arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۲۶۸
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۹ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۱

المپيک 2012 / پزشک چيني دوپينگ گسترده در اين کشور را فاش کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از اعضای کادر پزشکی کاروان ورزش چین در بازیهای المپیک 2012 فاش کرد که ورزشکاران چینی در دو دهه 80 و 90 میلادی دوپینگ می کرده اند.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک نشریه استرالیایی از قول دکتر زو یین زیان پزشک سابق تیم ژیمناستیک چین در دهه 80 اعلام کرد ، ورزشکاران چینی از نوعی رژیم دوپینگ خاص سنتی برای بالا بردن توان خود بهره می جستند.

زیان به نشریه سیدنی مورنینگ هرالد گفت :« تمرینات علمی در چین با هدف بالا بردن توان ورزشی با ترکیبی از هورمون رشد و مواد استروئیدی اعمال می شد.این دوپینگ در دهه 80 برای بالا رفتن توان ورزشکاران چینی بسیار مهم بود و باید آنرا پذیرفت.»

زیان تاکید کرد هیچ یک از ورزشکاران نمی دانستند که چه چیزی به آنها تزریق می شود و پزشکانی که حاضر به همکاری نمی شدند ، لغو همکاری می شدند.

این روزنامه نوشت هیچ یک از اعضای سیتسم مدیریتی ، پزشکی و فنی در پکن حق دادن اطلاعات در این مورد را نداشتند و صعود انفجاری ورزش چین در دهه 90 نتیجه تلاش و انگیزه ورزشکاران و دانش فنی مربیان عنوان می شد.

پکن اعلام کرده است که پس از رسوایی دوپینگ شنا چین در رقابتهای جهانی سال 1994 و پس گرفته شدن 12 مدال طلا از شناگران چینی این پروژه را حذف کرده است.با این وجود در بازیهای آسیایی هیروشیما آزمایش دوپینگ 7 شناگر چینی مثبت اعلام شد.نتیجه نزول شنا چین پس از کنار گذاشتن دوپینگ استروئیدی کسب تنها یک مدال طلا در المپیک1996 آتلانتا بود.

در سال 1998 در رقابتهای جهانی پرت استرالیا 4 نمونه مثبت دیگر دوپینگ در تیم شنای چین دیده شد.در سالهای اخیر دوچرخه سواران و وزنه برداران چینی نیز گاها دوپینگی معرفی شده اند.

زیان که یک پزشک زن است اعلام کرد او یکی از مخالفان با دوپینگ سیستماتیک در آن دوره بوده است.وی همچنین گفت :« در نشستی در اکتبر 1978 ؛ مسئولان ارشد ورزش چین اعلام کرده بودند که داروهای بالا برنده توان یافته جدیدی است و باید مورد استفاده قرار گیرد.مثلا یک ورزشکار زن با استفاده از داروهای تامپون می تواند تحت هر شرایطی به تمرینات خود ادامه دهد.

همچنین هورمون رشد که به عنوان یکی از ملزومات روشهای تمرینی علمی مورد استفاده قرار می گرفت و کسانی که از قبول آن امتناع می کردند با محرومیت و جریمه مواجه می شدند.

برخی مطبوعات چینی دیروز نوشتند ، ورزشکاران و مربیان این کشور در المپیک لندن با قرائت قسم نامه ای در مقابل پرچم چین متعهد شده اند که پاک بمانند.

با این وجود به بسیاری از ورزشکاران چینی درباره مصرف گوشت در رستورانهای سنتی به علت وجود مواد ممنوعه آنابولیک نظیر هورمون کلنبوترول هشدار داده شده است.

روزنامه یانگ تسه ایونینگ نوشت حدود 196 شناگر ، شیرجه رو و واترپلوئیست چینی در مرکز بین المللی شنای پکن هفته ها قبل از حضور در بازیهای لندن از خوردن گوشت منع شده بودند.
نظرات بینندگان