارس تلاش کنیم باید به نهاد آموزش و پرورش توجه شود، زیرا این نهاد بستر اجرای احکام نظام آموزش و پرورش و بستر اعمال حکمرانی نظام آموزش و پرورش است.

به گزارش ایرنا، مخاطب اصلی اجلاس بیست و نهم که امروز با حضور رئیس جمهور برگزارشد، دانشجویان به ویژه دانشگاه فرهنگیان ، وزارت آموزش و پرورش و دانش آموزان هستند.

موضوع های این اجلاس در ۱۷ بخش شامل نقش معلم در پیوند نماز و مدرسه، ارائه الگو برای جایگاه معلم و رابطه نماز، مدرسه و خانواده، نماز و نقش معلم در تجربه زیسته معلمان و نقش فناوری و فضای مجازی در پیوند معلم، نماز و مدرسه، نقش ساحت زیباشناسی و هنر در تسهیل پیوند نماز با مدرسه و مسجد، پیوند نماز با عناصر برنامه درسی تربیت معلم، نقش بصیرت و تدبر در عمق بخشی به پیوندهای نماز با ارکان مدرسه، معلم؛ نماز، مدرسه و تربیت اجتماعی و ایده های عملی در شیوه های دعوت دانش آموزان به نماز در مدارس و مساجد تدوین شده است.

از دیگر موضوع های این اجلاس الگوهای خلاقانه در ایجاد همگرایی و تعامل بین مسجد، مدرسه و خانه، تجربه حضور روحانی مساجد و نهادها در مدارس همجوار و جذب دانش آموزان و خانواده آنان به مسجد، تجربه موفق متولیان مدرسه و مسجد در پیوند خانه، مدرسه و مسجد، الزامات و بایسته های ورود مبلغین و روحانیون به مدرسه و شیوه های همگرایی متولیان مدرسه و مسجد در جلب تقویت طرح پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد، الگوهای موفق هیئت های اندیشه ورز و شوراهای نماز مدارس، ایده ها و الگوهای موفق رونق نماز مدارس توسط دانش آموزان و الگوهای موفق در پیوند مسجد، مدرسه و خانه در کشورهای اسلامی است.

اجلاس های سراسری نماز در راستای تحقق اهدافی همچون حساس کردن مدیران و عموم مردم در رفع کمبودها و موانع اقامه نماز در جامعه، تلاش در جهت فعال نمودن ظرفیت های بالقوه جامعه در زمینه اقامه نماز، تحقق پیام ها و انتظارات رهبر معظم انقلاب، جلب همکاری و مشارکت نهادهای مردمی و دستگاه ها در برنامه های توسعه و ترویج فرهنگ نماز، معرفی تجربیات و ایده های موفق در ترویج نماز و همچنین ارائه نتیجه ارزیابی سالیانه دستگاه ها در زمینه اقامه نماز و تقدیر از فعالان و تذکر به غیر فعالان برگزار می شود.

نظرات بینندگان