arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۲۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۳ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱

جهان خودرو؛ شاسی‌بلند اسپرت آئودی که به وانت تبدیل می‌شود

کانسپت جدید آئودی که می‌توان آن را از یک شاسی‌بلند اسپرت به یک وانت تبدیل کرد، ماشینی که به مناسبت هفتاد و پنجمین سال تولید اولین مدل پورشه ساخته شده، اطلاعات تازه پژو از نسل جدید مدل ۳۰۰۸ و تغییر ناگهانی در مدیریت بزرگ‌ترین خودروساز جهان. آئودی تازه‌ترین کانسپت از مجموعه‌ای را رونمایی کرد که تصویری از مدل‌های آینده این شرکت را نمایش می‌دهد. آئودی «اکتیو اسفیر» (Activesphere) یک شاسی‌بلند الکتریکی خودران است که به یک وانت تبدیل می‌شود. این چهارمین کانسپت آئودی است که ایده‌های کارخانه را برای دورانی نشان می‌دهد که ماشین‌ها خودران هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این هفته در جهان خودرو: کانسپت جدید آئودی که می‌توان آن را از یک شاسی‌بلند اسپرت به یک وانت تبدیل کرد، ماشینی که به مناسبت هفتاد و پنجمین سال تولید اولین مدل پورشه ساخته شده، اطلاعات تازه پژو از نسل جدید مدل ۳۰۰۸ و تغییر ناگهانی در مدیریت بزرگ‌ترین خودروساز جهان.

آئودی تازه‌ترین کانسپت از مجموعه‌ای را رونمایی کرد که تصویری از مدل‌های آینده این شرکت را نمایش می‌دهد. آئودی «اکتیو اسفیر» (Activesphere) یک شاسی‌بلند الکتریکی خودران است که به یک وانت تبدیل می‌شود.

این چهارمین کانسپت آئودی است که ایده‌های کارخانه را برای دورانی نشان می‌دهد که ماشین‌ها خودران هستند.

خودروساز آلمانی پیش از این یک ماشین اسپرت، یک سدان لوکس و یک ون خانوادگی را در این مجموعه نمایش داده بود.

جهان خودرو؛ شاسی‌بلند اسپرت آئودی که به وانت تبدیل می‌شودچراغ‌ها، جلوپنجره و فرم گلگیرهای عقب کانسپت در مدل‌های آینده آئودی دیده خواهد شد

کانسپت جدید برای رانندگی آفرود طراحی شده است. ارتفاع ماشین را میتوان تا چهار سانتیمتر افزایش داد تا رانندگی در جاده‌های هموار راحت‌تر شود. جلو آمدن سقف، باز شدن نیمی از صندوق عقب و بالا آمدن شیشه پشت صندلی عقب، اکتیو اسفیر را به یک وانت تبدیل می‌کند.

وانت‌های الکتریکی در دو سال گذشته مخصوصا در آمریکا بسیار پرطرفدار و پرسود بوده‌اند و اکتیو اسفیر نشان می‌دهد آئودی هم به این بخش از بازار نگاهی دارد. همچنین ترکیب یک ماشین سدان و یک ماشین شاسی‌بلند فرم تازه‌ای است که توسط شرکت‌های خودروسازی معرفی شده تا جایگزینی برای ماشین‌های شاسی‌بلند باشد. سیتروئن، پژو و تویوتا مدل‌هایی با این فرم به بازار عرضه کرده‌اند و گفته می‌شود فولکس واگن هم مدلی مشابه در دست ساخت دارد.

جهان خودرو؛ شاسی‌بلند اسپرت آئودی که به وانت تبدیل می‌شوددر حالت خودران فرمان و داشبورد آئودی اکتیو اسفیر در جلوی ماشین مخفی می‌شود

کتیو اسفیر برای رانندگی خودران در سطح ۴ طراحی شده است. در این سطح، ماشین در بیشتر مواقع نیازی به راننده ندارد. در حالت خودران فرمان با داشبورد در جلوی ماشین مخفی می‌شود.

ماشین هیچ نمایشگری ندارد و همه اطلاعات به صورت واقعیت مجازی روی عینکی که راننده و سرنشینان به چشم می‌زنند، نمایش داده می‌شود. این اطلاعات به صورت هولوگرام سه‌بعدی است و سرنشینان می‌توانند با حرکت دست خود بخش‌های مختلف را کنترل کنند.

این ایده اگرچه بسیار از واقعیت دور است، اما نشان می‌دهد که خودروسازان استفاده از واقعیت مجازی را جدی گرفته‌اند. ب‌ام‌و هم به تازگی در کانسپت جدیدش این ایده را با نمایش تصاویر روی شیشه جلوی ماشین معرفی کرد.

