arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۲۸۶۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۳ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱

کشف رد دست مرموز در خندق دفاعی هزار ساله اورشلیم

اداره آثار باستانی اسرائیل روز چهارشنبه ۲۵ ژانویه (۵ بهمن) اعلام کرد به هنگام حفاری در استحکامات دفاعی باستانی در شهر قدیم اورشلیم، اثر یک دست مرموز بر روی دیواره سنگی یک خندق خشک هزار ساله کشف شده است. این خندق حدود ۱۰ متر عرض و عمق ۲ تا ۷ متر دارد و کل اورشلیم آن زمان را احاطه کرده بود. برخلاف خندق‌هایی که بسیاری از قلعه‌های اروپایی را احاطه کرده‌اند، خندق اورشلیم خشک بود و آن را از آب پر نکرده بودند، اما عمق و وسعت آن باعث کند شدن سرعت پیشروی نیروی مهاجم می‌شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اداره آثار باستانی اسرائیل روز چهارشنبه ۲۵ ژانویه (۵ بهمن) اعلام کرد به هنگام حفاری در استحکامات دفاعی باستانی در شهر قدیم اورشلیم، اثر یک دست مرموز بر روی دیواره‌ سنگی یک خندق خشک هزار ساله کشف شده است.

این خندق حدود ۱۰ متر عرض و عمق ۲ تا ۷ متر دارد و کل اورشلیم آن زمان را احاطه کرده بود. برخلاف خندق‌هایی که بسیاری از قلعه‌های اروپایی را احاطه کرده‌اند، خندق اورشلیم خشک بود و آن را از آب پر نکرده بودند اما عمق و وسعت آن باعث کند شدن سرعت پیشروی نیروی مهاجم می‌شد.

زبیر عدوی، مدیر بخش کاوش‌های اداره آثار باستانی اسرائیل، در این باره گفت: «مردم نمی‌دانند که این خیابان شلوغ مستقیماً بر روی یک خندق عظیم و در واقع یک کانال صخره‌ای ساخته شده است. کارکرد چنین خندقی جلوگیری از نزدیک شدن دشمن به اورشلیم و نفوذ به داخل شهر بوده است.»

آمیت رئیم، مسئول بخش اورشلیم در اداره آثار باستانی اسرائیل، می‌گوید: «این استحکامات دفاعی آنقدر قوی بوده که وقتی در ژوئن سال ۱۰۹۹ میلادی ارتش صلیبیون وارد شد، حدود ۵ هفته طول کشید تا بتواند از این خندق عبور کند.»

وی اضافه کرد: «در دوران نبردهای شوالیه‌ها و جدال شمشیرها و تیرها و سواره نظام؛ استحکامات اورشلیم بسیار مهیب و پیچیده بود و به این منظور ساخته شده بود که راه ارتش‌های بزرگ مهاجم را سد کند. ارتش‌هایی که در قرون وسطی تلاش می‌کردند شهر را تصرف کنند مجبور بودند از خندق عمیق و دو دیوار ضخیم استحکامات در پشت سر آن بگذرند، در حالی که مدافعان شهر از داخل روی آن‌ها آتش و گوگرد می‌ریختند.»

سوزاندن گوگرد، که بخارات سمی تولید می‌کند، در گذشته برای جلوگیری از پیشروی مهاجمان استفاده می‌شد. این خندق همچنین دارای تونل‌های مخفی بود که به مدافعان این امکان را می‌داد تا بتوانند غافلگیرانه در پشت دشمن ظاهر شوند و به آنان حمله کنند. چنین تونل هایی در کاوش‌های قبلی کشف شده‌اند.

محققان هنوز نمی‌دانند که آیا اثر دست کشف‌شده نماد خاصی است یا به جای خاصی اشاره دارد و یا تنها یک شوخی ساده بوده است؟ به گفته آنان زمان ممکن است حقیقت این امر را معلوم کند.

دیوارهای سنگی شهر قدیمی که امروزه قابل مشاهده است در قرن شانزدهم توسط سلطان سلیمان یکم، دهمین سلطان امپراتوری عثمانی ساخته شده است. با این حال باستان‌شناسان می‌گویند این خندق عمیق تراشیده‌شده در دل صخره‌ها احتمالاً مربوط به قرن دهم میلادی یا قبل از آن است.

یافته‌های تازه به پژوهشگران اجازه می‌دهد رویدادها و تحولات مهم شهر را مجسم کنند و درک بهتری از اتفاقات تاریخی گذشته داشته باشند.

مقامات محلی گفته‌اند تلاش خواهند کرد به زودی اکتشافات جدید را برای بازدید در دسترس عموم قرار دهند.

منبع: یورونیوز

نظرات بینندگان