arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۳۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۳ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱

گزارشی امیدوارکننده: ذخایر جهان برای ایجاد زیرساخت‌های انرژی پاک کافی است

برای ایجاد زیرساخت‌های مربوط به انرژی‌های پاک، مواد خام زیادی موردنیاز است. مستندات یک تحلیل جدید نشان می‌دهد، ذخایر جهان حتی در سناریو‌هایی با بیشترین تقاضا، برای ایجاد زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر کافی است. این تحلیل نشان می‌دهد بازار جهانی برخی مواد موردنیاز ایجاد زیرساخت‌های انرژی پاک، طی سال‌های آینده حتی تا ۱۵۰ درصد رشد می‌کند. نکته جالب اینجاست که با چنین افزایش تقاضایی، ذخایر جهان برای این مواد دچار بحران نشده و حتی با بیشترین تقاضا، با مشکلی روبه‌رو نخواهیم شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برای ایجاد زیرساخت‌های مربوط به انرژی‌های پاک، مواد خام زیادی موردنیاز است. مستندات یک تحلیل جدید نشان می‌دهد، ذخایر جهان حتی در سناریوهایی با بیشترین تقاضا، برای ایجاد زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر کافی است.

این تحلیل نشان می‌دهد بازار جهانی برخی مواد موردنیاز ایجاد زیرساخت‌های انرژی پاک، طی سال‌های آینده حتی تا ۱۵۰ درصد رشد می‌کند. نکته جالب اینجاست که با چنین افزایش تقاضایی، ذخایر جهان برای این مواد دچار بحران نشده و حتی با بیشترین تقاضا، با مشکلی روبه‌رو نخواهیم شد.

در توافقنامه پاریس ۲۰۱۵، رهبران جهان هدف‌گذاری‌هایی برای حفظ گرمایش زمین تا زیر ۱.۵ درجه سانتی‌گراد تعیین کردند. برای دستیابی به چنین هدفی، لازم است زیرساخت‌های جدیدی ساخته شود. ایجاد چنین زیرساخت‌هایی نیازمند مواد خام و ذخایری است. محققان در تحلیل جدید خود می‌گویند حتی در بلندپروازانه‌ترین سناریوها، جهان با کمبود ذخایر برای تأمین انرژی موردنیاز ایجاد زیرساخت‌های پاک مواجه نمی‌شود. همچنین محققان تأیید می‌کنند که استخراج و فرآوری این موارد به‌شکلی نیست که باعث افزایش گرمایش جهانی شود و به همین دلیل منافاتی با اهداف تعیین‌شده بین‌المللی ندارد.

جهان به‌اندازه کافی ذخایر موردنیاز برای ایجاد زیرساخت‌های انرژی پاک را دارد

در موضوع استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، استخراج و پردازش آن‌ها معمولاً به‌عنوان یک چالش در نظر گرفته می‌شود. اگر چنین فرایندی به‌شکل درستی انجام نشود، حتی می‌تواند به محیط‌زیست آسیب وارد کرده و قوانین مربوط به حقوق بشر را نقض کند.

محققان با هدف استفاده از انرژی‌های پاک و ایجاد زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، ۱۷ مورد از مواد کلیدی موردنیاز تولید برق را مورد بررسی قرار دادند تا ببینند چه مقدار از هر یک از این مواد می‌تواند برای ایجاد زیرساخت‌های انرژی تجدیدپذیر مورد استفاده قرار گیرد.

نیاز به مواد خام، براساس نوع زیرساخت و سرعت ساخت آن می‌تواند متفاوت باشد. محققان در بلندپروازانه‌ترین سناریوها متوجه شدند که نزدیک به ۲ میلیارد متریک تن فولاد و ۱.۳ میلیارد تن سیمان برای زیرساخت‌های انرژی از الان تا سال ۲۰۵۰ موردنیاز است.

همچنین محققان اعلام کردند که تولید دیسپروزیم و نئودیمیم، فلزات خاکی کمیاب که در آهنرباهای توربین‌های بادی استفاده می‌شوند، طی چند دهه آینده باید چهاربرابر می‌شود. پلی‌سیلیکون درجه یک خورشیدی یکی دیگر از موادی خواهد بود که بازار جهانی آن تا سال ۲۰۵۰ در حدود ۱۵۰ درصد رشد می‌کند.

محققان در تحلیل جدید خود می‌گویند جهان به‌اندازه‌ای غنی است که ذخایر لازم برای ایجاد زیرساخت‌های انرژی پاک را دارد و مشکلی برای ایجاد چنین زیرساخت‌هایی به‌وجود نخواهد آمد.

منبع: دیجیاتو

نظرات بینندگان