arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۲۵۴۸
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۲ - ۰۷ بهمن ۱۴۰۱

امیرعبداللهیان: توافق کردیم که سفیر آذربایجان در تهران امشب به ایران برگردد / حادثه امروز عملیات تروریستی و سازمان یافته نیست

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: اقدام مسلحانه صورت گرفته علیه سفارت سفارت آذربایجان در تهران عملیات تروریستی و سازمان یافته نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: اقدام مسلحانه صورت گرفته علیه سفارت سفارت آذربایجان در تهران عملیات تروریستی و سازمان یافته نیست.

حسین امیرعبداللهیان جمعه شب در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس بیمارستان شهدای تجریش و سفیر آذربایجان در ایران پس از عیادت از مجروحان این حادثه تاکید کرد: از نظر دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران، اقدام مسلحانه صورت گرفته علیه سفارت آذربایجان در تهران، عملیات تروریستی و سازمان یافته نیست و با انگیزه شخصی صورت گرفته است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست مطبوعاتی با تشکر از تلاش پزشکان و پرسنل بیمارستان شهدای تجریش در ارتباط با درمان مجروحان حمله مسلحانه علیه سفارت آذربایجان در تهران تصریح کرد: از همان ابتدای حادثه آقای رئیسی رئیس جمهور دستور اکید صادر کردند که این حادثه از نظر حقوقی و قضایی پیگیری شود و در مورد یکایک کسانی که احیانا در این موضوع قصور داشته اند پیگیری‌های حقوقی و قضایی انجام شود .

وی ادامه داد: در ارتباط با مهاجم نیز دستور داده شد که اقدامات لازم در حوزه قضایی و حقوقی صورت بگیرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بعد از این حادثه، مهاجم بلافاصله دستگیر شد و بازجویی ها از او آغاز شده است، افزود: در این ارتباط من با مقامات ذیربط از جمله وزیر کشور، وزیر اطلاعات، سازمانهای اطلاعاتی کشور و فرمانده کل فراجا گفتگو کرده و موضوع را پیگیری کردم.

وی ادامه داد: امروز همچنین با همکارم وزیر خارجه آذربایجان نیز به صورت تلفنی گفتگوی مفصلی داشتم و در این گفتگوی تلفنی توافق کردیم که سفیر آذربایجان در تهران امشب به ایران برگردند و از نزدیک با تیم همکاران ما در وزارت خارجه از جمله مدیرکل اوراسیای وزارت خارجه و مدیر کل تشریفات وزارت امور خارجه ایران، پیگیری‌های لازم را در ارتباط با این حادثه انجام دهند و تلاش کنیم که دو طرف بتوانیم از این مرحله عبور کنیم بدون اینکه بهانه‌ای به دست دشمنان مناسبات خوب دو کشور داده شود .

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سرویس‌های امنیتی دو کشور نیز امروز درباره این حادثه با یکدیگر گفتگو کردند و ما آخرین اطلاعات کسب شده از فرد مهاجم و انگیزه‌های فرد ضارب را به طرف آذربایجان ارائه کردیم، گفت: یافته‌های ما در بخش امنیتی، قضایی و اطلاعاتی نشان می‌دهد که ضارب انگیزه شخصی داشته است، مسائلی که در ارتباط با همسر وی از سوی ضارب مطرح شده و دیگر مسائل مرتبط با آن در حال بررسی است و همانطور که گفتم دستگاه اطلاعاتی و امنیتی ما معتقد هستند که اتفاق رخ داده حادثه تروریستی و سازمان یافته نیست و با انگیزه شخصی صورت گرفته است.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به برخی از حوادث مشابه که در دیگر نقاط جهان رخ داده است، اظهار کرد: وضعیت مشابه این موضوع در سال های گذشته برای دیپلمات‌های ایران در کشورهایی چون عراق، انگلیس و ... رخ داده است و یا چندی پیش برای دیپلمات یکی از کشورها در یکی از کشورهای همسایه رخ داد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه حمله مسلحانه صورت گرفته از طرف دستگاه‌های ذیربط امنیتی پیگیری خواهد شد، تاکید کرد: رئیس جمهور کشورمان نیز در مورد پیگیری این حادثه دستور اکید داده‌اند و ما مسئولیت تامین امنیت اماکن دیپلماتیک را برعهده داریم و وظایف خود در این زمینه عمل میکنیم و تدابیر لازم مقتضی در این ارتباط اندیشیده و انجام شده است.
وی همچنین گفت: در جریان گفتگوی تلفنی با آقای «بایراموف »وزیر خارجه آذربایجان داشتم، تاکید کردم که که باید دو کشور با همکاری با یکدیگر مانع از این شوند که این اقدام تلخ و شوک آفرین برای دیپلمات‌های آذربایجان و کارکنان سفارت این کشور در تهران و خانواده های آنان که شرایط سختی را برای آنها ایجاد کرده است بر مناسبات دو کشور تاثیر سوء بگذارد .

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این حادثه علاوه بر پیگیری در حوزه دیپلماتیک و امنیتی در حوزه دیپلماسی پارلمانی نیز پیگیری شده است ،گفت: در همین چارچوب آقای نیکزاد که ریاست گروه دوستی پارلمانی دو کشور را برعهده دارند و همچنین آقای جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از طریق تماس با مقامات سفارت آذربایجان در تهران و همچنین مقامات آذربایجانی تلاش کردند که مراتب تسلیت ایران را به نحو مقتضی به مقامات آذربایجانی منتقل کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بار دیگر از همین مکان (بیمارستان شهدای تجریش) مراتب تسلیت خود را به مقامات آذربایجان ،مردم این کشور و خانواده دیپلمات محترمی که توسط ضارب مورد حمله قرار گرفت، اعلام می کنیم و از خداوند متعال برای این دیپلمات مسلمان که در راستای توسعه مناسبات دو کشور تلاش می‌کرد ، آمرزش و علو درجات آرزومندیم .

امیرعبداللهیان همچنین ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر شرایط دو مجروح این حادثه تروریستی نیز بهبود پیدا کند و آنها سلامتی کامل خود را به دست آورند .

وی بار دیگر از رئیس بیمارستان شهدای تجریش، متخصصان و کادر درمان این بیمارستان تشکر و قدردانی کرد.

امیر عبداللهیان همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که که برخی از منابع خبری اعلام کرده اند که سفارت آذربایجان در تهران در پی این حادثه مسلحانه تخلیه شده است گفت : مناسبات دو کشور در وضعیت طبیعی خود قرار دارد، برای انتقال پیکر دیپلمات فوت شده و بازگرداندن آرامش روانی به محیط کارکنان سفارت آذربایجان در تهران، با سفیر آذربایجان در تهران و دیگر مقامات آذربایجانی در تماس هستیم و امیدواریم که بهترین تصمیم اتخاذ شود.

وی با بیان این که سفارت و اقامتگاه دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان در یک مجموعه به هم پیوسته است گفت: اتفاق امروز خانواده‌ها را هم تحت تاثیر قرار داده است، اما همان طور که گفتم مناسبات دو کشور در وضعیت طبیعی خود قرار دارد.

نظرات بینندگان