arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۲۹۴۴
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۲ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱

بورل: قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی اوضاع را دشوارتر می‌کند

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا تنها اوضاع را دشوارتر می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا تنها اوضاع را دشوارتر می‌کند.

روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» در گزارشی از تلاش بخش حقوقی اتحادیه اروپا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی خبر داد.

در این گزارش، این روزنامه به نقل از «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: «بله، برخی از کشورهای عضو از این پیشنهاد حمایت می‌کنند. بسیاری موافق خواهند بود».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه اقدامات ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی به دلیل عدم پایبندی طرف‌های اروپایی به برجام و همچنین ادعاهای مرتبط با حمایت جمهوری اسلامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین را از عوامل تأثیرگذار بر سیاست اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی ایران دانست.

وی در این خصوص گفت که این دو موضوع «مطمئناً تأثیر سیاسی» بر سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران دارد.

متحدان غربی اوکراین از جمله ایالات متحده آمریکا مدعی هستند که ایران از طریق عرضه پهپاد به روسیه، در جنگ اوکراین مشارکت دارد و این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده‌اند که مسئله عرضه پهپاد به روسیه به قبل از جنگ اوکراین مربوط می‌شود و جمهوری اسلامی از نحوه استفاده از این پهپادها اطلاعی ندارد.

بورل در خصوص وضعیت برجام نیز گفت: «برجام نمرده است اما کاملاً متوقف شده است. می‌توانید این‌طور تصور کنید که اگر این فرایند [قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی] توسط کشورهای دیگر انجام شود.......قطعاً امور دشوارتر خواهد شد. اگر رژیم ایران تا این حد بد است.....باید سعی کنیم که این رژیم را از داشتن بمب هسته‌ای بازداریم و من راهی بهتر از اجرای برجام برای انجام این کار نمی‌دانم».

طبق قوانین اتحادیه اروپا، این اتحادیه نمی‌تواند بدون مجوز دادگاه یکی از کشورهای عضو، یکی از نهادهای دولتی را تروریستی اعلام کند. مقام‌های این اتحادیه از جمله مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که احکام دادگاه یک کشور غیرعضو اتحادیه اروپا همچون انگلیس نیز می‌تواند زمینه حقوقی برای انجام چنین اقدامی را به وجود آورد اما شرایط بسیار پیچیده‌تر می‌شود.

بورل در این خصوص گفت: «بله ما می‌توانیم [علیه سپاه پاسداران] اقدامات بیشتری را انجام دهیم اما همانطور که به همکارانم در شورای اروپا گفتم: این دست شما است. من به یک تصمیم ملی نیاز دارم».

روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد که اتحادیه اروپا درحال بررسی گزینه‌های قانونی برای شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی است؛ اقدامی که آخرین امیدها برای احیای هرگونه توافق هسته‌ای میان ایران و طرفهای غربی را از بین خواهد برد.

این گزارش افزود: این اقدام اتحادیه اروپا در واکنش به ارائه پهپاد از سوی ایران به روسیه و در واکنش به آنچه که این اتحادیه سرکوب اعتراضات در ایران خوانده است می‌باشد.

براساس این گزارش، چهار منبع دیپلماتیک به این روزنامه گفته‌اند که این موضوع در نشست هفته گذشته وزرای خارجه اتحادیه اروپا مطرح شده و یکی دو کشور از آن حمایت کرده‌اند اما قرار است بخش حقوقی اتحادیه اروپا ظرف سه هفته نظر تکمیلی خود را درباره قانونی یا غیرقانونی بودن این اقدام برای 27 عضو این اتحادیه درباره این تصمیم اعلام کند.

تحرکات اروپایی‌ها برای اقدام ضد سپاه پاسداران با واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی ایران روبرو شده است. سید ابراهیم رئیسی رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران این حرکت را از روی استیصال خواند و افزود این اقدام «پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آن‌ها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور است و این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل است».

نظرات بینندگان