arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۲ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۱

وزرای مرسی چه کسانی خواهند بود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخست وزیر مصر اعلام ترکیب نهایی کابینه خود را تا اواسط هفته آینده به تعویق انداخت.

به گزارش انتخاب به نقل از بی بی سی عربی، هشام قندیل تاکید کرد وی همچنان سرگرم مشورت با تعدادی از نامزدها و شخصیت های عمومی (ملی) برای پیوستن به ترکیب کابینه جدید است.

تلویزیون بی بی سی در این رابطه با عطیه نبیل گزارشگر خود در قاهره به صورت مستقیم گفتگو کرد و از وی پرسید آیا این تاریخ تغییر کرده است یا این که از همان ابتدا قراربوده است امروز ترکیب نهایی کابینه اعلام شود؟

عطیه نبیل پاسخ داد: نخیر، این عقب نشینی از اظهارات قبلی قندیل است که گفته بود امروز شنبه ترکیب نهایی دولتش را اعلام خواهد کرد اما وی اعلام این مسئله را تا اواسط هفته آینده به تعویق انداخت تا به مشورتهایش در این رابطه ادامه دهد.

برجسته ترین اسامی که در دو روز گذشته در پیش بینی ها مطرح شد مربوط به وزارت مسکن بود که قرار است ابراهیم محلب رئیس شرکت پیمانکاران عرب آن را برعهده بگیرد، همین طور محمد شعیب رئیس شرکت ایگاس، شرکت گاز طبیعی مصر، نامزد تصدی پست وزارت نفت است.

ممتاز سعید هم به عنوان وزیر امورمالی در سمت خود ابقاء می شود و پیش بینی ها حاکی از آن است که محمد حسین طنطاوی هم همچنان به عنوان وزیر دفاع باقی خواهد ماند این پیش بینی پس از نشست روز پنجشنبه شورای عالی نیروهای مسلح مصر صورت گرفته است. اما همچنان اختلافات میان نهاد ریاست جمهوری و نخست وزیر درباره وزارت کشور وجود دارد چون هشام قندیل مایل است سرلشکر محمد ابراهیم را همچنان در این سمت ابقاء کند تا بتواند مابقی طرح های خود را برای بازسازی ساختار وزارت کشور و بازگرداندن امنیت به کشور اجراء کند اما برخی منابع با توجه به وجود برخی اختلافات میان سرلشکر ابراهیم و رئیس جمهوری درباره برخی از فرماندهانی که همچنان در این وزارتخانه حساس در سمت های خود باقی مانده اند معتقدند سرلشکر ابراهیم باید کنار برود.

وی در ادامه افزود همچنان موج انتقادات از محمد مرسی به خاطر انتخاب هشام قندیل وزیر کشاورزی دولت کنونی که در روزهای آخر دوره خود به سر می برد به سمت نخست وزیری دولت آینده ادامه دارد ولی اخیرا برخی دیدگاهها ابراز شده است که تصمیم محمد مرسی را تایید می کنند به این اعتبار که وی رئیس جمهوری منتسب به گروه اخوان المسلمین است و حق دارد که فردی را انتخاب کند که با طرح وی برای نهضت موافق باشد، برخی رهبران حزب وفد به این مسئله تصریح کردند که در دادن فرصت به نخست وزیر انتخابی مرسی برای تشکیل دولت اشکالی نمی بینند تا در آینده ارزیابی صورت گیرد.

 اما برخی ها معتقدند گروه اخوان المسلمین و محمد مرسی معمولا وعده هایی را می دهند اما به آن عمل نمی کنند چون رئیس جمهور وعده داده بود شخصیتی ملی و مستقل را به سمت نخست وزیری انتخاب کند تا دولت نجات ملی تشکیل دهد اما این قول وی تحقق نیافت و همین امر «جبهه ملی برای تکمیل اهداف انقلاب» را واداشت که اعلام کند امروز یک کنفرانس خبری برگزار می کند (که تا ساعاتی دیگر برگزار خواهد شد) تا وعده هایی را یادآوری کند که مرسی آنها را چند روز پیش از به عهده گرفتن مسئولیت درباره تشکیل حکومت نجات ملی، رد اعلامیه متمم قانون اساسی، رد تاسیس شورای دفاع ملی و همچنین رد ساختار کنونی شورای موسسان قانون اساسی داده بود چون این ساختار موجود نشان می دهد که نمی تواند قانون اساسی را به گونه ای تدوین کند که بیانگر دیدگاه همه مصری ها باشد.
نظرات بینندگان