arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۲۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۱

بحران خشکسالی در آمریکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیر تحقیقات و سیاست های آکسفام در آمریکا بحران خشکسالی در این کشور را بسیار جدی خواند.

به گزارش انتخاب به نقل از سی ان ان ، گوین کریپک ، در گفتگو با این شبکه تلویزیونی گفت خشکسالی در آمریکا و کاهش تولید محصولاتی از قبیل ذرت و سویا بر نوسان قیمت این محصول در بازار جهانی تاثیر خواهد داشت.

آمریکا حدود سی درصد غلات جهان را تولید می کند که حدود چهل درصد آن به بازارهای بین المللی صادر می شود و در صورتیکه به محصولات در آمریکا آسیبی وارد شود ، اثرات آن بر بازار جهانی نیز مشهود خواهد بود.

وی افزود وقوع خشکسالی در آمریکا در قیمت محصولات بازار به ویژه در کشورهای فقیر که مردم با مشکلات عدیده ای مواجه اند تاثیر زیادی خواهد داشت.

هم اکنون بیست میلیون نفر از مردم غرب آفریقا از قحطی رنج می برند و افزایش قیمت مواد غذایی این بحران را تشدید خواهد کرد.

وی درباره اینکه آیا وقوع خشکسالی در آمریکا و افزایش قیمت غلات موجب بروز بی ثباتی سیاسی در برخی کشورها خواهد شد گفت « هنوز مشخص نیست. به نوعی می توان گفت هنوز در مراحل اولیه خشکسالی قرار داریم. اثرات افزایش قیمت محصولات امسال و شاید سال آینده نیز ادامه یابد و روند افزایش قیمت محصولات و مواد غذایی فشار زیادی بر خانواده ها وارد می کند و وقتی مردم تحت فشار قرار گیرند ، این مسئله منجر به تنش های اجتماعی خواهد شد. بنا براین ، در حل حاضر نمی توان گفت افزایش قیمت محصولات چه پیامدهایی در بر خواهد داشت. »

وی افزود « دستور دولت آمریکا درباره اختصاص مقادیری از غلات برای تولید سوخت اتانول باعث شد بخش عظیمی از این محصول از چرحخ بازار مواد غذایی خارج شده و وارد بازار انرژی شود و این مسئله موجب افزایش قیمت غلات شده است. زیرا با وجود افزایش قیمت غلات ، دستور مقامات آمریکا برای تولید انرژی همچنان باقی است. در حال حاضر چهل درصد غلات آمریکا به جای اینکه بعنوان مواد غذایی مصرف شود ، برای تولید سوخت اتانول بکار می رود و وقتی قیمت محصولات افزایش می یابد ، دیگر مصرف کنندگان نیز باید خود را با شرایط بازار وفق دهند و هزینه بیشتری بپردازند.»

این مسئول آکسفام درباره آینده ابراز نگرانی کرد و افزود « سال دو هزارو هفت ما شاهد افزایش قیمت غلات بوده ایم و مسئله افزایش قیمت به قدری شوک ایجاد کرد که تصمیم گرفته شد این روند تغییر یابد اما از آن زمان به بعد تغییرات زیادی صورت نگرفته است. به همین علت در سال دو هزارو دوازده نیز ما با همان مشکلات مواجهیم و فکر می کنم در آینده نیز با چنین مشکلاتی مواجه شویم زیرا تغییرات اقلیمی موجب

تشدید خشکسالی و بی نظمی در وضعیت آب و هوایی خواهد شد. بنابراین ، ما به تغییرات واقعی نیاز داریم و باید خود را برای شرایط بهتر برای کمک های بشردوستانه آماده کنیم و سیستم محصولات غذایی را بهبود بخشیم. باید تضمینی ایجاد کنیم تا در شرایط بحرانی مانند زمانیکه قیمت محصولات افزایش می یابد و یا زمانیکه خشکسالی پدید می آید، مواد غذایی بیشتری در اختیار فقیر ترین قشر جوامع قرار گیرد.

باید از حوادثی که در گذشته روی داده است درس گرفته و درباره استفاده از سوخت طبیعی تغییراتی ایجاد کنیم. ما نمی توانیم این مقدار مواد غذایی را به سوخت تبدیل کنیم چون مردم برای تغذیه به این مواد غذایی نیاز دارند. »
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
alireza
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
0
1
ما فقط بلدیم مشکلات کشورهای غربی مثل آمریکا و اروپا رو به رخ مردم بکشیم
یعنی کشور خودمون مشکلی نداره
چقدر مشکلات خودمون رو نشون میدیم
باید خجالت بکشیم....
نظرات بینندگان