arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۲۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۰ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱

نخست‌وزیر عراق: به‌زودی برای مذاکرات تهران و ریاض اقدام می‌کنیم

محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق گفت که از نخستین روز فعالیت دولتش به تلاش برای نزدیک کردن ایران به عربستان و دیگر کشورهای عربی برای کاهش تنش و تأمین امنیت توجه داشته است و تأکید کرد که این کشورها این تلاش را تأیید کرده‌اند و این تکاپوها ادامه دارد. السودانی گفت که ایران و عربستان به ازسرگیری این مذاکرات زیر نظر بغداد اهتمام دارند و به زودی برای دیداری در بغداد اقدام خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

میدل ایست نیوز: نخست‌وزیر عراق در سفر به فرانسه تأکید کرد که عراق نیازمند نیروهای رزمی خارجی نیست اما به همکاری با ائتلاف بین‌المللی در عرصه مبارزه با تروریسم نیاز دارد.

بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، «محمد شیاع السودانی» در حاشیه سفرش به فرانسه با شبکه «فرانس24» دیدار و گفت‌وگو کرد.

او گفت که سفرش به فرانسه جهشی بزرگ در روابط دو کشور است که با امضای توافق‌نامه‌ای با حدود 50 ماده در ابعاد گوناگون امنیتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی ابعاد راهبردی پیدا کرده است.

السودانی گفت که عراق به نیروهای رزمی خارجی نیاز ندارد، بلکه به همکاری با ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی امریکا یا با کشورهای خارج از ائتلاف بین‌المللی در عرصه مبارزه با تروریسم و تضمین امنیت و ثبات نیازمند است.

وی افزود که حضور نیروهای ائتلاف به خواست دولت سابق عراق بوده و تابع مذاکراتی فنی بر اساس توافقات سیاسی است که دستگاه‌های امنیتی رسمی عراق درباره ابقای مستشاران نظامی و تعیین تعداد و محل حضورشان و نیز آموزش و تبادل اطلاعات تصمیم می‌گیرند.

نخست وزیر عراق تأکید کرد که این کشور خواستار نوع تازه‌ای از روابط با ائتلاف بین‌المللی بر اساس همکاری و تبادل اطلاعات و اقدام مشترک با تضمین حاکمیت عراق بر خاک و آب و آسمان خود است و افزود که شورای امنیت ملی عراق در حال بازبینی توافقات برای تعیین چارچوب روابط بر اساس این اصول است.

وی افزود که از نخستین روز فعالیت دولتش به تلاش برای نزدیک کردن ایران به عربستان و دیگر کشورهای عربی برای کاهش تنش و تأمین امنیت توجه داشته است و تأکید کرد که این کشورها این تلاش را تأیید کرده‌اند و این تکاپوها ادامه دارد.

السودانی گفت که ایران و عربستان به ازسرگیری این مذاکرات زیر نظر بغداد اهتمام دارند و به زودی برای دیداری در بغداد اقدام خواهد شد.

وی هرگونه حمله به خاک عراق را غیر قابل قبول و محکوم دانست و گفت که عراق در این باره مواضع رسمی گرفته و حتی به شورای امنیت و سازمان ملل شکایت کرده است.

نخست‌وزیر عراق گفت‌وگو را بهترین راه تماس با ایران و ترکیه دانست و گفت که اخیرا عراق اقداماتی برای افزایش حضور نیروهایش جهت جلوگیری از تردد گروه‌های مسلحی که علیه ایران و ترکیه اقدام می‌کنند انجام داده است.

السودانی درباره افزایش قیمت دلار نیز گفت که دولت تصمیمات مهمی برای اجرای اصلاحات اقتصادی گرفته تا نظام مالی و بانکی را که شاهد دادوستدهای نادرست در عرصه خرید و فروش دلار بوده در سال‌های گذشته بوده است، پایان دهد.

او افزود که این سؤال مطرح است که استانداردهایی که در حال حاضر و آن هم تنها 3 ماه بعد از بر سر کار آمدن دولت در حال اجراست چرا در سال‌های گذشته که روزانه 300 میلیون دلار در تجارت‌های نامشروع و در قالب قاچاق و پول‌شویی مبادله می‌شد اجرا نشده است.

السودانی گفت که به زودی هیئتی به ریاست وزیر امور خارجه عراق به واشنگتن سفر خواهد کرد که یکی از مهم‌ترین مسائل آن مذاکره با بانک فدرال امریکا درباره پیامدهای اجرای این استانداردهاست.

نظرات بینندگان