arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۳۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۳ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱

مدارگرد ناسا تصویری شبیه صورت خرس از مریخ ثبت کرد

یک دوربین مدارگرد شناسایی مریخ که «آزمایش تصویربرداری با وضوح بالا» (HiRISE) نامیده می‌شود تصویری از ویژگی‌ای غیرمعمول از این سیاره ثبت کرده است. این تصویر یک الگوی شکستگی دایره‌ای روی سطح مریخ را نشان می‌دهد که شبیه کله خرس است و دو دهانه آتش‌فشانی شبیه به چشم هم دارد. ساختار شکست «V شکل» هم توهم بینی خرس را به ذهن متبادر می‌کند. این شکستگی دایره‌ای شکل ممکن است به دلیل ته‌نشین شدن رسوبی در بالای دهانه آتش‌فشانی باشد که با گدازه یا گل پر شده است. قسمتی که شبیه بینی خرس است هم احتمالا یک دریچه آتش‌فشانی یا یک منفذ گلی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک دوربین مدارگرد شناسایی مریخ که «آزمایش تصویربرداری با وضوح بالا» (HiRISE) نامیده می‌شود تصویری از ویژگی‌ای غیرمعمول از این سیاره ثبت کرده است.

این تصویر یک الگوی شکستگی دایره‌ای روی سطح مریخ را نشان می‌دهد که شبیه کله خرس است و دو دهانه آتش‌فشانی شبیه به چشم هم دارد. ساختار شکست «V شکل» هم توهم بینی خرس را به ذهن متبادر می‌کند.

این شکستگی دایره‌ای شکل ممکن است به دلیل ته‌نشین شدن رسوبی در بالای دهانه آتش‌فشانی باشد که با گدازه یا گل پر شده است. قسمتی که شبیه بینی خرس است هم احتمالا یک دریچه آتش‌فشانی یا یک منفذ گلی است.


دانشگاه آریزونا که این دوربین را بهبود بخشیده، این تصویر را به اشتراک گذاشته است. این تصویر، یادآور عکس «چهره» آسمانی است که توسط رصدخانه فضایی ناسا در اکتبر ۲۰۲۲ مشاهده شده بود.

دوربین HiRISE معمولا از مناطقی که نور زیادی برای تولید تصاویر واضح وجود دارد، عکس می‌گیرد. با این حال، گاهی اوقات، ما می‌خواهیم بدانیم در مناطق کم‌نور زمستان چه خبر است.

این دوربین از سال ۲۰۰۶ از مریخ عکس می‌گیرد، درست از همان زمانی که مدارگرد شناسایی مریخ شروع به دور زدن در مدار این سیاره سرخ کرد.

دوربین قدرتمند ناسا برای ثبت تصاویری دقیق از سطح مریخ، از جمله ویژگی‌هایی به کوچکی سه فوت (یک متر) طراحی شده است.


این مدارگرد هر ۱۱۲ دقیقه یک‌بار به دور مریخ می‌چرخد و از ارتفاع ۱۶۰ مایلی (۲۲۵ کیلومتری) بالای قطب جنوب تا ۲۰۰ مایلی (۳۲۰ کیلومتری) بر فراز قطب شمال این سیاره پرواز می‌کند.

این فضاپیما و مجموعه ابزار آن به دانشمندان ناسا کمک می‌کند تا جو مریخ، آب و هوا و اقلیم و چگونگی تغییر آن در طول زمان را مطالعه و بررسی کنند.

این مدارگرد به دنبال شواهدی از آب، یخ و پیچیدگی‌های زمین است و مکان‌هایی برای فرود آینده در ماموریت‌های دیگر را جستجو می‌کند. اخیرا این مدارگرد تصاویر خیره کننده‌ای از زمستان مریخ ارائه کرده است.

منبع: یورونیوز

نظرات بینندگان