جهان خودرو؛ شاسی‌بلند اسپرت آئودی که به وانت تبدیل می‌شودبا کنار رفتن بخشی از سقف ماشین به یک وانت تبدیل می‌شود

 

جهان خودرو؛ شاسی‌بلند اسپرت آئودی که به وانت تبدیل می‌شوداطلاعات به صورت هولوگرام سه‌بعدی نمایش داده می‌شود

با کنارگذاشتن ایده‌های آینده‌نگری که در اکتیو اسفیر نمایش داده شده، ماشین تقریبا برای تولید آماده است. مارک لیخته، مدیر طراحی آئودی می‌گوید مدیران شرکت عاشق این کانسپت شده‌اند، اما به دلیل حجم بالای مدل‌های جدیدی که آئودی باید در سه سال آینده عرضه کند، بعید است این ماشین زودتر از سال ۲۰۲۶ به بازار بیاید.

بخش‌هایی مانند چراغ‌ها، جلوپنجره و فرم گلگیرهای عقب در مدل‌های آینده آئودی دیده خواهد شد. پلتفرمی هم که این کانسپت از آن استفاده کرده، قرار است در گروه خودروسازی فولکس‌واگن مبنای ساخت مدل‌های مختلفی در آئودی و پورشه باشد.

این پلتفرم نامش PPE است، با هر بار شارژ می‌تواند تا ۶۰۰ کیلومتر حرکت کند و شارژ باتری‌هایش بسیار سریع‌تر از ماشین‌های الکتریکی کنونی است.

جهان خودرو؛ شاسی‌بلند اسپرت آئودی که به وانت تبدیل می‌شودپورشه ۳۵۷ با الهام از اولین مدل کارخانه طراحی شده است

سالگرد ساخت اولین پورشه

پورشه در سال ۲۰۲۳ دو سالگرد مهم را جشن می‌گیرد. امسال شصتمین سال ساخت پورشه ۹۱۱ و هفتاد و پنج سالگی ساخت اولین مدل اسپرت پورشه به نام ۳۵۶ است. به همین مناسبت پورشه از کانسپتی رونمایی کرد که با الهام از این مدل کلاسیک طراحی شده است.

پورشه نام کانسپت را ویژن ۳۵۷ نامیده است. ماشین بر روی پلتفرم پورشه ۷۱۸ کیمن GT4 RS ساخته شده که یکی از اسپرت‌ترین ماشین‌های حال حاضر جهان است.

مایک مائر، مدیر طراحی پورشه می‌گوید ظاهر ماشین ترکیبی از گذشته، حال و آینده کارخانه است. خطوط اصلی ماشین یادآور مدل ۳۵۶ است که در سال ۱۹۴۸ پای پورشه را به ساخت ماشین‌های اسپرت باز کرد.


جهان خودرو؛ شاسی‌بلند اسپرت آئودی که به وانت تبدیل می‌شودپورشه ۳۵۶ در اولین نمایشگاه خودرو در آلمان که پس از جنگ جهانی در سال ۱۹۵۰ در برلین برگزار شد

۳۵۶ توسط فردیناند (فری) پورشه، فرزند بنیانگذار کارخانه طراحی شد. با اینکه ماشین در مسابقات موفق بود، اما خارج از اتریش و آلمان توجه زیادی جلب نکرد و در دو سال تنها پنجاه دستگاه از آن ساخته شد.

پیروزی در مسابقات استقامت لومان در سال ۱۹۵۰ سرنوشت ۳۵۶ را تغییر داد و شهرتی جهانی برایش به ارمغان آورد. تا سال ۱۹۶۵ که تولید ۳۵۶ متوقف شد حدود ۷۶ هزار دستگاه از آن تولید شده بود.

بهترین معیار برای نمایش پیشرفت پورشه در هفتاد و پنج سال گذشته، مقایسه موتور دو ماشین است. ۳۵۶ موتور یک لیتری چهار سیلندر با قدرت ۳۵ اسب بخار داشت. ۳۵۷ موتور شش سیلندر چهار لیتری با قدرت ۵۰۰ اسب بخار دارد.

جهان خودرو؛ شاسی‌بلند اسپرت آئودی که به وانت تبدیل می‌شودپورشه ۳۵۷ در نمایشگاهی به مناسبت ۷۵ سالگی تولید مدل ۳۵۶ نمایش داده می‌شود

آقای مائر می‌گوید که پورشه مخصوصا از قوای محرکه الکتریکی استفاده نکرده تا این تصور ایجاد نشود که این کانسپت قرار است مبنایی برای ساخت یک مدل جدید باشد. به گفته او ۳۵۷ بدون در نظر گرفتن قوانین دست و پاگیر ساخت یک ماشین تولید انبوه طراحی شده و صرفا یک هدیه تولد برای کارخانه است.

با این حال ایده‌هایی از این ماشین ممکن است در مدل‌های آینده پورشه دیده شود. از جمله چراغ‌ها که لامپ‌هایی ال‌ئی‌دی است که در سوراخ‌هایی در بدنه قرار دارند. مجموعه این لامپ‌ها فرم چراغ جلوی گرد مشهور پورشه را شکل داده است.

پورشه ویژن ۳۵۷ در نمایشگاهی که به مناسبت ۷۵ سالگی ساخت ۳۵۶ در برلین برگزار می‌شود نمایش داده خواهد شد. این کارخانه می‌گوید ۳۵۷ تنها ماشینی نیست که به این مناسبت ساخته و مدل‌های دیگری از این کارخانه در ماه‌های آینده نمایش داده خواهد شد.

