arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۳۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۳ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱

نحوه مشاهده عوارض سالیانه خودرو و پرداخت آنلاین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نحوه مشاهده عوارض سالیانه خودرو و پرداخت آنلاین

آیا می‌دانستید هزینه راه‌سازی، تعمیر معابر و ایجاد مکان‌های تفریحی عمومی از کجا تامین می‌شود؟ درواقع این هزینه‌ها از مالیات‌هایی که هر سال دولت از مردم دریافت می‌کند، تامین خواهد شد. علاوه‌بر مالیات، عوارض سالیانه خودرو نیز به تامین سرمایه لازم برای راهسازی، تعمیر فاضلاب، بهبود سیستم حمل‌و‌نقل عمومی و معابر آب اختصاص داده می‌شود. برای هر فرد نیز براساس نوع خودرو یک مبلغ مشخص خواهد شد که پرداخت آن لازم است. در این مقاله نحوه مشاهده عوارض سالیانه خودرو و پرداخت آن را بررسی کرده‌ایم. پیشنهاد می‌شود برای این که در آینده با جریمه‌های سنگین مواجه نشوید، به کمک این مقاله، پرداخت عوارض خود را انجام دهید.

معرفی روش‌های مشاهده عوارض سالیانه خودرو 

روش‌های متعددی برای مشاهده عوارض سالیانه خودرو وجود دارد. کد دستوری و سامانه ملی استعلام عوارض سالیانه از جمله روش‌های متداول هستند. اکثر افراد بهترین راه برای استعلام عوارض شهرداری خودرو را از طریق سایت تهران من می‌دانند. با این‌وجود، کد دستوری نیز قابلیت استعلام عوارض را خواهد داشت. ولی توجه داشته باشید که از طریق شماره‌گیری کد دستوری امکان پرداخت عوارض نخواهد بود. با‌این‌وجود روش‌های دیگری نیز هست که به‌دلیل ارائه خدمات گسترده، باعث صرفه‌جویی در وقت افراد خواهد شد. در ادامه به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم. 

مشاهده عوارض سالیانه در آیتول؛ ساده‌ترین روش اینترنتی

مهم‌ترین معیار برای انتخاب ساده‌ترین نحوه مشاهده عوارض سالیانه خودرو، امکانات سامانه است. ما در این بخش قصد معرفی از طریق سامانه خدمات خودرویی آیتول را داریم. در آیتول می‌توان به‌صورت مستقیم با وارد کردن اطلاعات درخواستی، اطلاعات مربوط به عوارض سالیانه خودرو را نیز مشاهده کرد. علاوه‌بر این، در آیتول پرداخت عوارض آزادراهی، خرید و تمدید بیمه، پرداخت مالیات نقل‌و‌انتقال خودرو نیز امکان‌پذیر خواهد بود. از این رو، شما می‌توانید فقط با یکبار ذخیره اطلاعات خودرو همه خدمات مربوط به ماشین را به‌سادگی انجام دهید.  

محاسبه آنلاین عوارض خودرو؛ ساده‌ترین راه برای مدیریت هزینه‌ها

فرمول محاسبه عوارض سالیانه خودرو بسیار پیچیده است. مهم‌ترین معیار‌های تاثیر‌گذار در این فرمول، قیمت خودرو است. سایر فاکتور‌ها مانند شهر محل سکونت و سال تولید نیز در هزینه نهایی تاثیر دارد. در‌نتیجه، هزینه عوارض شهرداری در شهرستان‌های کوچک با تهران به‌طرز چشمگیری متفاوت خواهد بود. علاوه‌بر این، قیمت عوارض خودرو سالیانه خودرو‌های داخلی با خودرو‌های خارجی متفاوت است.

زیرا به قیمت خودرو خارجی علاوه‌بر ارزش ماشین، هزینه ماشین نیز اضافه می‌شود. طبق قانون اعلام‌شده در سال 1401، مقدار عوارض سالیانه، 0.15 ارزش خودرو خواهد بود. با‌این‌وجود فقط ارزش خودرو اهمیت ندارد. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌شود محاسبه عوارض سالیانه خودرو به‌صورت آنلاین اقدام شود. در آیتول می‌توان با وارد‌ کردن مشخصات مورد‌نیاز،  جزئیات عوارض شهرداری مشخص می‌شود. به‌طور‌کل، در آیتول امکان انجام همه موارد مربوط به خودرو به‌صورت آنلاین وجود دارد. برای مثال، شما می‌توانید نوبت دهی تعویض پلاک را به‌صورت آنلاین انجام دهید. 

