arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۳۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۸ - ۱۵ بهمن ۱۴۰۱

«عملیات ۱۰۰ روزه» ایران برای نوسازی بزرگترین مجتمع پالایشگاهی ونزوئلا

شرکت ملی پخش و پالایش نفت ایران در هفته های آینده عملیات ۱۰۰ روزه نوسازی بزرگ ترین مجتمع پالایشی ونزوئلا را برای افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و تولید سوخت این کشور جنوب آمریکا، آغاز خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: شرکت ملی پخش و پالایش نفت ایران در هفته های آینده عملیات ۱۰۰ روزه نوسازی بزرگ ترین مجتمع پالایشی ونزوئلا را برای افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و تولید سوخت این کشور جنوب آمریکا، آغاز خواهد کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ این اقدام شرکت دولتی نفت ونزوئلا(پی دی وی اس ای) و شرکت ملی پالایش و توزیع نفت ایران برای افزایش تولید سوخت در مرکز پالایشی پاراگوآنا، گامی به سوی پایان دادن وابستگی ونزوئلا به فناوری پالایش ایالات متحده به شمار می رود.

ونزوئلا به رغم در اختیار داشتن بزرگ ترین ذخایر نفت خام جهان، در سال گذشته با مشکل تولید بنزین و گازوییل کافی به علت از کار افتادن این پالایشگاه روبرو بودو به علت سرمایه گذاری ناکافی و اعمال تحریم های ایالات متحده که مانع واردات سوخت شده بود به گونه ای که از ۲۰۲۰ صف های طولانی در برابر جایگاه های سوخت ایجاد شده است.

تهران در سال های اخیر در راستای تقویت روابط با کاراکاس، به این کشور نفت خام و میعانات نفتی به همراه قطعات یدکی و مواد اولیه برای شبکه پالایشی قدیمی ونزوئلا با ظرفیت روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه، صادر کرده است.

یک شرکت وابسته به شرکت دولتی پالایش و پخش نفت ایران در ماه مه قراردادی به ارزش ۱۱۰ میلیون یورو با همتای ونزوئلایی خود برای تعمیر "ال پالیتو" کوچک ترین پالایشگاه آن با ظرفیت روزانه ۱۴۶ هزار بشکه واقع در مرکز این کشور امضا کرده که اکنون در حال اجرا شدن است.

این منابع آگاه رویترز، پیش بینی کرده اند که این شرکت ها در هفته های آتی قراردادی به ارزش ۴۶۰ میلیون یورو برای تعمیر و بازسازی مجتمع پالایشگاهی پاراگونا با ظرفیت روزانه ۹۵۵ هزار بشکه در سواحل غربی این کشور، امضا کنند.

اجرای این طرح در پاراگوانا به شرکت ایرانی امکان به کارگیری پیمانکاران و برون سپاری کار تعمیر پنج واحد تقطیر از ۹ واحد آن را می دهد که وظیفه پالایش اولیه نفت خام را برعهده دارد.

پاراگوآنا که از پالایشگاه های آموای و کاردون تشکیل شده، در ماه جاری حتی پس از آغاز به کار واحد کاتالیتیک کراکر آموآی که برای تولید بنزین حیاتی است، با ۲۵ درصد ظرفیت کار می کرده است.

به گزارش ایرنا؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ظهر روز جمعه و طارق العیسامی معاون اقتصادی رئیس جمهور و وزیر نفت ونزوئلا دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه گفت و گو و تبادل نظر کردند.

العیسامی وزیر نفت ونزوئلا ضمن اشاره به تجربیات فراوان ایران در حوزه انرژی و فنی، برای انتقال این تجربیات به ونزوئلا و همکاری نزدیک تر در حوزه نفت ابراز تمایل کرد و همکاری در این زمینه را موجب ارتقای جایگاه دو کشور در سطح جهان عنوان کرد.

نظرات بینندگان