جهان خودرو؛ شاسی‌بلند اسپرت آئودی که به وانت تبدیل می‌شوددر طرحی که پژو از نسل جدید مدل ۳۰۰۸ منتشر کرده چراغ‌های جدید ماشین دیده می‌شود

نسل جدید پژو ۳۰۰۸

پژو اعلام کرده که نسل بعدی مدل ۳۰۰۸ را تا چند ماه دیگر رونمایی می‌کند. به گفته این کارخانه این ماشین کاملا الکتریکی است، اما در برخی بازارها با موتور بنزینی هم فروخته می‌شود. پژو همچنین اعلام کرده که نسل بعدی شاسی‌بلند ۵۰۰۸ را هم با قوای محرکه الکتریکی تولید خواهد کرد.

مدیران پژو در مراسمی که به صورت اینترنتی برگزار شد، برنامه‌های کارخانه را برای ساخت ماشین‌های الکتریکی اعلام کردند. پژو براساس این برنامه تا سال ۲۰۲۵ پنج مدل جدید کاملا الکتریکی تولید خواهد کرد و از سال ۲۰۳۰ فقط ماشین‌های الکتریکی در اروپا خواهد فروخت.

جهان خودرو؛ شاسی‌بلند اسپرت آئودی که به وانت تبدیل می‌شود۳۰۰۸ یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های پژو است

پژو که عضوی از گروه خودروسازی استلانتیس است، از پلتفرم جدید این گروه در نسل جدید ۳۰۰۸ استفاده می‌کند. ماشین‌هایی که از این پلتفرم استفاده می‌کنند می‌توانند یک یا دو موتور الکتریکی داشته باشند و پژو می‌گوید با هر بار شارژ تا ۷۰۰ کیلومتر حرکت می‌کنند. این پلتفرم طوری طراحی شده که می‌توان از آن برای ساخت ماشین‌های بنزینی هم استفاده کرد.

نسل کنونی ۳۰۰۸ در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد. این ماشین یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های پژو است، اما در اروپا به اندازه رقیبانش در نیسان، فولکس‌واگن، کیا و هیوندای محبوب نیست. در مراسمی که هفته گذشته برگزار شد، طرحی محو از ماشین نمایش داده شد که تنها چراغ‌های جلوی آن مشخص بود.

جهان خودرو؛ شاسی‌بلند اسپرت آئودی که به وانت تبدیل می‌شودکوجی ساتو (چپ) از ماه آینده به جای آکیو تویودا (راست) مدیر تویوتا خواهد شد

مدیر تازه تویوتا

آکیو تویودا، مدیر کارخانه تویوتا اعلام کرد که از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد. آقای تویودا که نوه بنیانگذار کارخانه است از سال ۲۰۰۹ هدایت کارخانه را برعهده داشت و سیاست‌های کارخانه را تا حد زیادی تغییر داد. او همچنان ریاست هیئت مدیره را برعهده خواهد داشت، اما مدیریت تویوتا به کوجو ساتو، مدیر کنونی شرکت لکسوس سپرده خواهد شد.

تغییر مدیریت در تویوتا با تغییر مسیر این شرکت به سمت ساخت خودروهای الکتریکی همزمان شده است. آقای تویودا که ۶۶ ساله است در مراسم معارفه مدیر جدید گفت که یک عشق ماشین است و برای همین نگاه‌اش به مفاهیمی مثل دیجیتالی شدن صنعت خودرو و ماشین‌های الکتریکی با طرز فکر روز فرق دارد.

با اصرار آقای تویودا که سابقه رانندگی در مسابقات اتومبیلرانی دارد، طراحی مدل‌های این کارخانه تغییر زیادی کرد. او معتقد بود که ماشین‌های تویوتا حوصله‌سر بر است و باید هیجان‌انگیز‌تر باشد. در زمان او چند مدل اسپرت از جمله لکسوس LFA به بازار عرضه شد که باعث شد نگاه مردم به محصولات تویوتا تغییر کند.


جهان خودرو؛ شاسی‌بلند اسپرت آئودی که به وانت تبدیل می‌شودلکسوس LFA در دوران مدیریت آکیو تویودا به بازار عرضه شد

تویوتا دیرتر از رقیبانش به تولید ماشین‌های الکتریکی روی آورده است. استدلال تویوتا این بود که قوای محرکه هیبرید راه حل بهتری برای کاهش آلودگی هوا است و سرعت بالای الکتریکی شدن صنعت خودرو بیشتر باعث آلودگی می‌شود. اما رونق بازار ماشین‌های الکتریکی در چند سال گذشته این شرکت را ناچار کرد تا نظرش را عوض کند و با موج تازه همراه شود.

تویوتا در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که ۳۵ میلیارد دلار در ساخت ماشین‌های الکتریکی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. اولین مدل این شرکت که یک شاسی‌بلند به نام bZ۴X است به بازار آمده، اما تویوتا مجبور شد به خاطر نقص فنی فروشش را برای مدتی متوقف کند.

منبع: بی بی سی

نظرات بینندگان