نحوه مشاهده عوارض سالیانه خودرو و پرداخت آنلاین

مدارک مورد‌نیاز برای استعلام عوارض سالیانه آیتول

استعلام عوارض سالیانه خودرو به‌صورت حضوری نیاز به مدارک شناسایی خودرو و مالک دارد. با‌این‌حال، استعلام آنلاین آن، زمان‌بر نخواهد بود و نیازی به مدارک متعدد نخواهد داشت. در آیتول می‌توان با شماره پلاک و کد VIN به‌راحتی مراحل استعلام را انجام داد. 

در‌صورت پرداخت نکردن عوارض سالیانه چه اتفاقی خواهد افتاد؟

پرداخت نکردن عوارض سالیانه برخلاف تمدید نکردن بیمه شخص ثالث با جریمه روزانه همراه نخواهد بود. ولی مهم‌ترین فاکتور هنگام فروش خودرو، پرداخت عوارض سالیانه است. به‌همین دلیل در نهایت مجبور به پرداخت خواهید شد. پس از آن‌که قصد پرداخت بعد از موعد مقرر را داشته باشید، ۲ درصد جریمه روی مبلغ کل اضافه خواهد شد. هر‌چقدر مدت پرداخت نکردن عوارض بیشتر باشد، مبلغ جریمه نیز افزایش می‌یابد. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌شود در موعد مشخص شده، به پرداخت عوارض بپردازید. 

عوارض خودرو را کجا پرداخت کنیم؟

بسیاری از افراد خوش‌حساب، هر سال برای پرداخت عوارض سالیانه خودرو در زمان مقرر اقدام می‌کنند. به‌همین دلیل، باید با سایت پرداخت عوارض نیز آشنا باشند. تا سال‌های قبل، برای پرداخت این عوارض باید به صورت حضوری به مراکز پیشخوان دولت یا عابر بانک‌ها مراجعه می‌شد. 

با‌این‌حال، امروزه با پیشرفت تکنولوژی، اینترنت همه کار‌ها را بسیار ساده‌تر می‌کند. آیتول یکی از این سایت‌های اینترنتی است که امکان پرداخت عوارض را فراهم می‌کند. شما می‌توانید با وارد کردن شماره پلاک خودرو، جزئیات حساب عوارض خود را مشاهده کرده و پرداخت آن را انجام دهید. این پرداخت به‌طور مستقیم وارد حساب شهرداری شده و بدهی شما را صفر می‌کند. 

نحوه مشاهده عوارض سالیانه خودرو و پرداخت آنلاین

مشاهده جزئیات و مفاصا حساب عوارض سالیانه در آیتول

در این مقاله، نحوه مشاهده عوارض سالیانه خودرو به‌طور کامل بررسی شد. پرداخت عوارض در هر سال اجباری نیست. با این حال، در صورت پرداخت نکردن بدهی، درصدی جریمه روی مبلغ کل بدهی اعمال می‌شود. مالک خودرو هنگامی که قصد فروش ماشین را پیدا کند، باید رسید پرداخت عوارض را نیز به مرکز تعویض پلاک عرضه کند. به‌همین دلیل این مبلغ دیر یا زود باید پرداخت شود. از این رو، برای کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از بروز مشکلات متعدد در زمان فروش خودرو، پیشنهاد می‌شود در اسرع وقت نسبت به پرداخت آن اقدام شود. 

سامانه خدمات خودرویی آیتول، به کمک مالکین آمده تا همه موارد مربوط به ماشین را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند. شما می‌توانید پرداخت عوارض سالیانه، آزادراهی، خرید و تمدید بیمه و چندین خدمات دیگر را در آیتول به‌راحتی انجام دهید. برای این کار وارد سایت itoll.ir شده و مسیر خود را در سایت انتخاب کنید. همچنین، کارشناسان آیتول با شماره 02189518010 به‌صورت 24 ساعته، آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. 

نظرات بینندگان