arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۲۵۳۰
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۸ - ۰۷ بهمن ۱۴۰۱

باستان‌شناسان از جدیدترین گنجینه‌های مصر، متعلق به بیش از ۴ هزار سال پیش رونمایی کردند

باستان شناسان مصری در جدید‌ترین حفاری‌هایشان در گورستان فراعنه در نزدیکی قاهره از گنجینه‌هایی با قدمت بیش از چهار هزار سال رونمایی کردند. به گفته تیم کاوشگری، قدمت این آثار باستانی که طی یک حفاری یک ساله در نزدیکی محوطه باستانی ساقره کشف شدند به سلسله‌های پنجم و ششم پادشاهی قدیم یعنی حدود ۲۱۰۰ تا ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. همچنین به گفته آن‌ها یکی از مقبره‌های کشف شده متعلق به کشیشی از سلسله پنجم معروف به خنومجدف است. مقبره دیگری نیز متعلق به یکی از مقامات رسمی در کاخ پادشاهی به نام مری است که در آن زمان عنوان «حافظ اسرار» را داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باستان شناسان مصری در جدید‌ترین حفاری‌هایشان در گورستان فراعنه در نزدیکی قاهره از گنجینه‌هایی با قدمت بیش از چهار هزار سال رونمایی کردند.

به گفته تیم کاوشگری، قدمت این آثار باستانی که طی یک حفاری یک ساله در نزدیکی محوطه باستانی ساقره کشف شدند به سلسله‌های پنجم و ششم پادشاهی قدیم یعنی حدود ۲۱۰۰ تا ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد.

همچنین به گفته آن‌ها یکی از مقبره‌های کشف شده متعلق به کشیشی از سلسله پنجم معروف به خنومجدف است. مقبره دیگری نیز متعلق به یکی از مقامات رسمی در کاخ پادشاهی به نام مری است که در آن زمان‌ عنوان «حافظ اسرار» را داشته است. دیگر یافته‌های مهم حفاری شامل مجسمه‌ها، طلسم‌ها و تابوت‌هایی است که تقریبا همگی سالم هستند و به آن‌ها آسیب جدی وارد نشده است.

زاهی حواس مدیر این کاوش، روز پنج‌شنبه ۲۶ ژانویه شخصاً از اکتشافات جدید محوطه سنگی موسوم به «جسر المضیر» رونمایی کرد و درباره این اکتشافات گفت: « وقتی سرم را داخل تابوت کردم تا ببینم چه چیزی درون آن است، مومیایی زیبای مردی را دیدم که کاملاً با لایه‌های طلا پوشانده شده است.»

این رونمایی در حالی انجام شد که مقامات مصری هفته گذشته نیز از اکتشافات جدیدی خبر داده بودند. به گفته مقامات این کشور در نزدیکی شهر اقصر، ده‌ها محل دفن مربوط به دوران پادشاهی جدید پیدا شده است که قدمت آنها به ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد.

علاوه بر این نیز به تازگی گروهی از دانشمندان دانشگاه قاهره در اطلاعیه‌ای اعلام کردند با استفاده از سی تی اسکن توانسته‌اند به راز طلسم پسر نوجوان مومیایی شده متعلق به ۲۳۰۰ سال قبل از میلاد پی ببرند.

کشور مصر که بخشی از درآمد سالانه‌اش را از صنعت گردشگری تامین می‌کند اغلب اکتشافات باستانی خود را برای جذب گردشگران به طور گسترده اطلاع رسانی می‌کند تا بخشی از کمبود نقدینگی خود را جبران کند.

ناآرامی‌های سال ۲۰۱۱ در مصر باعث شد این کشور دچار رکود طولانی شود و با شروع همه گیری ویروس کرونا صنعت گردشگری آن نیز تحت تأثیر قرار گرفت. هنوز صنعت گردشگری در این کشور به روزهای قبل از کرونا بازنگشته بود که تاثیر پیامد‌های تهاجم نظامی روسیه به اوکراین بر صنعت گردشگری مصر آشکار شد. تعداد قابل توجهی از گردشگرانی که پیش از این از مصر بازدید می‌کردند اهل روسیه و اوکراین بودند.

منبع: یورونیوز

نظرات بینندگان