arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۳۲۳۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۰ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱

مجارستان واکنش سوئد به قرآن سوزی را محکوم کرد

پیتر سیارتو، وزیر خارجه مجارستان عنوان داشت، واکنش سوئد به هتک حرمت قرآن که باعث خشم ترکیه شده و تایید نهایی لازم برای عضویت استکهلم در ناتو را به مخاطره می‌اندازد، یک "حماقت جدی" است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: وزیر خارجه مجارستان عنوان داشت، واکنش سوئد به هتک حرمت قرآن که باعث خشم ترکیه شده و تایید نهایی لازم برای عضویت استکهلم در ناتو را به مخاطره می‌اندازد، یک "حماقت جدی" است.

به گزارش شبکه خبری راشاتودی، پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در جریان دیدار با مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود در بوداپست گفت: من به عنوان یک مسیحی و یک کاتولیک باید بگویم که سوزاندن کتاب مقدس یک مذهب دیگر، اقدامی غیرقابل قبول است. بیان اینکه سوزاندن یک کتاب مقدس بخشی از آزادی بیان است یک حماقت جدی است.

در جریان یک تجمع سیاسی به تاریخ ۲۱ ژانویه سال جاری میلادی در استکهلم، یک افراطی اقدام به سوزاندن قرآن کرد. مقام‌های سوئد اجازه این کار را دادند و حتی پلیس را برای حفاظت از این رویداد مستقر کردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اخیرا گفته بود که تایید درخواست سوئد را برای پیوستن به ناتو رد کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر به حقوق و آزادی‌ها احترام بگذارید، در درجه نخست به باورها و عقاید جمهوری ترکیه یا مسلمانان احترام می‌گذارید. اما اگر چنین نشود، از ما هیچ حمایتی برای پیوستن به ناتو دریافت نمی‌کنید.

سوئد و ناتو سال گذشته میلادی با اشاره به نگرانی‌های امنیتی ناشی از درگیری روسیه و اوکراین، پیشنهاداتی را برای پیوستن به بلوک نظامی غرب آغاز کردند. برای گسترش این گروه، تایید هر ۳۰ عضو ناتو مورد نیاز است.

اردوغان که پیشتر از سوئد و فنلاند خواسته بود از حمایت از گروه‌های کردی که مقامات ترکیه آنها را تروریست می‌دانند، دست بکشند، همچنین گفت که هتک حرمت قرآن، نقض توافقنامه‌ای است که ژوئن گذشته میلادی برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی آنکارا امضا شد.

مجارستان تنها عضو ناتو است که هنوز به صورت رسمی درخواست این دو کشور را برای عضویت در ناتو مورد بررسی قرار نداده است.

انتظار می‌رفت رای گیری درباره این مساله در مجارستان پایان ماه گذشته میلادی باشد.

وزیر خارجه مجارستان اما گفته که این مساله در نخستین جلسه پارلمان این کشور در ۲۰۲۳ رسیدگی خواهد شد.

وزیر خارجه مجارستان همچنین درباره تصمیم دولت ترکیه در عدم رسیدگی به درخواست سوئد برای عضویت در ناتو نیز گفت، بوداپست تلاش نمی‌کند تا بر نتایج آن تاثیر بگذارد.

وی افزود: هرگز به دیگر کشورها تاکید نمی‌کنم تا این کارها را انجام دهند، چون محل نگرانی ما نیست. اگر سوئد به دنبال تضمین حمایت آنکارا است، باید متفاوت از آن چیزی که هست، رفتار کند.

در این میان، روسیه با اشاره به درخواست‌های سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو گفته که این گسترش، قاره اروپا را با ثبات‌تر یا ایمن‌تر نمی‌کند.

نظرات بینندگان