arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۳۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۰۹ - ۱۴ بهمن ۱۴۰۱

رویترز: نسل جدید پهپاد‌های اسرائیل قابلیت حمل بمب غیرقابل‌ردگیری تا یک‌تُن را دارند / تمام تسلیحات ساخت این پهپادها به صورت سقوط آزاد (با تکیه بر جاذبه زمین) عمل می‌کنند

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی از پیشرفت نظامی اسرائیل در تولید نسل جدید و پیشرو پهپاد‌هایی خبر داده که قادر به حمل بمب و مهمات به وزن یک تن خواهند بود؛ بمب‌هایی که با استفاده از جاذبه زمین و بدون صدا و دود عمل می‌کنند و به همین علت غیرقابل ردگیری‌اند و ممکن است تا لحظه اصابت هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی از پیشرفت نظامی اسرائیل در تولید نسل جدید و پیشرو پهپادهایی خبر داده که قادر به حمل بمب‌ و مهمات به وزن یک تن خواهند بود؛ بمب‌هایی که با استفاده از جاذبه زمین و بدون صدا و دود عمل می‌کنند و به همین علت غیرقابل ردگیری‌اند و ممکن است تا لحظه اصابت هیچ‌کس متوجه آنها نشود.

رویترز روز پنجشنبه - دوم فوریه - در گزارشی اختصاصی از تل‌آویو نوشت: «بالاخره بعد از دو دهه مخفی‌کاری، اسرائیل در ماه ژوئیه سال گذشته پیشرفت برنامه پهپادی خود را که بخشی از مجموعه پروژه‌های تهاجمی-تجسسی این کشور بود علنی کرد. این پروژه که اسرائیل در آن پیشگام است، بخشی از واکنش این کشور طی نیم قرن گذشته برای جلوگیری از تکرار حمله غافلگیرکننده است که در جریان جنگ ۱۹۷۳ با هجوم تانک‌های مصر و سوریه (با حمایت چند کشور عربی) علیه اسرائیل روی داد».

فرماندهان ارتش اسرائیل نوامبر گذشته از ظهور این نسل از پهپادهای خود خبر داده بودند و گفته بودند که دو نیروی هوایی و توپخانه این رژیم که از پهپاد استفاده می‌کنند، از این مدل‌های جدید که ممکن است بزرگی آنها برابر یک یک جت جنگنده با خلبان باشد، برای مقابله با نیروهای مهاجم فلسطینی و حتی اهدافی در دور دست نظیر ایران یا سودان استفاده خواهند کرد.

اکنون ژنرال‌های اسرائیلی به رویترز گفته‌اند که این پهپادها قابلیت استفاده برای مخابره تصاویر هوایی و یا رها کردن بمب را دارند و از پهپادهای مدل کامیکازی (قاتل) که همین چند روز پیش در هدف قرار دادن یک سایت نظامی در اصفهان مورد استفاده قرار گرفتند، متفاوتند.

اسرائیل از پیشگامان ساخت هواپیماهای بدون سرنشین هدایت شونده (پهپاد) در جهان است و چند دهه است که از آنها برای شناسایی و هدف قرار دادن نیروهای شبه‌نظامی فلسطینی استفاده می‌کند اما در چند سال اخیر ورود ایران به باشگاه کشورهای تولیدکننده پهپادهای پیشرفته، برتری هوایی اسرائیل در منطقه را با تهدید روبرو کرده بود.

اکنون به نظر می‌رسد این کشور با ارایه این نسل جدید از پهپادها در کنار تجهیز نیروی هوایی خود به جت‌های فوق پیشرفته اف-۳۵ به دنبال تثبیت برتری هوایی در خاورمیانه است.

همزمان توسعه روابط سیاسی میان اسرائیل با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، احتمال همکاری‌های تجسسی- نظامی میان اسرائیل و این کشورها که اکنون بیش از پیش ایران را «دشمن واحد» خود می‌پندارند، این احتمال را به وجود آورده که ممکن است در آینده نزدیک کشورهایی چون امارات متحده عربی هم از امکانات فوق پیشرفته ارتش اسرائیل برای تحکیم سپر دفاعی خود مقابل ایران، استفاده کنند.

آن طور که رویترز به نقل از فرماندهان ارتش اسرائیل نوشته، نسل جدید پهپادهای تجسسی و بمب‌افکن اسرائیل را دو گروه تسلیحات‌سازی سازمان صنایع هوا و فضا اسرائیل که دولتی است و شرکت تسلیحاتی البیت سیستمز تولید کرده‌اند.

شرکت صنایع هوا و فضا اسرائیل پهپاد هرن تی‌پی (Heron TP) را تولید کرده، که به بزرگی یک جنگنده با خلبان است و نوع کوچکتر آن هم که هرمس (Herms) نامگذاری شده محصول شرکت البیت سیستمز است.

آن طور که ژنرال‌های اسرائیلی به رویترز گفته‌اند پهپاد هرن تی‌پی قادر به حمل حدود یک تن بمب و مهمات است که البته این لزوما به معنای قابلیت حمل یک بمب یک تنی نیست بلکه بسته به نوع مهمات و بمب‌ها و به نحوه بالانس کردن وزن آنها هنگام نصب روی پهپاد بستگی خواهد داشت.

موضوع جالب توجه نوع بمب‌هایی است که این پهپادها قادر به حمل و رها کردن آنها خواهند بود.

یک افسر ارتش اسرائیل که به علت پروتکل‌های نظامی این کشور نامش را رویترز فاش نکرده گفته: «تمام تسلیحات ساخت اسرائیل این پهپادها به صورت سقوط آزاد (با تکیه بر جاذبه زمین) عمل می‌کنند و سرعت آنها می‌تواند به سرعت صوت برسد».

چنین بمب‌هایی برخلاف موشک‌های هوا به سطح نطیر راکت «هلفایر» که پهپادهای آمریکایی در مواردی از آنها استفاده می‌کنند، دارای موتور نیستند و به همین علت بعد از رها شدن از خود صدا و رد دود تولید نمی‌کنند.

این افسر ارتش اسرائیل توضیحات بیشتری در این باره نداده اما تصریح کرده نسل جدید پهپادهای این رژیم هنگام عملیات و بمباران طوری عمل می‌کنند که «نه کسی صدای آنها را خواهد شنید و نه کسی متوجه آمدن آنها خواهد شد».

یک مقام دیگر ارتش اسرائیل گفته نمونه استفاده از این پهپادها می‌تواند قابلیت آنها در شناسایی و هدف قرار دادن تیم‌های ضربتی کوچک که سریع حرکت می‌کنند باشد؛ به این ترتیب که این تیم‌های ضربتی کوچک و سریع را فورا شناسایی و قبل از این که آنها بتوانند راکتی پرتاب کنند، هدف قرار خواهد داد.

نظرات بینندگان